Reser till Kalifornien, tips på "att göra"?

Skriv svar
Användarvisningsbild
Angus
Medlem

Reser till Kalifornien, tips på "att göra"?

Inlägg av Angus » 13 februari 2006, 21:20

Åker med familjen till Kalifornien 6 - 19 april, bilar ner från San Fransisco till Los Angeles. Undrar om någon har tips på vad man kan få för sig att göra under denna resa?

Vill hemskt gärna se en airshow, och möjligheterna borde väl finnas då San Diego ligger (nästan) på vägen. Vet dock för lite då jag f n slutat prenumerera på min vanliga flygtidning. Men annars handla kläder, prylar, se historiska sevärdheter och naturligtvis besöka något sportevenemang!

Länkar? Tips?

Om något av historiskt intresse inträffar, meddelas givetvis detta! :)

//EMS

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 13 februari 2006, 22:20

Om ni bilar, är Highway 1/Highway 101 utmed kusten en klassiker att rekommendera antar jag. Jag har åkt den sträckan längs den "stora" vägen, Interstate 5 och det är en ren transportsträcka på gränsen till öknen. Inget vidare. Utmed kusten ligger också Hearst Castle som kanske kan vara värt ett besök? Ring och boka visning i förväg dock. Här är en länk till lite info om 'norra' halvan av Highway 1, Big Sur coast highway: http://www.byways.org/browse/byways/2301/stories/

Å andra sidan, öster om Interstate 5 ligger ju nationalparkerna, bl.a. Yosemite, Sequoia och Death Valley som kanske är större naturupplevelser än kusten.
Senast redigerad av 1 Belisarius, redigerad totalt 13 gånger.

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 13 februari 2006, 22:23

Var till Californien i höstas (aug), besökte San Fransisco, Los Angeles och San Diego.
Den här tråden kan vara till hjälp:
viewtopic.php?t=19170

MVH

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 13 februari 2006, 22:46

Dom här två städerna kanske kan vara intressanta att besöka:

Kingsburg, en svenskstad i Kalifornien, grundad av svenskar och fortfarande svenskpräglad. SunMaid-russina kommer härifrån

Solvang, en danskstad på samma sätt som Kingburg är svensk. Grundad av danskar. Förekommer lite i filmen Sideways

/CvD

Frogman
Medlem

Inlägg av Frogman » 13 februari 2006, 23:32

Movajo space port, där http://www.scaled.com håller till, skulle vara mitt val om inte ligger för knöligt till?

Henke
Medlem

Inlägg av Henke » 14 februari 2006, 10:06

:) Det finns riktigt mycket att se. En av de absolut trevligaste delarna av USA i min mening. Har varit där med jobbet ett par gånger förut, ska eventuellt dit privat lite senare i år.

Av städerna är SF betydligt trevligare än LA, så om ni hade tänkt er något city-moment med shopping etc skulle jag välja att tillbringa den tiden i San Francisco. De stora skillnaderna är att SF är en vacker stad, medan LA är ganska ful, och att det går att promenera och åka spårvagn i SF, i LA måste man ha bil.

Å andra sidan finns det gott om "theme parks" (Disneyland, Universal Studios etc) i närheten av LA, vilket kan göra detta område mer intressant om man har barn. Hollywood och Beverly Hills kan också vara roliga att titta på.

Vindistrikten i Napa och Sonoma Valley är trevliga om man gillar vin. Ca en timme nordost om SF har jag för mig.

Nordväst om SF finns en nationalpark med enorma redwood-träd som jag glömt namnet på, men den är sevärd.

Om man är data-/teknikintresserad är det mycket fascinerande att köra igenom Silicon Valley, ca 1/2-1 timme söder om SF.

Håller i allmänhet med Belisarius om att Highway 1/Highway 101 är betydligt roligare än motorvägen. Det finns ett par trevliga småstäder på kustvägen en bit norr om LA, bl a Carmel där Clint Eastwood varit borgmästare (eller om han fortfarande är det, vet inte).

Henrik

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 14 februari 2006, 12:04

Kan bara hålla med Henke om att San Fran är en betydligt trevligare stad än L.A. Den ligger där vindarna sveper ned från norra Stilla Havet, så tänk på att det oftast är bra mycket kallare i SF Bay Area än längre söderut. "Normalsvenska" temperaturer sommartid.

Om man ska se något i SF så är det väl knökat med turistfällor förstås, men jag skulle ändå rekommendera att se Alcatraz och ta en bit mat i Fisherman's Wharf efteråt. China Town om det hinns med om inte annat bara för att man "måste"...

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 14 februari 2006, 13:45

Flyttar tråden hit, ifall "icke-Lounge"-medlemmar har något att bidra med. :)

Mvh Petter

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 14 februari 2006, 15:01

St Monica, har USA:s längsta gågata har jag för mig.
Universal Studies, filmproducerande omr, är sevärd.
Båda ligger också i L A

Jag har rekommenderat tidigare om http://www.local.live.com

Både Los Angeles och San Francisco har ett val som kallas för "Bird´s eye", där man kan se objektet från sidan.

Stefan

Skriv svar