London

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: London

Inlägg av Anders Nyman » 3 november 2008, 18:55

Battler skrev:
Battler skrev: Flyg måste vi få med också, i Southampton finns Solent sky Muséum.
http://www.spitfireonline.co.uk/
Om du är intresserad av flyg rekomenderar jag Imperial War Museum i Duxford (norr om London, utanför Cambridge). De har en mycket imponerande samling flygplan, eller som de själv skriver på hemsidan; "Duxford is Europe's premier aviation museum - as well as having one of the finest collections of tanks, military vehicles and naval exhibits in the country."
http://duxford.iwm.org.uk/
Ett annat flygmuséum, som jag också rekommenderar är RAF muséum i Hendon, London (ligger i en av londons norra förorter, lätt att ta sig dit med bil).
http://www.rafmuseum.org.uk/london/index.cfm
Är du i London, så missa inte kryssaren HMS Belfast - det största örlogsfartyg som är bevarat i Europa från 2 vk. Ligger i centrala London, så där är nog kollektivtrafik att rekommendera.
http://hmsbelfast.iwm.org.uk/
Detta med flyg är intressant. Men jag måste fråga dej en sak. HMS Belfast visst ligger hon i närheten av London Bridge och Towern. För sist när jag var till Towern, så har jag för mej att på avstånd såg jag ett örlogsfartyg. :wink: Å, att det blir en tripp över till London med omnejd det kommer det att bli, fast vi funderar på att göra denna tripp när vi blir 45 eller 50 bast. :)
Trevlig resa.

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5046
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: London

Inlägg av Battler » 3 november 2008, 19:50

Anders Nyman skrev:Men jag måste fråga dej en sak. HMS Belfast visst ligger hon i närheten av London Bridge och Towern. För sist när jag var till Towern, så har jag för mej att på avstånd såg jag ett örlogsfartyg. :wink: Å, att det blir en tripp över till London med omnejd det kommer det att bli, fast vi funderar på att göra denna tripp när vi blir 45 eller 50 bast.
Det stämmer, hon ligger mellan London bridge och Tower bridge.
http://www.streetmap.co.uk/newmap.srf?x ... search.srf
__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: London

Inlägg av Anders Nyman » 4 november 2008, 06:26

Jag bara kom och tänka på Hyde Park, i den parken står Sagofiguren Peter Pan staty.. Å, det blev jag fundersam över när jag var dit, så jag frågade någon.. Å, Peter Pan står som staty i Hyde Park av den enkla annledningen att just denna park är Peter Pans Hemland.. För Författaren till Peter Pan satt i ett hotellfönster en gång och blickade ut över denna stora park, å rätt som det var så såg han dessa figurer komma,, Tingeling, Peter Pan och allt vad dessa små figurer heter i denna saga. :wink: :wink:

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: London

Inlägg av Anders Nyman » 4 november 2008, 06:39

Jag bara kom och tänka på Towern. Inte vet jag om det stämmer,, när jag var över dit,, så var det någon som sa att det är väl just där omkring som London är format och uppbyggt/utvidgat ifrån början. Inte vet jag, det är bara vad jag hörde när jag var över dit. :wink:

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: London

Inlägg av Anders Nyman » 15 augusti 2011, 18:38

Bussbolag som Far till London,, tänkte ta oss en tur till London nästa År på sommaren,, å det ska gå en Buss från Göteborg vet jag, via Tunneln under Engelska Kanalen, till London,, men jag finner inte namnet på det Bussbolaget, som jag tänker på,, är det någon som vet något om direkt bussar till London från Sverige. :) Visst det går snabbare med flyget vet jag,, men jag vill prova och åka Tunneln. :wink:

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Re: London

Inlägg av Fredrik Andersson » 15 augusti 2011, 19:08

Tror det är den här du letar efter...

http://www.eurolines.se/
Regimus Neque Hostis
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Re: London

Inlägg av Johan Matsson » 16 augusti 2011, 15:51

Finns det bilväg i den där tunneln? När jag åkte den körde man in bilen på ett tåg, klev ur bilen och snackade lite med framförvaranda och bakomvarande förare kanske. Det gick otroligt fort men det fanns inga fönseter. Det är mer värt att ta färjan, samt billigare, långsammare iofs. Vad nu bussen gör vet jag inte, men vill man absolut åka tunneln så...

Samma sak med Liverpool. Inte tar man tunneln inte. Man tar förstås "ferry, cross the mersey..."

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Re: London

Inlägg av Fredrik Andersson » 16 augusti 2011, 16:01

Anders Nyman skrev:Jag bara kom och tänka på Towern. Inte vet jag om det stämmer,, när jag var över dit,, så var det någon som sa att det är väl just där omkring som London är format och uppbyggt/utvidgat ifrån början. Inte vet jag, det är bara vad jag hörde när jag var över dit. :wink:

Där omkring ligger ju i alla fall de äldsta delarna...
Regimus Neque Hostis
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: London

Inlägg av Anders Nyman » 17 augusti 2011, 18:14

Johan Matsson skrev:Finns det bilväg i den där tunneln? När jag åkte den körde man in bilen på ett tåg, klev ur bilen och snackade lite med framförvaranda och bakomvarande förare kanske. Det gick otroligt fort men det fanns inga fönseter. Det är mer värt att ta färjan, samt billigare, långsammare iofs. Vad nu bussen gör vet jag inte, men vill man absolut åka tunneln så...

Samma sak med Liverpool. Inte tar man tunneln inte. Man tar förstås "ferry, cross the mersey..."
När jag var in på Tunneln´s hemsida för någon dag sedan,, så är det Tågen som gäller som du skriver, Johan, å man kör ombord på Tågen med Bil eller buss. Visst, så är det ju mysigare å gemytligare med Färjan det håller jag med om,, men det vore roligt å prova tunneln.. :wink:

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Re: London

Inlägg av Johan Matsson » 17 augusti 2011, 20:00

Ha ha, ja gör det, så har du gjort det tycker jag. Men gör det dagtid så du ser lite av Frankrikes kust och Dovers stupsidor åtminståne. Jag gjorde det i tröttsamt mörker och en ångestladdat sinande plånbok utan att se nåt spektakulärt...

Färjor är annars alltid trevliga och skall enbart undvikas av tid eller om i annat fall än detta ekonomi.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: London

Inlägg av Anders Nyman » 19 januari 2012, 19:33

OS i London i år,, någon som ska dit... Vi i familjen har fått en förfrågan om att följa med ett gäng över, som ska dit och jobba ibland alla turister som har hamnt fel, vi har lite betänketid, om vi Tackar JA, så kommer det garanterat att bli en härlig Upplevelse. 8-)

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: London

Inlägg av Psilander » 24 mars 2024, 00:26

4 dagar i London med 10åring - give me yor best shot-

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28560
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: London

Inlägg av Hans » 24 mars 2024, 07:52

Hendon är hyfsat barn/ungdomsvänligt: viewtopic.php?f=37&t=44111&hilit=Hendon

MVH

Hans

South End Court
Medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 4 april 2022, 04:22
Ort: Canada

Re: London

Inlägg av South End Court » 27 mars 2024, 17:26

Rainforest Cafe. Som lunch eller nåt. Bodde i London 6 år och det var alltid en hit för barnen. Fråga på, hade barn i London i den åldern.

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5046
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: London

Inlägg av Battler » 14 april 2024, 01:02

Psilander skrev:
24 mars 2024, 00:26
4 dagar i London med 10åring - give me yor best shot-
Imperial War Museum London
https://www.iwm.org.uk/visits/iwm-london
HMS Belfast
https://www.iwm.org.uk/visits/hms-belfast
__________________________________
MVH

Skriv svar