London

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Användarvisningsbild
peojon
Medlem
Inlägg: 184
Blev medlem: 7 juli 2004, 15:02
Ort: Stockholm

Inlägg av peojon » 14 februari 2006, 16:08

Cabinet War room är lite spännande.
Sedan finns ju National Army museum också, det är bra.

Om man har en dag över och som man inte vet vad man skall göra med (detta har hittills alldrig hänt mig i London dock) så kan man ta tåget till Winchester. Där finns förutom "det runda bordet", The Peninsular Barracks. Där finns regiments museum för Gurkhas, Rifle brigade samt nåt hussar regimente. Det blir en massa napoleonkrig, Krim krig, Pegasus bridge samt ett Waterloo diorama som är bra mycket snyggare än det i Waterloo. På tal om Waterloo dioramor så har dom Sibornes modell i National Army Museum.

Användarvisningsbild
LuNk4n
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: 22 januari 2004, 19:12
Ort: [Katrineholm]

Inlägg av LuNk4n » 16 februari 2006, 00:27

peojon skrev:Cabinet War room är lite spännande.
Jag var inne på deras hemsida, och det såg intressant ut. Har du varit där?
Är det så att allting är inglasat - att det överallt är en glasskiva mellan dig
och museets innehåll? Detta skulle vara olidligt tråkigt, vilket även förstör
möjligheten att föreviga besöket.

Användarvisningsbild
peojon
Medlem
Inlägg: 184
Blev medlem: 7 juli 2004, 15:02
Ort: Stockholm

Inlägg av peojon » 16 februari 2006, 15:58

Jag har varit där, och det var på inget sätt tråkigt.

Det blev ju litet av en "frysbox" eftersom stället bara stängdes till efter blitzen, sedan var det stängt i decennier. Som det är så är det som att titta in i en annan tidsålder.

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 17 februari 2006, 14:50

LuNk4n skrev:
peojon skrev:Cabinet War room är lite spännande.
Jag var inne på deras hemsida, och det såg intressant ut. Har du varit där?
Är det så att allting är inglasat - att det överallt är en glasskiva mellan dig
och museets innehåll? Detta skulle vara olidligt tråkigt, vilket även förstör
möjligheten att föreviga besöket.
Mycket är inglasat, men inget är tråkigt! :) Och förevigandet går alldeles utmärkt vad jag minns...

Mvh Petter

Användarvisningsbild
LuNk4n
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: 22 januari 2004, 19:12
Ort: [Katrineholm]

Inlägg av LuNk4n » 18 februari 2006, 17:11

Finns det något/några bra antikvariat i London, som ni vet om? Som framför allt
har bra utbud av WW2-böcker och är relativt billiga?

Jag har en speciell kärlek till Osprey's bokserie - som ger inspiration till egna
målningar. Osprey är ju ett Londonförlag från början, så kanske man kan hitta
några fynd? Vet ni något?

http://www.ospreypublishing.com/

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 19 februari 2006, 15:40

LuNk4n skrev:Finns det något/några bra antikvariat i London, som ni vet om? Som framför allt
har bra utbud av WW2-böcker och är relativt billiga?
Inget specifikt, men ovan nämnda bokparadis (CXR) utgörs även av antikvariat.

Mvh Petter

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2042
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Inlägg av masase » 28 maj 2006, 22:27

Jag tillbringade eftermiddagen på Docklands museum vid West India Quay ett stenkast från Canary Wharf (och cirka 500 meter från min nuvarande lägenhet).

Klart värt de fem punden i inträde. Inte jättestort, men väl genomarbetat.

http://www.museumindocklands.org.uk/English/

Mr x
Medlem
Inlägg: 1249
Blev medlem: 8 augusti 2003, 19:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr x » 2 juni 2006, 16:10

Så var man i London och fick se:

http://www.iwm.org.uk/

Denna gång var det Great Escape och D-Day som var lite extra i övrigt så såg man de andra utställningarna oxså :D

http://london.iwm.org.uk/server/show/ConPackage.40
http://london.iwm.org.uk/server/show/ConPackage.50
http://london.iwm.org.uk/server/show/nav.00b004

Jag såg det mesta tror jag och kunde lätt tillbringa nästan 5h som tur var tjejen och shoppade annars hade hon nog gått efter 1.5h.....

http://london.iwm.org.uk/server/show/nav.00b005 den trodde jag skulle vara bättre än den som finns i Berlin men nja det var den inte.

Sen såg minnesmärket på Oxford street "The women of World War II" "
Sen såg jag The tower hill Memorial 1939-1945 och 1914-1918" mitt i centrala London för de som tjänstgjorde i flottan+några andra minnesmärken som fanns.

Vid themsen såg jag även HMS - Belfast ett måste :D

Det var väl de som man han se på sin korta vistelse eller nja det finns massor av bra bokaffärer i London köpte alldelse för mkt böker(enligt min flickvän).

Tack för att Tips som Ni gav mig

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Wooster » 18 oktober 2007, 20:53

Tänker åka till London om dryga två veckor..

Tänkte ta Imperial War Museum och Cabinet War Rooms - finns det några andra museum i centrala London (med betoning på centrala) som ni kan tipsa om? De riktiga turistfällorna har jag redan gjort eller medvetet undvikit.

Charing Cross Road har jag faktiskt inte varit på och redan noterat - finns det några historierelaterade platser man bör besöka?

Och förresten - för någon som inte gillar att åka kollektivt mer än ganska långa sträckor (speciellt inte när man kan promenera genom centrala London och njuta av atmosfären) - hur ligger priserna taxi versus tuben? Är taxin fortfarande lika billig som den brukade vara?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28586
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 18 oktober 2007, 22:58

Wooster skrev:Är taxin fortfarande lika billig som den brukade vara?
Nej. Då jag i sommras i vild panik fick ta mig från ena ändan till andra vill jag minnas att den resan gjorde ett rejält hål i reskassan.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Wooster » 19 oktober 2007, 20:09

Hans skrev:
Wooster skrev:Är taxin fortfarande lika billig som den brukade vara?
Nej. Då jag i sommras i vild panik fick ta mig från ena ändan till andra vill jag minnas att den resan gjorde ett rejält hål i reskassan.

MVH

Hans
Att tappa passet verkar också dyrt - men råkar du minnas vad en London-drive-thru kostade? :)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28586
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 19 oktober 2007, 20:12

Wooster skrev:Att tappa passet verkar också dyrt - men råkar du minnas vad en London-drive-thru kostade? :)
Gissning - kanske 40-50£ - men jag har förträngt de för stora kostnaderna :wink: I.o.f.s. så fastnade vi och fick ta omvägar men det var fortfarande inte billigt.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Inlägg av Anders Nyman » 21 oktober 2007, 10:39

Det museum jag fastnade för när jag var till London är British Museum, där på museet finns det en variant av vår Bockstensmannen, fast denna heter Lindowman å det är ett 2000 år gammalt lik som hittats i en torvmosse i Chesire. St Pauls Cathedral var verkligen imponerande, den kyrkan var verkligen intressant att besöka, å även så finns Lord Nelsons grav i denna mäktiga kyrka..

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Wooster » 21 oktober 2007, 14:16

Hans skrev:
Wooster skrev:Att tappa passet verkar också dyrt - men råkar du minnas vad en London-drive-thru kostade? :)
Gissning - kanske 40-50£ - men jag har förträngt de för stora kostnaderna :wink: I.o.f.s. så fastnade vi och fick ta omvägar men det var fortfarande inte billigt.
Tesen jag framförde till flickvännen att tunnelbane-kort inte är nödvändigt då det är lika billigt att åka taxi var alltså ett av mina mest korkade uttalanden hittills i år alltså...

Såväl British Museum som St Pauls Cathedral är sådant jag medvetet valt bort vid andra Londonbesök - men tack för tipset ;)

Med tanke på min avatar - hur kul är National Army Museum?

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5047
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Inlägg av Battler » 21 oktober 2007, 15:17

Var 2004 till London med bil, nyttjade ganska snart lokaltrafiken, eftersom trafiken är otroligt seg. Det tog mig cirka 2 timmar från yttre ringvägen till centrum med bil, som jag senare klarade på 25 min med pendeltåg. Parkeringsavgift vid pendeltågstation 4 £ och en dagarskort för lokaltrafiken (pendeltåg, tunnelbana och buss) gick lös på 5.40 £, dock med restriktionen, att man fick åka först efter morgonrusningen 09.30
För ca 130 skr fick man parkera, och åka hur mycket man ville med lokaltrafiken - det är säkert andra priser nu.

MVH

Skriv svar