Täby kyrka

Skriv svar
Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Täby kyrka

Inlägg av Probstner » 24 januari 2006, 18:14

I söndags gjorde jag och en av döttrarna en utflykt till Täby kyrka utanför Stockholm, där jag inte varit på 20 år (i ungdomen betade jag systematiskt av alla medeltidskyrkor jag kom åt, men sånt mattas tyvärr av med åren).

Och nu kan jag i min entusiasm inte låta bli att påminna alla som bor skapligt i närheten om denna pärla, vad jag förstår den enda större svit Pictormålningar (valven) som aldrig varit överkalkade. En orgie i gammeltestamentliga skrönor klädda i senmedeltida uppländsk skrud. Obetalbart att se småpojkarna håna profeten Elisha - "ge dig iväg, flintskalle!". Och han förbannar dem i Herrens namn varvid två björnhonor kommer fram ur skogen och river ihjäl 42 av barnen (på målningen blir ett par faktiskt uppätna).

Hittade en ungersk hemsida (sic) med ett antal bilder av kyrkomålningar från Alberts verkstad.

/ Probstner
Bilagor
pictor_1.jpg
pictor_1.jpg (28.67 KiB) Visad 1541 gånger

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4711
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 25 januari 2006, 13:55

Som gammal Täbybo är kyrkan en favourit. Såg du "Döden Spelar Schack", den sitter lite undanskymnd längst upp i lejden på väg upptill läktaren.

Dessutom är fundamentet till predikstolen från slottet Tre Kronor, det ska ha varit ett fundament till ett solur innan den skänktes till täby på 1670-talet.

I övrigt ligger Palmstruch, mannen som uppfann sedeln begravd i kyrkan och hans vapen hänger på väggen.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 13579
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 25 januari 2006, 15:12

Jag har också varit runt i många medeltida kyrkor i såväl Uppland, Västmanland som ett par andra ställen runt om i Sverige. Dock har jag inte varit i Täby.

Det är nånting som är specifik med Täby kyrka har jag hört, det är någonting med väggmålningen som visas i premiärinlägget. Men jag får väl forska vidare.

Stefan

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 25 januari 2006, 15:59

Psilander: det var bommat med verbotenskylt, så jag fick nöja mig med att köpa ett vykort.

Stefan Lundgren: dels tror man att Albert själv har varit med i högre grad än i många andra Pictorkyrkor, d v s att målningarna till stor del är utförda av honom själv, dels har målningarna i valven aldrig varit överkalkade.

Tar man sig väl till SL-nätet så är kyrkan lätt att nå (Roslagsbanan från Östrastation riktning Kårsta, tåg en gång i halvtimmen under veckosluten, hållplatsen man skall av på heter Täby kyrkby, kyrkan ligger en knapp kilometer sv om hållplatsen).

/ Probstner

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem
Inlägg: 1376
Blev medlem: 18 juli 2003, 14:26
Ort: Uddevalla

Inlägg av Widsith » 25 januari 2006, 22:44

Är det i Täby kyrka som Pictors målning av den grävande Adam och den spinnande Eva finns?

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 26 januari 2006, 00:40

Nej, det är i Härkeberga. Den är nog mest känd av alla Pictorkyrkor.

/ Probstner
Bilagor
paradise_lost.jpg
paradise_lost.jpg (62.73 KiB) Visad 1489 gånger

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 13579
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 26 januari 2006, 17:37

Denna tråd gav mig en idé att öppna en tråd om kyrkmålningar.
viewtopic.php?t=22762&highlight=

Stefan

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4711
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 1 april 2006, 01:36

Probstner skrev:Psilander: det var bommat med verbotenskylt, så jag fick nöja mig med att köpa ett vykort.

Stefan Lundgren: dels tror man att Albert själv har varit med i högre grad än i många andra Pictorkyrkor, d v s att målningarna till stor del är utförda av honom själv, dels har målningarna i valven aldrig varit överkalkade.

Tar man sig väl till SL-nätet så är kyrkan lätt att nå (Roslagsbanan från Östrastation riktning Kårsta, tåg en gång i halvtimmen under veckosluten, hållplatsen man skall av på heter Täby kyrkby, kyrkan ligger en knapp kilometer sv om hållplatsen).

/ Probstner
Trist, jag har sett den ett par gånger, ett par julottor, då får man passa på att smita upp på läktaren, och ett studiebesök i mellanstadiet. Som hämtad ur "Sjunde inseglet".

I lokalpatriotisk anda blev man fostrad att täby g:a kyrka av allt från föräldrar till lärare i att den var mycket speciell. Jag gillar den, mycket mysig. Själv är jag konfirmerad där.

Användarvisningsbild
Gorm
Medlem
Inlägg: 223
Blev medlem: 8 januari 2004, 17:06
Ort: Visby

Inlägg av Gorm » 15 april 2006, 08:40

Probstner skrev:Tar man sig väl till SL-nätet så är kyrkan lätt att nå (Roslagsbanan från Östrastation riktning Kårsta, tåg en gång i halvtimmen under veckosluten, hållplatsen man skall av på heter Täby kyrkby, kyrkan ligger en knapp kilometer sv om hållplatsen).
Enklast är nog ändå att ta buss 610 eller 611 från Danderyds sjukhus och gå av vid Täby kyrka, kyrkan syns från vägen på vänster sida när man närmar sig.

/Johan

Skriv svar