Vore trevligt om någon skrev något! Ha en fortsatt trevlig historisk stund!
Tänkte resa till Belgien, vad är värt att se?
Tänkte resa till Belgien, vad är värt att se?
Var i sommras på en utflykt till Frankrike, Normandie, med ett stopp i Arnhem och Calais. underbar resa och direkt när jag återvände till Sverige ville jag tillbaka. Nu är jag lite sugen på att åka ner till Belgien och Ardennerna. Nu tänkte jag om det är någon här på skalman som vet vart är bäst att åka. Liege? Är det ett bra ställe? Inte långt till eben emael(stavning)...
Vore trevligt om någon skrev något! Ha en fortsatt trevlig historisk stund!
Vore trevligt om någon skrev något! Ha en fortsatt trevlig historisk stund!
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 13584
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
Rådhustorget i Bryssel, byggnaderna runt omkring torget är uppkallad efter olika skråyrken; ex bryggarens hus, murarens hus etc, alla byggnader byggdes inte under 1900-talet iallafall och rådhuset är själv ett monument från förr. Visserligen kan du åka till Waterloo också, men där är inte så mycket att se. En kulle med ett lejon på och ett museum är allt som finns....Men du väljer själv.
Stefan
Stefan
JAg har besökt Belgien flyktigt några gånger, och det ända positiva jag kunde hitta var att landet var litet, och man kunde snabbt ta sig därifrån. Landskapet är förmodligen det tråkigaste i hela Europa, språket är obeskrivligt hemskt och maten var ingen höjdare. Nu var jag väl mest på genomresa och stannade inte för att utforska pitoreska landsbyggdsmuséer eller intressanta hus i de olika städerna, men jag såg en del, och gillade det INTE.
Vart ska jag då?
Om jag inte ska åka till belgien vad kan ni då rekommendera. Frankrike vet jag är bra, var ju där i somras, och holland har jag varit. Iallafall vid arnhem området. Tyskland? Är det bra, långt mellan museerna?
Tack//tim
Tack//tim
Jag måste protestera mot Ferocius uttalande. Min uppfattning av Belgien är helt tvärtom. Massor av god mat med krogar i vart gathörn. Ett enormt utbud av öl och inte minst - Genever. Belgien är Geneverns och hela den Europeiska brännvinsindustrins vagga. (En språklig info: Genever uttalas ungefär "Schenefer" på Flamländska medan det heter ungefär "Jeneifer" på Holländska.)
Ett besök på "Det nationella Genevermuséet" i Hasselt kan tillrådas. Då kan man intaga lunch på den relativt enkla - men färgrika - krogen tvärs över gatan från järnvägsstationen. Så väljer man en av de hundratals krogar som finns runt torget för sin middag efter besöket på muséet. Om du kommer så långt efter att ha suttit i museets Geneversylta. Och gissa vad som kommer ut ur fontänen på torget den dagen det är Geneverfestival.........
Som gammal sjöman är ju Antwerpen den stad som jag känner bäst till. Man ankommer lämpligen till Antwerpen med tåg. Då kommer tåget in i en världens få bevarade banhallar. Till en station som är att betrakta som en katedral. Med si så där 100 meters takhöjd i biljetthallen. Gå in på järnvägscaféet. Med marmorgolv, kristallkronor, stuckatur och "bara" 20 meter till tak. Börja Antwerpenvisiten med: "Westmalle Donk en e Jenever". Det vill säga ett glas Westmalle Donk och en Genever. Sedan är det bara att kasta sig ut i kulturen.
Men de gamla sjömansmiljöerna runt "Skipperstraat", "Sankt Jahns Plein" och så vidare finns inte längre. Det är antingen horhus eller lyxbostäder, men man kan ju se vad som en gång var. Och något enstaka sjapp överlever ännu.
Så man bör nog hellre hålla sig nere runt "Groote Markt". Där finns å andra sidan allt. Flera trevliga muséer till exempel. Bland annat ett trevligt hamn- och sjöfartsmuséum. En imponerande katedral. Fler krogar och sjapp än du kan räkna till. Med särdeles god mat. Brukar själv inleda med att spisa musslor och dricka Alsace Riesling på "Cafe Noord" vid "Groote Markt". Musslor är nämligen en Belgisk specialitet. Öl- och Genever en annan som jag skrev ovan. Den teknikintresserade kan också uppleva Antwerpens omfattande spårvagnsnät.
I närheten av "Groote Markt" vill jag förslå ett besök på Café "Vagant" på Pelgremstraat nere i Downtown. De tillhandahåller si så där 350 sorters Belgisk Genever. Serverat i glas som fylles till brädden. Träbord, trästolar och allmänt primitiv inredning. Med en trött gammal katt som kliver omkring på borden. Tag en träplatta med uppskuret tilltugg - korv, ost och liknande i massevis. Och sätt i gång med Geneverprovning från den väl tilltagna listan. Tvärs över gatan finns butik och i våningen över har de Krog.
Och detta är bara Antwerpen. Städer som till exempel Brügge är minst sagt innehållsrika. Så kan man göra ett riktigt mandomsprov. Åka spårvagn utmed hela kusten genom hela landet från de Panne till Knokke - och stiga av i varje större samhälle. Ta en pilsner och kliva på nästa vagn. Testen ligger i om man orkar genom hela linjen.....
Brüssel har jag aldrig hunnit med att utforska. Men alla säger att det är en fantastisk stad. Själv har jag bara bytit tåg och flyg där. Så jag är väl bekant med de stora stationerna och flygplatsen men inte med själva staden. Dess värre.
Skall själv ta en Antwerpentur i vår igen. Den staden räcker alldeles utmärkt för en gammal nostalgiker.
Ett besök på "Det nationella Genevermuséet" i Hasselt kan tillrådas. Då kan man intaga lunch på den relativt enkla - men färgrika - krogen tvärs över gatan från järnvägsstationen. Så väljer man en av de hundratals krogar som finns runt torget för sin middag efter besöket på muséet. Om du kommer så långt efter att ha suttit i museets Geneversylta. Och gissa vad som kommer ut ur fontänen på torget den dagen det är Geneverfestival.........
Som gammal sjöman är ju Antwerpen den stad som jag känner bäst till. Man ankommer lämpligen till Antwerpen med tåg. Då kommer tåget in i en världens få bevarade banhallar. Till en station som är att betrakta som en katedral. Med si så där 100 meters takhöjd i biljetthallen. Gå in på järnvägscaféet. Med marmorgolv, kristallkronor, stuckatur och "bara" 20 meter till tak. Börja Antwerpenvisiten med: "Westmalle Donk en e Jenever". Det vill säga ett glas Westmalle Donk och en Genever. Sedan är det bara att kasta sig ut i kulturen.
Men de gamla sjömansmiljöerna runt "Skipperstraat", "Sankt Jahns Plein" och så vidare finns inte längre. Det är antingen horhus eller lyxbostäder, men man kan ju se vad som en gång var. Och något enstaka sjapp överlever ännu.
Så man bör nog hellre hålla sig nere runt "Groote Markt". Där finns å andra sidan allt. Flera trevliga muséer till exempel. Bland annat ett trevligt hamn- och sjöfartsmuséum. En imponerande katedral. Fler krogar och sjapp än du kan räkna till. Med särdeles god mat. Brukar själv inleda med att spisa musslor och dricka Alsace Riesling på "Cafe Noord" vid "Groote Markt". Musslor är nämligen en Belgisk specialitet. Öl- och Genever en annan som jag skrev ovan. Den teknikintresserade kan också uppleva Antwerpens omfattande spårvagnsnät.
I närheten av "Groote Markt" vill jag förslå ett besök på Café "Vagant" på Pelgremstraat nere i Downtown. De tillhandahåller si så där 350 sorters Belgisk Genever. Serverat i glas som fylles till brädden. Träbord, trästolar och allmänt primitiv inredning. Med en trött gammal katt som kliver omkring på borden. Tag en träplatta med uppskuret tilltugg - korv, ost och liknande i massevis. Och sätt i gång med Geneverprovning från den väl tilltagna listan. Tvärs över gatan finns butik och i våningen över har de Krog.
Och detta är bara Antwerpen. Städer som till exempel Brügge är minst sagt innehållsrika. Så kan man göra ett riktigt mandomsprov. Åka spårvagn utmed hela kusten genom hela landet från de Panne till Knokke - och stiga av i varje större samhälle. Ta en pilsner och kliva på nästa vagn. Testen ligger i om man orkar genom hela linjen.....
Brüssel har jag aldrig hunnit med att utforska. Men alla säger att det är en fantastisk stad. Själv har jag bara bytit tåg och flyg där. Så jag är väl bekant med de stora stationerna och flygplatsen men inte med själva staden. Dess värre.
Skall själv ta en Antwerpentur i vår igen. Den staden räcker alldeles utmärkt för en gammal nostalgiker.
-
Johan Matsson
- Medlem
- Inlägg: 1000
- Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41
- Per Andersson
- Medlem
- Inlägg: 1186
- Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
- Ort: Stockholm
Måste hålla med om att Belgien är rätt så fint. i alla fall den lilla biten jag såg av landet. Var på Atlantic Wall Museum i Oostende. Det bästa museet jag besökte när jag åkte ner till Normandie. Fina utställningar och det som var intressant var att man hade med sig en liten bandspelare (såg ut som en telefon!) som berättade om de sakerna man såg. Detaljerat oxå. Jag kan varmt rekommenderat! sak försöka fixa bilder.
Jepp, och en M10 om jag inte missminner mig. http://www.bastognehistoricalcenter.be/index.htmPer Andersson skrev:Föga överraskande så finns det ett krigs museum i Bastogne. Att det främst täcker Ardenneroffensiven är kanske inte heller så överraskande. Jag har för mig att det står en tämligen fräsch 'Hetzer' framför huvudingången.
Belgien är fint, dock inte lika fint som Frankrike (MD
MVH
Hans
Skall du till Liege är Fort Loncin värd ett besök. 1914 exploderade fortets magasin. Bilder finns i de flesta WWI böcker. Fortet ligger ca 8 km nv. om staden lite norr om en motorvägsknut där A3 möter A602, nära byn Loncin. Det finns andra befästningar i trakten som har öppet ibland. Även Eben-Emael
Se http://users.skynet.be/fonck/musea.html
Se http://users.skynet.be/fonck/musea.html