Jag har nu kommit hem för ett par veckor sedan efter att ha bott i Rumänien i ett halvt år. Jag har sett att det redan ligger ett par trådar om Rumänien, men startar likväl en ny för att starta en diskusion med er som redan har varit där och för att tipsa för de som inte varit där.
Det har nämnts i de tidigare trådarna om Dracula som en turistatraktion. Men det är mycket lurendrejeri angående detta. Slottet i Bran som för turisterna påstås vara Vlad Draculas slott är inget annat en ett senare byggt slott, från 1800-talet, med romantiska svärmerier. Det som forskarna menar var Vlads slott är i dag i ruiner; dock finns det ena tornet kvar, från vilket Vlads hustru kasta sig ut för att dö. Det som påstås vara Vlad Draculas grav är också bara falskerier. Det visade sig att graven enbart innehöll djurben när den öppnades i mitten av 1900-talet. Dock kan man besöka Vlads barndomhem i Sigisoara.
Jag fick aldrig tid att resa runt så mycket i Rumänien, men kan ändå rekommendera hela Transilvania, specielt byarna Sigisoara och Brasov. För er som tar turen till Moldavia kan Suceava rekommenderas, men även alla kloster som finns runt omkring i området.
Rumänien
Vad gäller Dracula så kan följande vara värt att lägga på minnet:
* Den historiske Vlad "Ţepeş" var visserligen född i Transsylvanien (e u i Segesvár, ty Schässburg, rum Sighişoara), men han residerade i Valakiet och gjorde sig mest känd i försvarskrigen under den turkiska expansionen. De ganska klena ruinerna ligger i en dalgång i Argheş söder om Fogaraş-bergen.
* Bram Stoker förlade sin vampyr med Draculas namn till nordöstra Transsylvanien och har inte mycket med Vlad att göra.
F ö kan jag bara hålla med Karl H. om Transsylvanien som ett område väl värt att besöka. Det är inte utan att tankarna går till bl a Kristian Gerner (Centraleuropas historia), som talar om östra Centraleuropa som en region som under de senaste hundra åren har gått från att självklart höra till den västliga kultursfären till att ha blivit en perifer region med de flesta av banden bakåt avklippta.
/ Probstner
* Den historiske Vlad "Ţepeş" var visserligen född i Transsylvanien (e u i Segesvár, ty Schässburg, rum Sighişoara), men han residerade i Valakiet och gjorde sig mest känd i försvarskrigen under den turkiska expansionen. De ganska klena ruinerna ligger i en dalgång i Argheş söder om Fogaraş-bergen.
* Bram Stoker förlade sin vampyr med Draculas namn till nordöstra Transsylvanien och har inte mycket med Vlad att göra.
F ö kan jag bara hålla med Karl H. om Transsylvanien som ett område väl värt att besöka. Det är inte utan att tankarna går till bl a Kristian Gerner (Centraleuropas historia), som talar om östra Centraleuropa som en region som under de senaste hundra åren har gått från att självklart höra till den västliga kultursfären till att ha blivit en perifer region med de flesta av banden bakåt avklippta.
/ Probstner