Kreta-resan...
- svarta gardet
- Medlem
- Inlägg: 125
- Blev medlem: 21 februari 2004, 12:14
- Ort: Vermland
Kreta-resan...
Nyss hemkommen från min lilla tripp till den underbara ön.
Bodde i Platanias ock tog mig en tripp till Malame o den Tyska krigskyrkogården.Blev väldigt tagen av allt så många unga män som låg där knappast nån över 25 år.Låg mycket vackert med utsikt över "Malamebukten" o flygplatsen.Hedrade dom tappra med 1 tyst minut träffade en ung tysk som hade sin släkting begrav där.Såg också en ÄKTA TYSK-veteran som var där.(känns stort).Pratade med lite Kretanianer som sa att många av dom som låg där dog inte i Striden 20-28 maj utan tog pga av att fallskärmen inte utvecklades sig .Nån mer som hört nåt om det?.Pratade lite mera då sa många att Tyskarna skötte sig väldigt bra under ocupationen visst folk blev avrättade men dom var inte lika hemska som Britterna som våldtog kvinnor o skötte sig illa.Men värst var Turkarna som vanligt.Hittade också monumentet med den dykande örnen se länk:http://home.online.no/~vestil/crete/Monument/index.htm
Den var totalt förstörd låg väldigt illa till.Om ni åker dit så ligger den på privat mark men inga problem att gå o titta på ligger strax utanför Chaina på väg mot Platanias när man kommer till en Bp-mack på höger sida så ligger den på vänster sida.i närheten av Lidl-affären!!!!!!!!!.Har fotat o videofilmat finns det nåt intresse av att se hur det ser ut där nu?.Hedrade också dom tappra Kretanianer som stred mot ocupationsmakten besökte monumentet i Galantas./////
Bodde i Platanias ock tog mig en tripp till Malame o den Tyska krigskyrkogården.Blev väldigt tagen av allt så många unga män som låg där knappast nån över 25 år.Låg mycket vackert med utsikt över "Malamebukten" o flygplatsen.Hedrade dom tappra med 1 tyst minut träffade en ung tysk som hade sin släkting begrav där.Såg också en ÄKTA TYSK-veteran som var där.(känns stort).Pratade med lite Kretanianer som sa att många av dom som låg där dog inte i Striden 20-28 maj utan tog pga av att fallskärmen inte utvecklades sig .Nån mer som hört nåt om det?.Pratade lite mera då sa många att Tyskarna skötte sig väldigt bra under ocupationen visst folk blev avrättade men dom var inte lika hemska som Britterna som våldtog kvinnor o skötte sig illa.Men värst var Turkarna som vanligt.Hittade också monumentet med den dykande örnen se länk:http://home.online.no/~vestil/crete/Monument/index.htm
Den var totalt förstörd låg väldigt illa till.Om ni åker dit så ligger den på privat mark men inga problem att gå o titta på ligger strax utanför Chaina på väg mot Platanias när man kommer till en Bp-mack på höger sida så ligger den på vänster sida.i närheten av Lidl-affären!!!!!!!!!.Har fotat o videofilmat finns det nåt intresse av att se hur det ser ut där nu?.Hedrade också dom tappra Kretanianer som stred mot ocupationsmakten besökte monumentet i Galantas./////
-
Gutekrigaren
- Medlem
- Inlägg: 4120
- Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
- Ort: Rom
Re: Kreta-resan...
1. Så Turkiet ockuperade Kreta under VK2?svarta gardet skrev:Men värst var Turkarna som vanligt.
2. Vad menas med "som vanligt"?
3. På vilket sätt ansåg kretensarna att turkarna var värst?
Mvh Petter
Senast redigerad av 1 Gutekrigaren, redigerad totalt 11 gånger.
Den turkiska ockupationen av Kreta sägs vara den brutalaste av alla ockupationer som ön upplevt.
http://www.explorecrete.com/history/crete-history.html
mvh/ Daniel
http://www.explorecrete.com/history/crete-history.html
mvh/ Daniel
Det motsägs av den här lilla skrivelsen.
Källa: "Kreta" av BeevorTyskar!
I två års tid har ni uppehållit er på vår ö och ert styre markerar den absolust mörkaste tiden i vår redan mörka historia. Ni har visat er vara ovärdiga att räknas till de civiliserade folken. Ni står betydligt lägre än turkarna, som var ädla fiender och ärofulla män. Ni har farit fram som vildar, och som sådana kommer ni också att bli behandlade. Men inte ännu. Vart ni än går, följs ni av kretensiska blickar. Osynliga iakttagare följer era steg. När ni äter och när ni dricker, när ni vaknar och när ni sover, är ni under ständig bevakning. Kom ihåg det. Den långa kretensiska kniven är ljudlös när den tränger in mellan skulderbladen. Er tid är på väg att rinna ut. Hämndens timme närmar sig.
Den är mycket nära.
Senast redigerad av 1 maal, redigerad totalt 11 gånger.
-
Gutekrigaren
- Medlem
- Inlägg: 4120
- Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
- Ort: Rom
Ah, intressant länk. Jag missförstod nog trådens inledning, trodde den enbart syftade på VK2.D. Löwenhamn skrev:Den turkiska ockupationen av Kreta sägs vara den brutalaste av alla ockupationer som ön upplevt.
http://www.explorecrete.com/history/crete-history.html
mvh/ Daniel
Mvh Petter
Det var ett flygblad som spreds av den kretensiska motståndsrörelsen (jag kommer tyvärr inte ihåg vilken av dem) i de områden där det låg tyskar förlagda.D. Löwenhamn skrev:Vad är det för skrift. Ett propagandaflygblad? Jag har tyvärr inte boken.maal skrev:Det motsägs av den här lilla skrivelsen.
mvh/ Daniel
Okej. Den som skrev flygbladet hade alltså ett egenintresse i att utmåla tyskarna som brutala och ociviliserade, eller hur? Ergo så är flygbladet en mycket osäker källa för att avgöra hur den tyska ockupationen såg ut i verkligheten. Därmed inte sagt att Kretaborna inte ogillade tyskarna.maal skrev:Det var ett flygblad som spreds av den kretensiska motståndsrörelsen (jag kommer tyvärr inte ihåg vilken av dem) i de områden där det låg tyskar förlagda.
mvh/ Daniel
Kallar en kretensare ett folk för att vara "lägre än turkar" då är det illa men det ligger nog en del i det, tyskarna har väl inte gått till historien som den mest populära ockupationsmakten i historien var de än drog fram. 
Självklart är det skrivet med det syftet att jaga bort tyskarna och utmåla dem som djävulen själv men jag tror inte ett skit på vad trådens skapare skriver om att britterna ansågs värre än tyskarna, det är kanske till och med det värsta skitsnack jag någonsin läst. Under den tiden britterna var där så hade de knappast tid att begå dessa påstådda illdåd, de var allt för upptagna med att fly från tyskarna.
Jag vill nog ha en källa till det påståendet rätt så omgående, annars får det nog avfärdas som trådskaparens fantasier och då föreslår jag att han uppsöker ett bibliotek och lånar lite böcker i ämnet.
Självklart är det skrivet med det syftet att jaga bort tyskarna och utmåla dem som djävulen själv men jag tror inte ett skit på vad trådens skapare skriver om att britterna ansågs värre än tyskarna, det är kanske till och med det värsta skitsnack jag någonsin läst. Under den tiden britterna var där så hade de knappast tid att begå dessa påstådda illdåd, de var allt för upptagna med att fly från tyskarna.
Jag vill nog ha en källa till det påståendet rätt så omgående, annars får det nog avfärdas som trådskaparens fantasier och då föreslår jag att han uppsöker ett bibliotek och lånar lite böcker i ämnet.
-
Gutekrigaren
- Medlem
- Inlägg: 4120
- Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
- Ort: Rom
Så du tror på fullt allvar att kretensarna anser att britterna var värre än tyskarna?D. Löwenhamn skrev:Det var inte bara 1941 som det var britter på Kreta. Jag tror snarare att det negativa omdömet om britter har att göra med oroligheterna i slutet av kriget då brittiska trupper sattes in mot motståndsrörelser som exempelvis ELAS.
mvh/ Daniel
- Dûrion Annûndil
- Medlem
- Inlägg: 4941
- Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
- Ort: Lite nordöst om Stockholm...
Vi ska nog inte döma svarta gardet's inlägg för hårt här, för det verkar snarast vara en reseskildring av åsikter han stött på på Kreta. Hur och varför de utrycker sig som så är väl en fråga som kan diskuteras.maal skrev:Jag vill nog ha en källa till det påståendet rätt så omgående, annars får det nog avfärdas som trådskaparens fantasier och då föreslår jag att han uppsöker ett bibliotek och lånar lite böcker i ämnet.
Mvh -Dan