Oktoberfest

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Skriv svar
Användarvisningsbild
elRappo
Medlem
Inlägg: 422
Blev medlem: 16 november 2003, 17:38
Ort: Sverige

Inlägg av elRappo » 4 september 2005, 00:07

Var där för 2 år sedan som utbytesstudent.
Det som har gjort ett bestående intryck (alltså som jag kommer ihåg) i München är:
Alte Peter, ett högt utkikstorn i hjärtat av Munchen, som har en enorm utsikt.
Ludwigstrasse, en slags paradgata med gigantiska hus och lejonstatyer och hela det där pampiga kramset. Inkl. ett segermonument från Franco-Tyska kriget.
Olympiastadion kan du ju se om du orkar ta dig en liten bit utanför München. Fin park på höga kullar.
Som i alla storstäder finns rätt mycket kända konstverk i München, jag såg bla massor med Picasso. Tyvärr kommer jag inte ihåg var det låg, men det var en konsthall som låg under jord i direkt anslutning till tunnelbana.
Och ja, vad jag kommer ihåg, så finns "Ölkällaren" kvar. Hemskt ledsen men jag kommer alltså inte ihåg var den låg.
Sen har dom ju den där Bayerska filmstudion någonstans i Munchen. Det var delvis där man spelade in das Boot och samma filmbolag har ju också gjort Stalingrad-filmen.
BMWs huvudkontor ligger också här, jävligt häftig byggnad rent arkitektoniskt.
Das Rathaus och Frauenkriche kommer du väl inte att missa hur du än försöker, de ligger mitt på "det stora torget" liksom Alte Peter.
Sen finns det en konstmuseum som Nazisterna byggde, var aldrig där inne, fast där ser du ett konkret exempel på naziarkitektur iaf.. kommer inte ihåg vad det heter.. :(

Hoppas det här hjälpte dig lite..

mvh

Par
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: 17 maj 2005, 09:48
Ort: Mountain View, CA & Tokyo

Inlägg av Par » 19 september 2005, 12:31

Tyckte inte BMW's kontor var nage vidare. Och octoberfest gick mej pa nerverna (for mycket supande helt enkelt, en dag ar okay men inte mer...)

Jag tyckte att besoket pa koncentrations lagret Dachau var ett av de mest intressanta for mej (det var det forsta lagret jag besokte).

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 19 september 2005, 14:47

Par skrev:Tyckte inte BMW's kontor var nage vidare. Och octoberfest gick mej pa nerverna (for mycket supande helt enkelt, en dag ar okay men inte mer...)
Det är väl det som det hela gar ut pa ;) Ska ned till München om tva veckor (da det är langhelg här i Tyskland med aterföreningsdagen som röd dag) men jag misstänker att staden är sa packad med folk att det inte lär bli mycket till rundvandring pga folkmassorna. Har besökt Dachau m m innan sa tur är väl det. Far insupa (!) den bayerska folkkulturen istället.

/Forsberg

Skriv svar