Tunisien

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Skriv svar
[BBB]Thor
Ny medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: 8 augusti 2004, 21:28
Ort: sweden

Tunisien

Inlägg av [BBB]Thor » 7 augusti 2005, 20:15

Skall ner till Tunisien till hösten o undrar om någon har varit där och som kan delge lite information om vad som finns därnere från Vk2. Ute i öknen skall väl ett av Rommels sista befästningar ligga eller har jag fel.? Om inte är det någon som har besökt detta ställe.??

Tacksam för svar

[BBB]Thor
Ny medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: 8 augusti 2004, 21:28
Ort: sweden

Inlägg av [BBB]Thor » 29 september 2005, 17:17

Varit nere nu o tittat på Mareth Linjen. Ett väldigt litet museum dock med alldeles tillräcklig info o ett par upprustade bunkrar på deras område. Hela linjen är i stort sett intakt. Allt har gått tillbaks till jordägarna som har dom som förråd eller som en hade gjort och byggt ihop det med sitt hus. Stabsplatsen (Rommels) var dörrarna tydligen plomberade men det var allt. Dock så fanns det inte så mkt tid att undersöka sakerna närmare för det tog lite längre tid än vad jag trodde att köra 30 mil i tunisisk trafik =) o dessutom så tyckte inte min nyblivna fru att det var lika roligt som jag tyckte *ler* Så det får bli en resa till dit.

NilsT
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: 14 december 2011, 07:08

Re: Tunisien

Inlägg av NilsT » 14 januari 2012, 11:56

Intressant! Jag MÅSTE åka till Tunisien igen. där finns mycket jag vill undersöka.

1. Dels tänkte jag leta upp platsen, där min professor i elektrisk märteknik blev tillfångatagen i maj 1943, tillsammans med 250 000 andra tyskar.

2. Dels vill jag besöka Sidi Bou Zid, där tyskarna gav amerikanarna en läxa i februari 1943, runt den 12-13 februari.
De slog ut 185 amerikanska stridsvagnar på några timmar. Jag MÅSTE studera denna plats.

3. På hotellet på en golfresa till Tunisien såg jag ett litet anslag om ett "Rommel-museum", som låg 25 mil söderut, vid Mareth-linjen. Tyvärr var Museumet stängt på måndagar, vår enda golf-fria dag!

4. En svårare plats att hitta, är nog den plats där greve "von Stauffenberg" blev skadad i ögat den 6 april 1943.
Han, som sedan försökte döda Hitler i varg-lyan. Platsen lär ligga en liten bit nordväst om Mareth.
Tyskarna blev där i ett pass angripna av några "strafing" amerikanska jaktplan eller jaktbombare.
Någon som vet mer? Det hade varit smart av tunisierna att sätta upp en skylt där. En säker turistattraktion ;-)

Användarvisningsbild
Nimrod-S
Medlem
Inlägg: 1079
Blev medlem: 18 november 2011, 14:46
Ort: Söder om stan

Re: Tunisien

Inlägg av Nimrod-S » 14 januari 2012, 12:27

Det har gått ett år sedan jasminrevolutionen i Tunisien som inledde den "arabiska våren".
SVD skriver om det idag.
Bla står det:
"Rabeb Othmani ser bara en tydlig förändring för landets kvinnor: Nu är det tillåtet att bära islamisk sjal över allt, även i regeringen."
Känns mer som det gått bakåt än framåt. 8O

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/hopp- ... 769183.svd

Skriv svar