Hej
(Jag åker till Kreta nu i September o behöver lite hjälp....)
Har sett att det finns massor av trådar ang detta men ingen exakt info...
Är det nån som vet vart monumentet över stupade Tyska Fallskärmsjägarna finns har letat o leta men bara hittat att det ska vara väster om Chaina... se länk http://home.online.no/~vestil/crete/Monument/index.htm
Kommer även att åka till krigskyrkogården i Malemes...
Finns det fler Monument? Kyrkogårdar? kanske Museum att besöka? tänker fota så alla som är intresserade får se....
mvh
KRETA... Andra Världskriget
- svarta gardet
- Medlem
- Kapten_Gars
- Medlem
- svarta gardet
- Medlem
Till Peojon
Så det finns ett annat monument?... Vad är det för monument?..... nyfiken...
tacksam för alla svar
tacksam för alla svar
Finns ju den tyska krigskyrkogården i Maleme strax väster om Chania, sedan är väl Suoda-bukten kanske av intresse. Längst in i denna bukt ligger en fin krigskyrkogård där det vilar mängder av allierade. Sedan finns det väl en slags minnesten inne i Rethymnos nära den stora parken som berör slaget om Kreta.
Jag var på någon resturang strax väster om Rethymnon längs stranden som verkade vara välbesökt av brittiska veteraner (verkade främst vara från någon artilleriregemente tyckte jag) mängder av bilder på gamla soldater/dokument/brev osv. Mest intressant av all kanske en hjälm innanför bardisen var...en fallskärmsjägarhjälm...såg dock rätt så nytillverkad ut.
Jag var på någon resturang strax väster om Rethymnon längs stranden som verkade vara välbesökt av brittiska veteraner (verkade främst vara från någon artilleriregemente tyckte jag) mängder av bilder på gamla soldater/dokument/brev osv. Mest intressant av all kanske en hjälm innanför bardisen var...en fallskärmsjägarhjälm...såg dock rätt så nytillverkad ut.