KRETA... Andra Världskriget

Skriv svar
Användarvisningsbild
svarta gardet
Medlem

KRETA... Andra Världskriget

Inlägg av svarta gardet » 7 augusti 2005, 13:24

Hej
(Jag åker till Kreta nu i September o behöver lite hjälp....)
Har sett att det finns massor av trådar ang detta men ingen exakt info...
Är det nån som vet vart monumentet över stupade Tyska Fallskärmsjägarna finns har letat o leta men bara hittat att det ska vara väster om Chaina... se länk http://home.online.no/~vestil/crete/Monument/index.htm
Kommer även att åka till krigskyrkogården i Malemes...
Finns det fler Monument? Kyrkogårdar? kanske Museum att besöka? tänker fota så alla som är intresserade får se....
mvh

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 7 augusti 2005, 13:38

Monumentet i Kydonia (Chania) ligger på privat mark och har utsatts för en rad skador de senaste åren, örnen slets av i en storm och sockeln har utsatts för klotter och vandalisering.

Användarvisningsbild
peojon
Medlem

Inlägg av peojon » 9 augusti 2005, 12:25

Monumentet som länken ovan hänvisar till, är det ett annat monument än det som står längs kustvägen precis väster om Chania?

Är det någon so mvet om museet i Galatas är färdigt. Då jag var på Kreta sist (några år sedan nu) fanns det flera planer över det på museet inne i Chania.

Användarvisningsbild
svarta gardet
Medlem

Till Peojon

Inlägg av svarta gardet » 10 augusti 2005, 12:17

Så det finns ett annat monument?... Vad är det för monument?..... nyfiken...
tacksam för alla svar

Stivne
Medlem

Inlägg av Stivne » 26 september 2005, 21:24

Finns ju den tyska krigskyrkogården i Maleme strax väster om Chania, sedan är väl Suoda-bukten kanske av intresse. Längst in i denna bukt ligger en fin krigskyrkogård där det vilar mängder av allierade. Sedan finns det väl en slags minnesten inne i Rethymnos nära den stora parken som berör slaget om Kreta.

Jag var på någon resturang strax väster om Rethymnon längs stranden som verkade vara välbesökt av brittiska veteraner (verkade främst vara från någon artilleriregemente tyckte jag) mängder av bilder på gamla soldater/dokument/brev osv. Mest intressant av all kanske en hjälm innanför bardisen var...en fallskärmsjägarhjälm...såg dock rätt så nytillverkad ut.

Skriv svar