Arabiska sevärdheter

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11941
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Arabiska sevärdheter

Inlägg av Stefan Lundgren » 28 juli 2005, 01:13

Eftersom jag har varit i några arabiska länder så tänker jag komma med lite tips.

Oman: Många fort från konialtiden, portugiserna byggde en fort där i slutet på 1500-talet. Tiden före 1500-talet är höjd i dunkel.
Jordanien: F d korsfararfästet Kerash, Jerash(romersk) amfiteatern i Amman.
Israel: Mergasha(felstavad), romersk fort vid Döda Havet.

Det var det jag kommer på just nu.

Stefan

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 28 juli 2005, 21:21

Grott/handelsstaden Sara ligger väl i Jordanien också?

Användarvisningsbild
elRappo
Medlem
Inlägg: 422
Blev medlem: 16 november 2003, 17:38
Ort: Sverige

Inlägg av elRappo » 28 juli 2005, 21:55

Belisarius skrev:Grott/handelsstaden Sara ligger väl i Jordanien också?
Tänker du inte på Petra :)

Det första jag kom att tänka på är "kopian" av Haga Sofia som finns i Kairo, helt byggd i sandsten(?). Den är gigantisk, ligger rätt högt beläget och framförallt är den så riktigt vacker, den är ju helt vit. Den vackraste byggnaden jag någonsin sett med egna ögon. Har för mig att den byggdes av Saladin..

Tyvärr vet jag inte vad den heter..

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11941
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 30 juli 2005, 00:56

Wadi Rum i Jordanien har också historik bakom sig, det var där en av klassiska filmerna spelades in(nu försvann visst titeln för mig :o ). Kejsaren av Arabien nånting.

Stefan

Användarvisningsbild
elRappo
Medlem
Inlägg: 422
Blev medlem: 16 november 2003, 17:38
Ort: Sverige

Inlägg av elRappo » 30 juli 2005, 15:43

Stefan Lundgren skrev:Wadi Rum i Jordanien har också historik bakom sig, det var där en av klassiska filmerna spelades in(nu försvann visst titeln för mig :o ). Kejsaren av Arabien nånting.

Stefan
Lawrence of Arabia?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11941
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 31 juli 2005, 01:55

Johan Rapping skrev:
Stefan Lundgren skrev:Wadi Rum i Jordanien har också historik bakom sig, det var där en av klassiska filmerna spelades in(nu försvann visst titeln för mig :o ). Kejsaren av Arabien nånting.

Stefan
Lawrence of Arabia?
Det var denna film som jag menade.

Stefan

testing1
Medlem
Inlägg: 80
Blev medlem: 20 maj 2004, 18:17
Ort: Sverige

Inlägg av testing1 » 11 augusti 2005, 15:33

Johan Rapping skrev:
Belisarius skrev:Grott/handelsstaden Sara ligger väl i Jordanien också?
Tänker du inte på Petra :)

Det första jag kom att tänka på är "kopian" av Haga Sofia som finns i Kairo, helt byggd i sandsten(?). Den är gigantisk, ligger rätt högt beläget och framförallt är den så riktigt vacker, den är ju helt vit. Den vackraste byggnaden jag någonsin sett med egna ögon. Har för mig att den byggdes av Saladin..

Tyvärr vet jag inte vad den heter..
Jag tror du tänker på Mohamed Ali moskéen, som byggdes till Mohamed Ali, Pasha av Egypten.

Egypten var nominellt självständigt, men formellt en Ottomansk vasall-stat. Pasha-titeln innebar att man hade hyfsat självbestämmande inom Ottomanska riket. Khediver hade ännu högre rang, vilket dåvarande Ismail Pasha blev 1867(Ottomanerna i Istanbul var fortfarande Sultaner=högste härskartiteln inom islamska världen. Kairo hade dock dessförinnan varit högsätet för Sultanatet från någon gång på medeltiden fram till 1517) Sista ledet av Khediver, Kung Fuad II( http://en.wikipedia.org/wiki/Fuad_II_of_Egypt ) avsattes i statskuppen 1953.

Nu kom jag nog av mig lite, åter till Mohamed Ali moskéen:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild



Den byggdes i mitten på 1800-talet och består av sandsten och alabaster. Moskéens mittersta kupol är 52 meter hög, och de största minareterna är 82(84?) meter höga. Moskéen ligger belägen inne i citadellet(en fästning), och den fästningen byggdes mycket riktigt bl.a. på beordran av Saladin under medeltiden. Mohamed Ali ligger begravd i moskéen.
Bild Gravplatsen.

Bild Citadellet

Bild Citadellets mur.


Kommer kanske att lägga upp en tråd om Egyptens pashor på 1800-talet.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11941
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 13 september 2005, 19:21

I det lilla landet Qatar finns det en fiskeby som är anrik, Al-Kohr(stavningen), är cirka tre-fyra mil norr om huvudstaden Doha. Mitt minne kan svikta lite eftersom det var februari 1985 som jag var där, men det kanske nån kan hjälpa mig med. :)


Stefan

Skriv svar