min veckoresa till Polen

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Skriv svar
mattep74
Medlem
Inlägg: 445
Blev medlem: 8 juni 2004, 16:09
Ort: Västerås

min veckoresa till Polen

Inlägg av mattep74 » 19 juli 2005, 16:13

10-17 juli var jag på resa med Ölvermars holliday travel till Polen och här kommer lite vad jag upplevde

Resdag 1:Malmö-Stettin
Transportdag med start på Olleboterminalen i Malmö halv 9. Först lite kaos att bli registrerad av en virrig Guide. Hoppas hon ska bli bättre. Båt från danskt färjeläger till Rostock. Fick stå en halvtimme i tullen för att visa pass(fungerar inte EUs passfrihet österut?) sedan färd på usla polska vägar till Stettin. Övernattning på halvdannt hotell

Resdag 2. Stettin-Warsawa
dagen avslutades med polsk afton i gamla stan och stora köttbitar

dag 3. Rundtur i Warsawa.
Vi blåste förbid okände soldatens grav, besökte minnesmärket över judarnas getto/motstånd. Visades guidens barndomsplatser. Var inne på Chopains park och sedemera en större park där officerare planerade ett uppror mot ryssarna i mitten på 1800-talet. Slut vid två tiden och då var det fritt. Besökte ett matställe jag aldrig varit på, KFC :) . Sen gick jag från hotellet Orbis Grand Hotell till okände soldatens grav där alla slagfält polackerna stridit på stod med. En av vakterna flirtade med några tjejer i närheten, den andra var mer allvarlig. När bussen transporterade oss till hotellet efter stadsrunturen åkte vi förbi tunnelbanan som evakuerades, bombhot. 30 grader varmt och ingen vind

Dag 4. Warszawa-Krakow
Första dagen det regnade, när vi rastade :D. Dagen avslutades med statsruntur i Krakow med mat som inte var nån höjdare. Guiden var lat och vägrade visa oss var Schindlers list spelades in trots att det stod på programmet. Guiden köpte spårvagnsbiljetter i massor och ville sälja dem

Dag 5. En saltgruva utanför Krakow
Intressant, mycket intressant


Dag 6. Auswitch. Lägret var större än jag trodde. Låg inte samlat som jag trodde. Mer än jag trodde var helt. Järnvägsstationen i Auswich 2 som är en klassisk bild på TV när det gäller Auswich var mindre än jag trodde

Dag 7. Krakow-Berlin. Lååååååååååång bussresa. Chauffören var tvungen att tänja rejält på sina körgränstider då det var extremt ont om rastplatser på vägen. Vägen skakade också. Fanns en rastplats en mil från gränsen där teckenspråk var bra att använda då de inte kunde varken tyska el engelska där.

dag 8. Berlin-Malmö. Transportdag. Långa köer vägen mot Puttgarden gjorde att vår middag blev runt en timme försenad och vi missade vår bokade tid till färjan. Fick vänta över en timme innan vi kom på färjan.


+ Utflykterna där man kunde välja andra guider
+ TVn som hade DSF och CNN som man kunde välja i brist på annat
- Guidens kunskaper. Hon trodde att polackerna stoppade mongolerna t ex trots att de blev mosade och att mongolerna vände hemmåt för att deras ledare därhemma dog. Sen angrep väl aldrig Hitler radiostationen som han sa att polackerna gjorde som startade ww2? Han sköt väl "bara" några koncentrationsfångar?
- Polackernas språkkunskaper. Usla på tyska och engelska
- Polska vägarna

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1944
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Inlägg av Artur Szulc » 29 juli 2005, 20:16

+ Utflykterna där man kunde välja andra guider
+ TVn som hade DSF och CNN som man kunde välja i brist på annat
- Guidens kunskaper. Hon trodde att polackerna stoppade mongolerna t ex trots att de blev mosade och att mongolerna vände hemmåt för att deras ledare därhemma dog. Sen angrep väl aldrig Hitler radiostationen som han sa att polackerna gjorde som startade ww2? Han sköt väl "bara" några koncentrationsfångar?
- Polackernas språkkunskaper. Usla på tyska och engelska
- Polska vägarna
Själv har jag helt andra erfarenheter av polackernas språkkunskaper, i Gdansk träffade jag t o m på försäljare och butikspersonal som pratade helt acceptabel svenska! Och i Torun (Thorn, en fantastiskt vacker stad) pratade alla bra engelska med min fru, själv kan jag ju polska.

De polska vägarna är ett kapitel för sig, men faktum är att stora förbättringar görs hela tiden, framförallt på väg E75. Och de stora motorvägsbyggena har äntligen påbörjats, jag vet att SKANSKA är med och bygger. Men kom ihåg att Polen har haft drygt 15 år på sig att nå svensk standard på vägarna och det är en väldigt kort tid, speciellt för ett land som Polen.

Kör man på de polska vägarna så måste man räkna med att de inte håller svensk standard, annars kan man ju alltid låta bli att åka dit.

Artur

Skriv svar