Besök av koncentrationsläger

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Skriv svar
Than
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 18 juli 2005, 23:58
Ort: Sverige

Besök av koncentrationsläger

Inlägg av Than » 19 juli 2005, 00:10

Hej om ni haft denna fråga flera gånger tidigare så ber jag om ursäkt (har dock letat utan att hitta bra svar).

Någon som har synpunkter på vilket koncentrationsläger som är "bäst" att besöka. Tänker framförallt på var man kan se bäst hur det såg ut (även återuppbyggt) och att det finns bra muséum osv. Funderar på att besöka Auschwitz-Birkenau men det är ju inte jättesmidig resväg dit...

Kommer eventuellt att ta en 4 dagars bilresa neråt norra Tyskland om någon vecka för att besöka Sachsenhausen. Någon som har något bra tips på sevärdigheter rörande WW2 på vägen?

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 19 juli 2005, 09:17

Om du ändå ska genom norra Tyskland, så har du ju Bergen-Belsen i trakten av Bremen/Celle.

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5038
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Besök av koncentrationsläger

Inlägg av Battler » 19 juli 2005, 10:38

Than skrev:Kommer eventuellt att ta en 4 dagars bilresa neråt norra Tyskland om någon vecka för att besöka Sachsenhausen. Någon som har något bra tips på sevärdigheter rörande WW2 på vägen?
Tidigare tråd om resmål i norra tyskland:
viewtopic.php?t=19852

MVH

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Besök av koncentrationsläger

Inlägg av varjag » 20 juli 2005, 13:10

Than skrev:Hej om ni haft denna fråga flera gånger tidigare så ber jag om ursäkt (har dock letat utan att hitta bra svar).

Någon som har synpunkter på vilket koncentrationsläger som är "bäst" att besöka. Tänker framförallt på var man kan se bäst hur det såg ut (även återuppbyggt) och att det finns bra muséum osv. Funderar på att besöka Auschwitz-Birkenau men det är ju inte jättesmidig resväg dit...

Kommer eventuellt att ta en 4 dagars bilresa neråt norra Tyskland om någon vecka för att besöka Sachsenhausen. Någon som har något bra tips på sevärdigheter rörande WW2 på vägen?
Det 'bästa' är tveklöst Auschwitz och Auschwitz-Birkenau. Det är långt dit - men det är det enda som finns kvar där du 'bäst ser hur det såg ut..' (de intierade säger; kom i november eller februari - och gluppa i träskor i leran mellan barackerna...)
En fyradagars nedåt norra Tyskland räcker inte för det. Men - till Polen måste du för att ta in vad du söker. Varför inte - du kan inom rimligt avstånd från Auschwitz också ta in muséerna/resterna av Majdanek och Sobibor - och varför inte spana efter visenter i det fria i Bialystok-skogen.....mvh, Varjag

Användarvisningsbild
NIBBE
Medlem
Inlägg: 280
Blev medlem: 23 juni 2003, 17:14
Ort: Helsingfors

Inlägg av NIBBE » 24 juli 2005, 16:06

Jag har personligen besökt Auschwitz, Auschwitz-Birkenau, Sachsenhausen och Ravensbrük.
Min åsikt av i synnerhet Auschwitz, var att det var för "fint" där, med det avser jag att stället faktiskt ser ut som en välskött park, inte precis så som jag hade tänkt mig att Auschwitz skulle se ut. Dessutom tycker jag att de båda gånger jag besökt Auschwitz har stället kryllat av turister som har kommit dit bara därför att det hör till att nångång i sitt liv besöka Auschwitz, inte alls av historiskt intresse eller vördnad till de människor som led i lägret. Det samma gäller iaf till en del för Auschwitz-Birkenau. Sachsenhausen var enligt mig förstört iochmed att det är så mycket nybyggt och ändrat på. Däremot kan jag verkligen rekomendera Ravensbrük, det var iaf för mig en oerhörd upplevelse, jag visste inte att jag kunde känna så mycket medlidande och ångest som jag gjorde under den dagen, stället var verkligen rörande och är någonting jag kommer att minnas för resten av mitt liv, så åk till Ravensbrük om du och ni har möjligheten, lägret är verkligen värt ett besök.

Than
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 18 juli 2005, 23:58
Ort: Sverige

Inlägg av Than » 1 augusti 2005, 21:09

Hej, och tack för tipsen.

Det blev en resa till Tyskland där jag besökte Bergen-Belsen första dan och Neuengamma den andra.

Det var två helt olika "typer" av besöksmål. Det ena är mer gjort som en minnesplats för de döda och det andra visar mer hur det såg ut. Det kändes som en ganska bra kombination att besöka dessa två (har inte besökt några andra tidigare). Skriver en kort beskrivning av lägren hur de ser ut idag.

Bergen-Belsen
I Bergen-Belsen finns inte en enda byggnad kvar från lägret. De senaste åren har ungdomar på sommarläger bla börjat gräva fram grunderna till några baracker så det fanns att se. Det som är intressant och otroligt berörande är alla massgravar som västmakterna begravde de döda i efter befrielsen. De är många och stora. Det var också ett flertal minnesmonument bla ett stort träkors byggt och rest av de överlevande. I muséebyggnaden var en stor och intressant utställning (bilder och text) som beskrev förloppet av förintelsen under andra världskriget. Det visades också en film på 23 minuter med bilder filmade av en engelsk arméfotograf vid befrielsen. Verkligen en hemsk film!

Neuengamme
I Neuengamme finns väldigt många hus kvar och de som är förstörda (framförallt de baracker som fångarna bodde i) är utmärkta med stenkross. Fabriken där de tillverkade tegelsten är i stort helt intakt (tak mm renoverat på senare år). Vagnar och båtar där de fraktade lera i finns kvar osv. I en av de kvarvarande stora byggnaderna i lägret är en stor utställning där det både finns bilder, texter och flera föremål sparade. Bland annat några sängar och personliga tillhörigheter till fångarna. Där finns också modeller byggda av hur en fångbarack såg ut där man kan se hur trångt det var mellan sängarna.

Neuengamme visar bra hur ett läger såg ut och hur hårt fångarna fick arbeta, men det ger inte alls samma känsla av ur förfärligt många som dog i lägret som Bergen-Belsen gör. Samtidigt så var var Bergen-Belsen en liten besvikelse i och med att det inte fanns några byggnader kvar. Det är därför jag anser att det var en bra kombination att besöka dessa båda (som dessutom ligger ganska nära oss avståndsmässigt). Troligtvis så kan man få båda upplevelserna vid besök av andra läger, vad jag har hört så ska Theresienstadt utanför Prag vara i stort identiskt med hur det såg ut för 60 år sedan pluss att det är enorma gravfält med kors.

Båda lägren var bra skyltade till från de stora vägarna i området. Jag blev dock lite konfunderad över att Tyskarna först på senare år (ca 2000) gjort iordning lägren för besökare. Till exempel så bodde fångvaktare som jobbar på fängelset mellan fabriken och lägret i Neuengamme i SS gamla fångvaktarbyggnader ända fram till år 2000. Hotellpersonalen på hotellet i Hamburg visste inte vad Neuengamme var när jag frågade efter vägen dit trots att det endast ligger några få mil utanför Hamburg. Det är dock väldigt positivt att de nu satsar på att göra iordning muséer osv och förhoppningsvis så kommer de skicka skolklasser till närliggande läger framöver så att historien inte glöms bort i landet där det hände.

Jag kanske kompleterar beskrivning senare och svarar gärna på frågor om det är någon som undrar något mer.

Skriv svar