Följa f d järnvägspår

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Följa f d järnvägspår

Inlägg av Stefan Lundgren » 30 januari 2010, 20:07

Anders Nyman skrev:Nu är det verkligen nostalgi,, sitter på sveriges järnvägsmuseum i Gävle. Å, när man hör alla dessa pysande och frustande ljud från loken, å vilken ljuv musik. Ett besök här kan jag verkligen rekommendera för den som är tågfrälst. :D :D
Det kan jag också rekommendera, det finns ju spår där också och undrar om Bomhuslinjen som är elektrifierad också är trafikerad fortfarande.

Stefan

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Följa f d järnvägspår

Inlägg av Anders Nyman » 4 februari 2010, 17:23

Stefan Lundgren skrev:
Anders Nyman skrev:Nu är det verkligen nostalgi,, sitter på sveriges järnvägsmuseum i Gävle. Å, när man hör alla dessa pysande och frustande ljud från loken, å vilken ljuv musik. Ett besök här kan jag verkligen rekommendera för den som är tågfrälst. :D :D
Det kan jag också rekommendera, det finns ju spår där också och undrar om Bomhuslinjen som är elektrifierad också är trafikerad fortfarande.

Stefan
En sak jag inte visste om Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle, är att de är systermuseum med tågmuseet i Ängelholm. För jag frågade när jag var där i Lördags om de har samarbete med Tågmuseet i Falun som bara ligger strax under tio mil från Gävle, men det hadde de inte. Utan samarbetet var med museet nere i Skåne.. :wink:

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Följa f d järnvägspår

Inlägg av Stefan Lundgren » 5 februari 2010, 07:18

Järnvägsmuseet i Gävle och Ängelholm är samma enhet kan man säga, inget annat museum är det.

Stefan

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Följa f d järnvägspår

Inlägg av Anders Nyman » 5 februari 2010, 07:35

Stefan Lundgren skrev:Järnvägsmuseet i Gävle och Ängelholm är samma enhet kan man säga, inget annat museum är det.

Stefan
Där håller jag med dej Stefan,, men jag försökte påtala det för tjejerna vid Museet i Gävle.. Men de var noga att poängtera att de var Systermuseer. Men det får stå för dem,, jag tippar att dessa två tjejer som jobbade i receptionen när jag var ut till Gävle i förra veckan , var relativt nyanställd, för de såg unga ut, runt 20 år. Så de har väl inte så värst mycket koll än på läget. :wink:

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Följa f d järnvägspår

Inlägg av Anders Nyman » 29 augusti 2010, 09:14

Var in på Järle Station för inte så länge sedan,, fann då lite intressant information om Nora Bergslagsveteran-Järnväg.
www.nbvj.nu 8-)

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Följa f d järnvägspår

Inlägg av Anders Nyman » 1 januari 2012, 08:14

Det gick förr en Järnväg mellan Ludvika och Gruvorna i Idkerbergt och Tuna Hästberg, här utanför Borlänge, men denna Järnväg, är sedan flera år oppriven, men vid en del av den gamla sträckningen utanför Tuna Hästberg, har de Bevarat den gamla Vackra Järnvägsbron, som är helt byggd i Stenblock, en mycket vackert formad Stenbro,, som går över en stor Å.. :)

Torbjörn Jerlerup
Ny medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:40

Re: Följa f d järnvägspår

Inlägg av Torbjörn Jerlerup » 20 maj 2012, 07:20

Östra Sörmlands järnväg mellan Eskilstuna och Åkers Styckebruk rekommenderas. Delar av spåren är upprivna, andra står kvar oanvända sen 20 år tillbaka och där är järnvägsspåren så övervuxna att det är rena djungeln.

Den är ett måste för alla intresserade.

Jag tog några foton för något år sen. Då var jag där och utgick då från Åkers och gick till Byringe Station. Byringe station ska ni för övrigt inte missa! :-)

http://www.flickr.com/photos/jerlerup/s ... 271771273/

mvh

Torbjörn Jerlerup

Anders Ström
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: 17 februari 2012, 18:27

Re: Följa f d järnvägspår

Inlägg av Anders Ström » 20 maj 2012, 11:42

Från Roslagsbanans tidigare slutstation Kårsta till Rimbo är banavallen kvar med undantag för i centrala Rimbo och är fullt gångbar. Likaså Roslagsbanans tidigare gren Östra Djursholmsbanan, Djursholms Ösby - Eddavägen som till största delen är ridväg.
"Trådrullatåget" med spårvidd 600 mm (samma spårvidd som museiebanan i Mariefred) nedlades 1932 med en del av sträckningen breddades till normalspår för godstrafiken till Huskvarnaverken. Den trafiken har sedmera upphört med längs banvallen finns nu gång- och cykelväg från Elmiahallen i Jönköping till Huskvarna med bl.a. en längre bro över väg E4.

vittorioso
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 26 juli 2011, 13:39

Re: Följa f d järnvägspår

Inlägg av vittorioso » 20 maj 2012, 21:14

VGJ eller Västgötabanan som den kallas i folkmun, så finns det ju en hel del att upptäcka på den F.D Järnvägen i Västergötland. Om jag inte missminner mig så finns banvallen kvar från Angereds socken fram till Sjöviks station i Östads socken (Stationshuset finns förövrigt kvar idag & används utav Lerums kommun. ) Vad jag vet så Banvallen används numera som Cykel & gångväg. Därefter emellan Sjövik & Östads Säteri finns banvallen kvar, därefter så har banvallen plogats ner utav de lokala bönderna på 70 talet.

Banvallen återuppstår dock när man kommer till Brobacka Hållplats & därefter om du har tur bör du kunna ta tåget ifrån Anten, om de har sin trafik igång så att säga enda fram till Gräfsnäs. Därefter fram till Stora Mellby är nog hela den F.D banvallen uppplogad utav Bönderna, då banan revs på 70 talet.

Dock så bör banvallen ligga kvar emellan Stora Mellby, Geneved & fram till Nossebro. Är dock osäker om den finns kvar hela vägen till Nossebro. Ett litet plus är dock att i Nossebro & i Sollebrunn finns båda Stationshusen kvar idag i sin "originalform"så att säga. Sollebrunn har också kvar det gamla VGJ lokstallet från Västgötabanans tid. Nossebro har också kvar de gamla Järnvägsbroarna, vilket har kommit att definiera Nossebro under årens lopp.

Därefter så finns hela banvallen kvar fram till Tumbleberg. Efter Tumblberg blir det dock stop då hela banvallen uppplogad utav bönderna när banan revs 1989.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Följa f d järnvägspår

Inlägg av Stefan Lundgren » 22 maj 2012, 06:30

Anders Ström skrev
Från Roslagsbanans tidigare slutstation Kårsta till Rimbo är banavallen kvar med undantag för i centrala Rimbo och är fullt gångbar. Likaså Roslagsbanans tidigare gren Östra Djursholmsbanan, Djursholms Ösby - Eddavägen som till största delen är ridväg.
För att kommentera det där, Rimbo hade förut fyra olika förgreningar och var knutpunkt för det uppländska smalspåriga järnvägsnätet. Järnvägsstationen finns kvar som numera inryms en "kinarestaurang", semafor och en kontaktledningsstolpe som dock är skymd (ev bortplockat).

Stefan

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Re: Följa f d järnvägspår

Inlägg av Dalmas » 3 juni 2012, 10:04

Isf att följa gamla järnvägsspår kan man vara lite mer radikalt aktivistiskt :wink: som här: http://www.gotlandstaget.se/banbygget2012.htm

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Följa f d järnvägspår

Inlägg av Stefan Lundgren » 7 juni 2012, 06:42

Dalmas skrev:Isf att följa gamla järnvägsspår kan man vara lite mer radikalt aktivistiskt :wink: som här: http://www.gotlandstaget.se/banbygget2012.htm
Det kan man, Gotland hade ju ett ganska ö-täckande järnvägsnät en gång i tiden och de har äldre lok/vagnar också. Det är intressant att dom vill återskapa en del av järnvägsnätet på Gotland och är intresserad att följa det nu på denna hemsida, tack Dalmas för länken.

Stefan

Användarvisningsbild
WEst Kennet Long Barrow
Medlem
Inlägg: 54
Blev medlem: 7 april 2008, 10:06

Re: Följa f d järnvägspår

Inlägg av WEst Kennet Long Barrow » 12 juni 2012, 20:39

Stefan Lundgren skrev:
Det kan jag också rekommendera, det finns ju spår där också och undrar om Bomhuslinjen som är elektrifierad också är trafikerad fortfarande.

Stefan
Om du menar linjen ut till Korsnäs så fraktas det fortfarande timmer på den.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Följa f d järnvägspår

Inlägg av Stefan Lundgren » 25 juni 2012, 20:30

Ja, om Korsnäslinjen börjar ungefär vid Sveriges järnvägsmuseum och har eldrift, så var väl den som jag menade....Kommer inte ihåg hur tankegången gick hos mig när jag skrev om Korsnäslinjen tidigare.

Stefan

Skriv svar