Följa f d järnvägspår
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11860
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
Följa f d järnvägspår
Turism eller teknikhistoria
Uppsala-Enköpings järnväg
Revs i mitten av 1980-talet, från Uppsala Norra så kan man tydlig följa linjen fram till stationen Skärfältet. Uppsala Norra finns inte kvar längre, inte ens som mötesplats. Vid Ekebyskolan finns det en gammal telefonstolpe mer eller mindre inväxt i ett träd. Mellan Uppsala Norra-hållplatsen Läbyvad är banvallen numera lämpat som gång- och cykelväg. I Skärfältet finns stationshuset kvar som numera är en privatbostad. På flygbilden över Uppsala kommun fanns banvallen fortfarande kvar efter korsningen i Skärfältet. (Se http://kartor.uppsala.se/SCRIPTS/hsrun. ... e=FLYG2003 )
Men fältet efter Skärfältet är antagligen uppodlad till skogsområdet eller om golfbanan i byn har tagit över en del av gamla banvallen. Ytterligare en kilometer så har två villor blivit uppförda, jag cyklade på banvallen mellan Skärfältet och Navesta(Ramstalund) i slutet på 1980-talet och då fanns inte dessa villor där.
Navesta eller Ramstalund som man kan stationshuset också finns kvar, numera som privatbostad.
Ca fyra-fem kilometer från Ramstalund så är järnvägen uppodlad. Balingsta station finns antagligen inte kvar längre. Hållplatsen i Säva finns kvar, numera ett vanlig skjul.
Efter Säva är banvallen väl synlig igen.
I Örsundsbro finns nästan ingenting kvar.
Efter Örsundsbro så finns det vissa etapper kvar.
Uppsala-Länna Järnväg
Efter Faringe station(Näsby) så är banvallen mer eller mindre synlig från luften.
Norra stambanan
Strax söder om Knivsta kyrka, en f d järnvägsbro efter omläggningen för några år sedan.
Stefan
Kom gärna med egna bidrag eller diskussioner.
Uppsala-Enköpings järnväg
Revs i mitten av 1980-talet, från Uppsala Norra så kan man tydlig följa linjen fram till stationen Skärfältet. Uppsala Norra finns inte kvar längre, inte ens som mötesplats. Vid Ekebyskolan finns det en gammal telefonstolpe mer eller mindre inväxt i ett träd. Mellan Uppsala Norra-hållplatsen Läbyvad är banvallen numera lämpat som gång- och cykelväg. I Skärfältet finns stationshuset kvar som numera är en privatbostad. På flygbilden över Uppsala kommun fanns banvallen fortfarande kvar efter korsningen i Skärfältet. (Se http://kartor.uppsala.se/SCRIPTS/hsrun. ... e=FLYG2003 )
Men fältet efter Skärfältet är antagligen uppodlad till skogsområdet eller om golfbanan i byn har tagit över en del av gamla banvallen. Ytterligare en kilometer så har två villor blivit uppförda, jag cyklade på banvallen mellan Skärfältet och Navesta(Ramstalund) i slutet på 1980-talet och då fanns inte dessa villor där.
Navesta eller Ramstalund som man kan stationshuset också finns kvar, numera som privatbostad.
Ca fyra-fem kilometer från Ramstalund så är järnvägen uppodlad. Balingsta station finns antagligen inte kvar längre. Hållplatsen i Säva finns kvar, numera ett vanlig skjul.
Efter Säva är banvallen väl synlig igen.
I Örsundsbro finns nästan ingenting kvar.
Efter Örsundsbro så finns det vissa etapper kvar.
Uppsala-Länna Järnväg
Efter Faringe station(Näsby) så är banvallen mer eller mindre synlig från luften.
Norra stambanan
Strax söder om Knivsta kyrka, en f d järnvägsbro efter omläggningen för några år sedan.
Stefan
Kom gärna med egna bidrag eller diskussioner.
Re: Följa f d järnvägspår
Säråsbanan kan man följa som cykelväg på stora delar av den gamla banvallen sägs det.Stefan Lundgren skrev:Turism eller teknikhistoria
Uppsala-Enköpings järnväg
Revs i mitten av 1980-talet, från Uppsala Norra så kan man tydlig följa linjen fram till stationen Skärfältet. Uppsala Norra finns inte kvar längre, inte ens som mötesplats. Vid Ekebyskolan finns det en gammal telefonstolpe mer eller mindre inväxt i ett träd. Mellan Uppsala Norra-hållplatsen Läbyvad är banvallen numera lämpat som gång- och cykelväg. I Skärfältet finns stationshuset kvar som numera är en privatbostad. På flygbilden över Uppsala kommun fanns banvallen fortfarande kvar efter korsningen i Skärfältet. (Se http://kartor.uppsala.se/SCRIPTS/hsrun. ... e=FLYG2003 )
Men fältet efter Skärfältet är antagligen uppodlad till skogsområdet eller om golfbanan i byn har tagit över en del av gamla banvallen. Ytterligare en kilometer så har två villor blivit uppförda, jag cyklade på banvallen mellan Skärfältet och Navesta(Ramstalund) i slutet på 1980-talet och då fanns inte dessa villor där.
Navesta eller Ramstalund som man kan stationshuset också finns kvar, numera som privatbostad.
Ca fyra-fem kilometer från Ramstalund så är järnvägen uppodlad. Balingsta station finns antagligen inte kvar längre. Hållplatsen i Säva finns kvar, numera ett vanlig skjul.
Efter Säva är banvallen väl synlig igen.
I Örsundsbro finns nästan ingenting kvar.
Efter Örsundsbro så finns det vissa etapper kvar.
Uppsala-Länna Järnväg
Efter Faringe station(Näsby) så är banvallen mer eller mindre synlig från luften.
Norra stambanan
Strax söder om Knivsta kyrka, en f d järnvägsbro efter omläggningen för några år sedan.
Stefan
Kom gärna med egna bidrag eller diskussioner.
En bit gammal spårväg kan man iallafall följa som cykelväg mellan Eketrägatan och nästan ut till Färjenäs i Gbg.
Mellan Voxna(kan vara Voxnabruk) och Edsbyn i Hälsingland gick det en smalspårsbana som man ser rester av lite här och där.
En stor klassiker är ju annars Ulricehamns järnvägsstation som står som ett minne över Ulricehamnsbanan, som det säkert finns massor av spår efter.
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11860
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11860
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11860
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
Loop, jag erinrarade mig att Ulricehamn har satsat stort på detta med cykelbanor på de gamla banvallarna som löper genom kommunen. Och titta vad jag hittade vid en sökning: Det verkar som om man i västsverige driver en satsning att försöka iordningställa ett stort antal banvallar till acceptabla cykelleder, se Västerhavsleden - från Vättern till Västerhavet. Vissa sträckningar asfalteras (inlines!), men andra blir grusväg. Slipper biltrafiken gör man iallafall. Ett lovvärt projekt.
Vill återigen tipsa om Stig Lundins hemsida om järnvägar i Sverige. Uppdelat på de olika spårvidderna finns sträckningar med kartor - kombinerar man dessa enkla kartor med att kolla på Lantmäteriets hisoriska kartor, lämpligen Generalstabskartan, så kan man lättare hitta spåren i terrängen. Ett tips kan vara att kolla på Fastighetskartan (Gula Kartan), där ägogränserna är inritade. Banvallarna styckades nämligen av från ägorna de löpte över, och även om järnvägen sedan länge är bortriven finns ofta fastigheten kvar. Mycket långa, några meter breda ägor som löper i mjuka kurvor och skär rakt genom det vanliga regelbundna mönstret. På något ställe finns ägogränserna kvar trots att någon järnväg aldrig hann byggas - endast lantmätarens uppmätningar finns kvar.
Vill återigen tipsa om Stig Lundins hemsida om järnvägar i Sverige. Uppdelat på de olika spårvidderna finns sträckningar med kartor - kombinerar man dessa enkla kartor med att kolla på Lantmäteriets hisoriska kartor, lämpligen Generalstabskartan, så kan man lättare hitta spåren i terrängen. Ett tips kan vara att kolla på Fastighetskartan (Gula Kartan), där ägogränserna är inritade. Banvallarna styckades nämligen av från ägorna de löpte över, och även om järnvägen sedan länge är bortriven finns ofta fastigheten kvar. Mycket långa, några meter breda ägor som löper i mjuka kurvor och skär rakt genom det vanliga regelbundna mönstret. På något ställe finns ägogränserna kvar trots att någon järnväg aldrig hann byggas - endast lantmätarens uppmätningar finns kvar.
Loop, jag erinrarade mig att Ulricehamn har satsat stort på detta med cykelbanor på de gamla banvallarna som löper genom kommunen. Och titta vad jag hittade vid en sökning: Det verkar som om man i västsverige driver en satsning att försöka iordningställa ett stort antal banvallar till acceptabla cykelleder, se Västerhavsleden - från Vättern till Västerhavet. Vissa sträckningar asfalteras (inlines!), men andra blir grusväg. Slipper biltrafiken gör man iallafall. Ett lovvärt projekt.
Vill återigen tipsa om Stig Lundins hemsida om järnvägar i Sverige. Uppdelat på de olika spårvidderna finns sträckningar med kartor - kombinerar man dessa enkla kartor med att kolla på Lantmäteriets hisoriska kartor, lämpligen Generalstabskartan, så kan man lättare hitta spåren i terrängen. Ett tips kan vara att kolla på Fastighetskartan (Gula Kartan), där ägogränserna är inritade. Banvallarna styckades nämligen av från ägorna de löpte över, och även om järnvägen sedan länge är bortriven finns ofta fastigheten kvar. Mycket långa, några meter breda ägor som löper i mjuka kurvor och skär rakt genom det vanliga regelbundna mönstret. På något ställe finns ägogränserna kvar trots att någon järnväg aldrig hann byggas - endast lantmätarens uppmätningar finns kvar.
Vill återigen tipsa om Stig Lundins hemsida om järnvägar i Sverige. Uppdelat på de olika spårvidderna finns sträckningar med kartor - kombinerar man dessa enkla kartor med att kolla på Lantmäteriets hisoriska kartor, lämpligen Generalstabskartan, så kan man lättare hitta spåren i terrängen. Ett tips kan vara att kolla på Fastighetskartan (Gula Kartan), där ägogränserna är inritade. Banvallarna styckades nämligen av från ägorna de löpte över, och även om järnvägen sedan länge är bortriven finns ofta fastigheten kvar. Mycket långa, några meter breda ägor som löper i mjuka kurvor och skär rakt genom det vanliga regelbundna mönstret. På något ställe finns ägogränserna kvar trots att någon järnväg aldrig hann byggas - endast lantmätarens uppmätningar finns kvar.
Re: Följa f d järnvägspår
Järnvägen mellan Enköping och Runhällen kan man också se spår av lite här och där. Bla finns stationshusen kvar i Gästre, Fjärdhundra, Altuna och Hällstigen. I Altuna finns dessutom ett vattentorn i tegel. Banvallen är lätt att följa på många ställen, om man vet vad man letar efter.Stefan Lundgren skrev:Kom gärna med egna bidrag eller diskussioner.
/Otto
På sidan Ölands järnvägsbank finns ganska långt gångna planer på hur banken efter Ölands järnväg (som lades ner 1961) ska kunna återupplivas som vandringsled. Vissa delar av bansträckningen är redan vandringsled. Ett trevligt alternativ, tror bestämt jag ska göra en vandring på åtminstone en del av sträckningen nästa gång jag är på Öland.
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11860
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
- Erik Hägerdal
- Medlem
- Inlägg: 175
- Blev medlem: 2 januari 2004, 14:17
Mellan Billeberga och Landskrona har den f.d. järnvägen blivit till cykelväg där kontaktledningsstolparna finns kvar som belysningsstolpar.
På det gamla smalspåret mellan Växjö och Åseda (upprivet 2001-2002) har banvallen råkat ut för olika öden närmast Växjö. En del har blivit till stommen i ett vägbygge norr om Växjö och en del har blivit cykelväg igenom Växjö. Resten av den gamla banan till Åseda ligger som ett piskrapp i landskapet.
Finns det förresten någon statistik på hur många kilometer f.d. banvall som konverterats till väg/cykelväg? På 1960-talet utgick det "byggompengar" där man byggde vägar på de nyss upprivna banvallarna som ersättning för järnvägen, raka, fina och ganska tråkiga som mellan Fliseryd - Oskarshamn.
På det gamla smalspåret mellan Växjö och Åseda (upprivet 2001-2002) har banvallen råkat ut för olika öden närmast Växjö. En del har blivit till stommen i ett vägbygge norr om Växjö och en del har blivit cykelväg igenom Växjö. Resten av den gamla banan till Åseda ligger som ett piskrapp i landskapet.
Finns det förresten någon statistik på hur många kilometer f.d. banvall som konverterats till väg/cykelväg? På 1960-talet utgick det "byggompengar" där man byggde vägar på de nyss upprivna banvallarna som ersättning för järnvägen, raka, fina och ganska tråkiga som mellan Fliseryd - Oskarshamn.
- Thorbjörn Wikström
- Medlem
- Inlägg: 295
- Blev medlem: 28 april 2002, 11:52
- Ort: Luleå
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11860
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
Jag menar den där, men skrev lite fel....Ursäkta!Thorbjörn Wikström skrev:Angående Gråbo så har jag bott där under min uppväxt. Men inte har jag sett en 180 meter lång cykeltunnel.... Har du mer info? Jag förmodar att du menar cykelbanan som går på gamla västgötabanan eller vad den hette.
Mvh
Thorbjörn
Skrev om det lite grann så det kunde passa in bättre.
Min fråga till dig, ligger inte Björboholm långt ifrån Gråbo?Björboholmstunneln
Buaholm
Björboholm–Sjövik
140 meter
Enkelspårig
Byggd ca 1900
Avslut ca 1970
VGJ.
Cykelväg med belysning. Även namnet "Buaholmstunneln" verkar förekomma.
Stefan
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11860
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
Re: Följa f d järnvägspår
Nu har jag gjort det exemplet som finns i det första inlägget och har nu också fotodokumenterat den gamla järnvägen till Enköping från Uppsala.
Allt finns i denna artikel.
Lite kort sammanfattning, min uppfattning var att det fanns tydligaste spår i närheten av både Uppsala och Enköping. Örsundsbro finns däremot inte så mycket kvar p g a nytillkommit bebyggelse.
Jag har inte publicerat samtliga bilder som jag har tagit på detta järnväg.
De äldre bilderna har jag fått publicerat efter en tillåtelse.
Synd att jag inte visste om den järnvägsstöld som ägde rum i Enköping i början av juni.
Stefan
http://okandahandelser.blogspot.com/200 ... pings.html
Allt finns i denna artikel.
Lite kort sammanfattning, min uppfattning var att det fanns tydligaste spår i närheten av både Uppsala och Enköping. Örsundsbro finns däremot inte så mycket kvar p g a nytillkommit bebyggelse.
Jag har inte publicerat samtliga bilder som jag har tagit på detta järnväg.
De äldre bilderna har jag fått publicerat efter en tillåtelse.
Synd att jag inte visste om den järnvägsstöld som ägde rum i Enköping i början av juni.
Stefan
http://okandahandelser.blogspot.com/200 ... pings.html