Iran

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Henrik B
Ny medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 2 oktober 2003, 17:10
Ort: Göteborg

Iran

Inlägg av Henrik B » 8 juni 2005, 23:56

Hej.

Ska åka till Iran med en kompis som kommer därifrån. Planerar att besöka Persepolis. Vad finns det mer för några historiska sevärdheter att se? Framförallt i och runt Teheran.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 9 juni 2005, 13:17

När skall du åka dit?
Då kanske jag kan skriva det i morgon eller så.

Stefan

Användarvisningsbild
Henrik B
Ny medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 2 oktober 2003, 17:10
Ort: Göteborg

Inlägg av Henrik B » 9 juni 2005, 20:43

Åker inte förrän nästa år.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 10 juni 2005, 12:27

Henrik B skrev:Åker inte förrän nästa år.
Då är det nog inte bråttom.
Förresten har inte din kompis hittat på vad som kan visas för dig?

Stefan

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 10 juni 2005, 12:39

Nu är jag kass på avstånd och sådär, men Isfahan, Shiraz (ligger väl nära Persepolis, eller var det Isfahan?) och Qum lär vara intressanta städer.

Mvh Petter

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 10 juni 2005, 12:56

Gutekrigaren skrev:Nu är jag kass på avstånd och sådär, men Isfahan, Shiraz (ligger väl nära Persepolis, eller var det Isfahan?) och Qum lär vara intressanta städer.

Mvh Petter
Qum, vad det inte där som jordbävningen ägde rum för ett par år sedan. :roll: Isåfall har jag för mig att de historiska platserna kring Qum blev mer eller mindre förstörda, om de inte har reparerat skadorna förstås.

Stefan

Användarvisningsbild
Henrik B
Ny medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 2 oktober 2003, 17:10
Ort: Göteborg

Inlägg av Henrik B » 10 juni 2005, 16:17

Stefan Lundgren skrev:
Henrik B skrev:Åker inte förrän nästa år.
Då är det nog inte bråttom.
Förresten har inte din kompis hittat på vad som kan visas för dig?

Stefan
Nej, han är inte särskilt historiskt intresserad, det är därför jag frågar här. Andra mer allmänna sevärdheter kan han nog visa mig.

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Inlägg av Ralf Palmgren » 10 juni 2005, 18:17

Persien eller nuvarande Iran är ett av Mellanösterns mest intressanta länder. Tyvärr vet jag inte så värst mycket om dess historia så jag är inte rätt person att rekommendera intressanta historiska sevärdheter. Personligen skulle jag mest vara intresserad av att få studera landets kultur, atmosfär och liv på plats. Så bara att få fara dit skulle vara tillräckligt spännande och intressant för mig.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 10 juni 2005, 18:27

Ett besök i ett zoroastrismtempel kan nog vara intressant. Zoroastrism var den stora religionen i Iran innan islam kom och det finns fortfarande kvar en liten spillra anhängare kvar.

Uttdrag från NE:
Zoroastrierna är alltsedan antiken kända för sin eldskult och sina eldstempel. De viktigaste riterna utförs av präster framför den heliga elden, vilken ses som en uppenbarelseform av Ahura Mazda och ständigt hålls brinnande. Deras begravningsritual är egenartad; bl.a. förs en hund flera gånger fram till båren (sagdid). Den döde läggs ut i "tystnadens torn" (dakhma) för att ätas av rovfåglar; benen tas sedan tillvara på olika sätt. Bland zoroastrier i exil tillämpas i stället kremering.
Zoroastrismen har i många avseenden påverkat judisk, kristen och islamisk föreställningsvärld och även avsatt spår i buddhismen. Armeniernas förkristna religion var starkt präglad av zoroastrismen.

Kanske inte riktigt historia men ändå...

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Inlägg av Ralf Palmgren » 10 juni 2005, 19:22

Historia är inte enbart politik, politiska ledare med sina beslut och politiska händelser såsom krig etc. För att som historiker kunna förstå det förflutna i ett främmande land är det enormt viktigt att också fundera på frågan: hur levde och verkade människan egentligen i det förflutna? Då Persien och Iran inte kulturmässigt varit som Europa, utan ett spännande exotiskt land utanför Europa är det för en europeisk historiker enormt viktigt att även bekata sig med kulturen i det främmande landet. På så sätt kan man börja försöka förstå sig på de människor och de beslut som de tog i det förflutna. Därför är det viktigt att som historiker även läsa kulturstudier vid universitetet. Du har således ett ypperligt tillfälle att nu personligen på plats få studera levnadskulturen i detta intressanta land.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 13 juni 2005, 10:28

Några länkar:
http://www.iexplore.com/dmap/Iran/Where+to+Go
http://www.travelershub.com/outbound/mi ... /iran.html
http://www.caroun.com/Museums/IranMuseu ... OfIran.htm

Tyvärr så ligger ju Persepolis (som väl är det intressantaste) långt söderut.

Mvh -Dan

Shompola
Medlem
Inlägg: 48
Blev medlem: 2 februari 2005, 05:00
Ort: Uppsala

Inlägg av Shompola » 14 juni 2005, 09:19

I norra delen av Tehran så rekommenderar jag varmt Tajrish distriktet där det finns flera slott där ibland kakh saadabad. Många av dessa slott är från Qajar dynastin, framför allt Nasir Al-Addin Shah men senare användes dessa slott också av Pahlavi dynastin. Slotten är nu museum. Många sevärdheter i dessa slott är miniatyrmålningar från Behzad(en av de allra största) och Farshchian. Det finns flera andra intressanta historiska platser i Tehran men jag undrar om du är intresserad av dem, de är ju från Qajar-tiden till nutid. Men slotten måste man bara se för att det finns så mycket samlat på en och samma plats från olika tidsåldrar och platser.

Länk till olika musem i Tehran. http://www.iranmania.com/travel/museum/ ... ehran1.asp

Qom tycker jag nog att du inte ska besöka. Det enda intressanta med Qom är att det är en religiös lärocentrum, d.v.s. det är där mullorna studerar bland annat. Sen är en syster till en av de så kallade imamerna begravd där, men knappast intressant heller tycker jag personligen.

Behesht zahra, som är en stor gravplats.. där är Khomeini begravd. Några mil söder om Tehran har jag för mig. Ganska ointressant men värt att påpeka i alla fall.

Staden Ray är annars den äldsta staden i Tehran provinsen, men mycket där är förstört och borta. Vet inte om det är värt att resa dit.

Annars tycker jag att du ska besöka andra städer som Yazd, Shiraz, Isfahan Shush(Susa).
Persepolis som redan har nämnts ligger ju bara några mil ifrån Shiraz. Istakhr och Pasargad, två andra forntida huvudstäder ligger också närintill men de är i mycket sämre skick än Persepolis. Shush i Khuzistan provinsen tycker jag är värt att besöka då det en gång i tiden var ilamiternas huvudstad, nära där finns världens största ziggurat, choghe zanbil eller nått sånt heter den. Om du är intresserad av världens äldsta bevarade ziggurat så får du nog resa till Kashan, ganska nära Tehran.

Flygbiljetter är relativt billigt. Det kostar dig cirka 200-250kr för en enkelresa och det finns flyg från Tehran till de större städerna varje dag. Du kan också boka inrikesflyg direkt här i Sverige och det kan löna sig då det kan kosta tur/retur 150kr om du samtidigt bokar tur/retur Sverige-Iran, detta gäller för Iran Air.

Skriv svar