Besöka koncentrationsläger i sommar?

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Skriv svar
Baalzamon
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: 10 mars 2005, 21:17
Ort: Uddevalla

Besöka koncentrationsläger i sommar?

Inlägg av Baalzamon » 21 maj 2005, 01:49

Skall på bilresa genom europa om några veckor, och tänkte passa på att besöka något av koncentrationslägrena. Jag tror dock att det räcker med ett, jag vill inte att hela resan skall domineras av den tragedi som förintelsen utgjorde. Så frågan är, vilket är mest sevärt, eller kanske bäst lämpat för ett besök? Jag antar att det står mellan Auschwitz, Birkenau och Theresienstadt?

Användarvisningsbild
Andreas #1
Medlem
Inlägg: 839
Blev medlem: 26 november 2003, 18:31
Ort: Göteborg

Re: Besöka koncentrationsläger i sommar?

Inlägg av Andreas #1 » 21 maj 2005, 16:35

Baalzamon skrev:Skall på bilresa genom europa om några veckor, och tänkte passa på att besöka något av koncentrationslägrena. Jag tror dock att det räcker med ett, jag vill inte att hela resan skall domineras av den tragedi som förintelsen utgjorde. Så frågan är, vilket är mest sevärt, eller kanske bäst lämpat för ett besök? Jag antar att det står mellan Auschwitz, Birkenau och Theresienstadt?
Om jag inte hade några andra planer hade jag nog valt Auschwitz. Beror väl på vad du hade tänkt att göra mer på semestern.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 23 maj 2005, 12:58

Av de läger som jag besökt finns det ju några mindre som inte behöver ta så mycket mental energi i anspråk om nu semestern för övrigt har ett annat tema. Både Auschwitz-Birkenau och Theresianstadt är ju rätt anspråksfulla museer (i synnerhet det förstnämnda vad jag förstår). Beroende på rutt kan jag rekommendera Ravensbrück och Flossenbürg som mindre läger samt Mauthausen i Österrike som en sorts mellanting.

/ Probstner

Baalzamon
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: 10 mars 2005, 21:17
Ort: Uddevalla

Inlägg av Baalzamon » 23 maj 2005, 13:07

Tackar hjärtligast för tipsen, jag skall kolla upp noggrannare vilket som verkar bäst att besöka.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 29 maj 2005, 23:33

Om du vill trängas med färre turister men ändå se ett välbevarat läger kan jag rekommendera Majdanek i utkanten av Lublin!

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

Rognan

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 31 maj 2005, 07:55

Hej,

Som du säkert redan känner till gick NS-regimen tidvis in för att avsiktligt döda så många sovjetiska krigsfångar som möjligt - genom kombinationen medveten undernäring och hårt slavarbete. Samma öde drabbade jugoslaviska partisaner, som stod lägst på NS-skalan av icke-judar (om partisanen ifråga inte var jude - då räknades han främst som sådan). Denna del av den nazistiska utrotningspolitiken kan man med fördel studera i norska Rognan. Denna lilla stad ligger bara typ två timmar med bil från svenska Arjeplog. Mer om muséet finns i min nya guide om IIVK-sevärdheter mellan norska Bodö och ryska Murmansk. En stor del av guiden finns kostnadsfritt utlagd på http://www.barentsroad.org under en ännu inte bestämd tidsperiod. Fundamenten för flera slavarbetsläger kan ännu beses ute i terrängen i Rognans närhet. Personalen på blodsvägsmuséet i Rognan kan ge dig tips om hur du finner platserna. Där ligger det ännu kvar lite rostiga föremål från lägren.

Vänliga hälsningar,

Lars Gyllenhaal

Skriv svar