Restips i Rumänien

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Skriv svar
Användarvisningsbild
sven-pet
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 14 maj 2005, 09:19
Ort: Sven Pettersson

Restips i Rumänien

Inlägg av sven-pet » 14 maj 2005, 10:26

Hej,

Jag ska bege mig till Rumänien om en vecka tillsammans med min fru och mina barn. Harni några bra tips
om vad det finns att se där?

mvh Sven

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 16 maj 2005, 17:53

Stort land, vart skall ni?

/ Probstner

Användarvisningsbild
Bokfink
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 23 maj 2005, 20:51
Ort: Bergen, Norge
Kontakt:

Inlägg av Bokfink » 23 maj 2005, 21:39

Var for noen år siden på en tur til Romania og besøkte de kirkene som er på listen over kulturarven.

Et bra nettsted finnes her:
http://www.geocities.com/paintedchurches/

Noen av mine foto her:
http://homepage.mac.com/nthune/Kunsthis ... bum12.html

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Inlägg av Ralf Palmgren » 23 maj 2005, 23:45

Rumänien är ett av de intressantaste länder som finns i Europa. Det var här som den äkta Dracula för flera hundra år sedan levde. Det rike som den sanna Dracula (drakens son) regerade över som Voivode Vlad III Tepes "the Impaler" of Wallachia (1448)+(1456-1462)+(1476) hette alltså Valakiet. Rumänien bildades år 1859 då Moldavien och Valakiet förenades till Rumänien. Om jag skulle resa dit skulle jag definitivt gå och se på Draculas grav som ligger i Snagov.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 24 maj 2005, 09:01

Annars:

Gillar man natur och folklore så är olika platser i Karpatbågen mumma. Rodnabergen och Maramarosbergen i norr med sin folkblandning (rumäner och rutener på landet, en del ungrare och tyskar i städerna, romer givetvis men faktiskt också en och annan kvarboende jude). I öster bland de ungerskspråkiga szeklerna är Harghitabergen ett populärt vandringsområde och Gyimesområdet folkloristiskt välbekant genom sin ålderdomliga ungerskspråkiga csángóbefolkning. Kelemenbergen ser kul ut på kartan, men jag vet inget om dem. I Sydkarpaterna är det ju mer taggig dramatik och där finns en hel del turistorter. På sydsluttningen av de högsta bergen ligger de trakter som Ralf Palmgren beskriver ovan. Gillar man industriella ödemarker rekommenderas trakten runt Petrosani.

Gillar man medeltidsromantik i centraleuropeisk stil är f a städer och befästa byar på transsylvanska platån att rekommendera. Oftast nämnd av de sachsiska städerna är Sighisoara (ung Segesvár, ty Schässburg) men det finns en hel del att se också i t ex Sibiu (ung Szeben, ty Hermannstadt) och Brasov (ung Brassó, ty Kronstadt) samt i mindre kända städer som Mediasch, Bistritz m fl. Viss charm kan man också uppleva i Transsylvaniens forna huvudstad Cluj (ung Kolozsvár, ty Klausenburg). I de f d tyskspråkiga delarna i s Transsylvanien finns flera byar med befästa kyrkor bevarade - befolkningen flydde innanför kyrkborgens murar vid angrepp. Hameruden (Homorod) och Birthälm (Biertan) är två av dem.

Gillar man ortodox konst är ju de gamla klostren i norra Moldavien och södra Bukovina välkända besöksmål. Har inte varit där, men det ser maffigt ut på bild.

Har ingen erfarenhet av Bukarest, kusten eller deltat.

/ Probstner

Skriv svar