Egypten

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Skriv svar
Användarvisningsbild
johane
Medlem
Inlägg: 391
Blev medlem: 26 september 2004, 15:16
Ort: Helsingborg, Skåne

Egypten

Inlägg av johane » 20 april 2005, 12:11

Hej, jag funderar på en resa till Egypten och självfallet kommer det bli historiska sevärdigher som står i cnetrum.. jag ska bara var där i några dagar, vad rekomenderar ni att jag ska gå och se? och vilken ort är det som gäller?

sen underar jag om det är någon på saklman som har studerat vid Kairos universitet, har lite planer på det också, i så fall, vad tror ni om den planen?


//johan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 25 april 2005, 16:31

Visserligen är det krav på att egyptiska elever skall kunna engelska mer eller mindre flytande när de skall börja på universitet. Men har du planer på att läsa på ett universitet i Egypten så bör du nog kunna lite arabiska. Arabiska är ett svårt språk, skriver man ett streck fel så kan det blir rena motsatsen.

I Egypten har man ju pyramider, annars så tror jag att Alexandria och Kairo har en del att bjuda på historiskt.

Stefan

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 25 april 2005, 19:51

Just kombinationen "historiska sevärdheter", "några dagar" och "Egypten" får jag faktiskt inte att gå ihop -- även om jag aldrig varit i närheten av landet skulle jag på rak arm kunna dra till med fler måste-se-grejor än du kan få in i det schemat, med behållning. Området runt Nilen måtte ha världens högsta koncentration av genuina sevärdheter... Pyramiderna vid Gizeh lär vara en massiv syn vars fulla kraft icke går att förmedla utan enbart kan upplevas på plats, så den hamnar på första plats; Konungarnas dal på andra; och där kan du ha att göra resten av tiden.

Om du å andra sidan verkligen tänker plugga i Kairo så kommer ju saken i ett annat läge.

Användarvisningsbild
johane
Medlem
Inlägg: 391
Blev medlem: 26 september 2004, 15:16
Ort: Helsingborg, Skåne

Inlägg av johane » 2 maj 2005, 21:35

Stefan Lundgren skrev:Visserligen är det krav på att egyptiska elever skall kunna engelska mer eller mindre flytande när de skall börja på universitet. Men har du planer på att läsa på ett universitet i Egypten så bör du nog kunna lite arabiska. Arabiska är ett svårt språk, skriver man ett streck fel så kan det blir rena motsatsen.

I Egypten har man ju pyramider, annars så tror jag att Alexandria och Kairo har en del att bjuda på historiskt.

Stefan
Engelska är inga problem (har bott i England) men arbsikan är det bra mycket värre med.. men tror ni inte att de har kurser helt på engelska?

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 3 maj 2005, 09:19

johane skrev:
Engelska är inga problem (har bott i England) men arbsikan är det bra mycket värre med.. men tror ni inte att de har kurser helt på engelska?
Tja, det förefaller som om det finns en uppsjö av olika universitet i Kairo (American University, German University o s v). Om detta är "rätt" universitet vet jag inte, men du kan ju kolla: http://www.cu.edu.eg/default.asp

En sak: kolla upp villkor för studiemedel och sådant i god tid, ibland kan det vara ett litet hel***e att få korrekt besked om vad som gäller ekonomiskt när man ska utomlands...

Användarvisningsbild
johane
Medlem
Inlägg: 391
Blev medlem: 26 september 2004, 15:16
Ort: Helsingborg, Skåne

Inlägg av johane » 3 maj 2005, 12:17

ja, jag har blivigt varnad av många att verkligen kolla upp vad det är jag betalar för, det skal tydligen finnas organisationer som mer eller mindre tar betalt för att man skal arbeta med någon enorm utgrävning, med saker som de ansvarnde arkeologerna inte orkar med.. utan att lära sig det minsta..


//johan

Skriv svar