restips Polen

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Skriv svar
mattep74
Medlem
Inlägg: 445
Blev medlem: 8 juni 2004, 16:09
Ort: Västerås

restips Polen

Inlägg av mattep74 » 3 april 2005, 11:29

I sommar ska jag åka med ölvemarks hollyday travel till Polen. Resan är Malmö(start)-Stettin(övernattning)-Warzawa(1dag)-Krakow(2 dagar)-Berlin(övernattning)-Malmö(mål)

Har någon bra tips vad man kan göra dag nr 2 i Krakow? Dag 1 är vikt för min del till Auschwitz-Birkenau.

Vad kan man göra i Warzawa? Har de några museer där texten är på engelska och/el tyska?

är de bra på engelska i Polen eller fungerar tyska bättre?

förresten, om man nu inte hittar något matställe-inte gillar polsk mat, finns det McDonalds i Polen?

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 3 april 2005, 11:41

Sök och du skall finna. Danzig och Warsawa , Polen vad ska man se. McDonalds finns i Polen åtminstone när jag var där. :) Fast polsk mat är inte så dum.
Krakow tror jag bara du ska gå runt och njuta av, har hört att det sk vara en vacker medeltida stad.

/Martin

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 3 april 2005, 13:49

Håller med Martin Lundvall - i Kraków skall Du bara gå omkring, smyga in på gårdar, gå in i kyrkor, promenera längs ytterkanten på det som var den medeltida staden.

Tycker också att Du skall ge den polska maten en chans.

/ Probstner

Användarvisningsbild
johane
Medlem
Inlägg: 391
Blev medlem: 26 september 2004, 15:16
Ort: Helsingborg, Skåne

Inlägg av johane » 3 april 2005, 17:41

Krakow saltgruva! om du inte har hört om den kommer du få dig en smärre chock, den är helt otrolig, som ett litet samhälle under marken men kappel, sjukhus och allt (=

sen kan jag rekomendrea de gamla judiksa kvarteren

ha så skoj!

Skriv svar