Förlorade sevärdheter

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 4 april 2005, 16:17

Det kanske inte är försvunnet men ändå hotat av vanvård. Tänker på Alvar Aaltos biblioteksbygnad i Viborg, invigt år 1935 och när nu efter årtionden av vanvård är i stort behov av upprustning. det räknades på sin tid till ett av de mest moderna biblioteken.

Användarvisningsbild
Von Bing
Medlem
Inlägg: 187
Blev medlem: 14 november 2003, 13:53
Ort: Riket där man lät Doktor Snuggles lära barn att knarka

Inlägg av Von Bing » 7 april 2005, 01:29

Bild

Hotell Yugyong i Pyongyang är också vanvårdat.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 7 april 2005, 15:49

Jag vet inte om hotell Yoghung kan anses som en turistattraktion. Men visst kan man också minnesmärka hotell, det är ju många hotell som har gamla anor runt om i världen. Om jag får dra upp en lokal fråga anknyten till Uppsala, så finns det ett soldattorp utanför Uppsala som heter Östbergstorpet och som har lydit under Hammarskogs säteri. Förr i tiden så kunde man se hur torpet var bebonat, men nu har man gjort om det ena rummet till kontor eller guidernas eget krypin vill säga. Det kan man säga är lite grann som förlorad sevärdhet.

Stefan

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 8 april 2005, 16:14

Kungl. slottet i Berlin som revs efter andra världskriget och fick ge plats åt det föga sevärda och asbestfyllda Palast der Republik, där DDRs riksdag höll till.

Bild

Bild

Bilderna kommer härifrån:
http://www.stadtschloss-berlin.de/bildergalerie.html


Bild
Palast der Republik hämtad härifrån http://www.schlossberlin.de/geschichte_ ... r_republik

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 8 april 2005, 16:20

Så det var inte bara i detta landet man vurmade för att smälla upp asbestfyllda KF-lador rätt över kulturbebyggelsen...

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 8 april 2005, 16:48

Stefan Lundgren skrev:Jag vet inte om hotell Yoghung kan anses som en turistattraktion.


Varför inte? Jag skulle vilja se det och ännu hellre bo en natt eller två, såvida det inte är så fallfärdigt att det är farligt att bo där.

/Martin

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 8 april 2005, 16:53

Belisarius skrev:Så det var inte bara i detta landet man vurmade för att smälla upp asbestfyllda KF-lador rätt över kulturbebyggelsen...
Tyvärr inte, detta tycks vara en världsomspännande företeelse. Den fortsätter också i Folkrepubliken Kina är man ju t.ex. i full gång med att riva Pekings gamla stadskärna, även om den förbjudna staden nog får stå kvar.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 8 april 2005, 17:24

Martin Lundvall skrev:
Stefan Lundgren skrev:Jag vet inte om hotell Yoghung kan anses som en turistattraktion.


Varför inte? Jag skulle vilja se det och ännu hellre bo en natt eller två, såvida det inte är så fallfärdigt att det är farligt att bo där.

/Martin
Visst kan man tänkas att bo där om det inte är fallfärdigt, det såg inte så uppseendeväckande ut på kortet, men kanske under dess yngre tid.

Stefan

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 9 april 2005, 10:13

Stefan Lundgren skrev:Visst kan man tänkas att bo där om det inte är fallfärdigt, det såg inte så uppseendeväckande ut på kortet, men kanske under dess yngre tid.
Du tycker inte att ett 300 meter högt pyramidformat hus är uppseendeväckande? 8O

/Martin

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 11 april 2005, 14:52

Vet någon när detta hotell byggdes?

Stefan

Skriv svar