Förlorade sevärdheter

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Förlorade sevärdheter

Inlägg av Psilander » 21 mars 2005, 19:26

Vilken modern(de senaste 50åren) sevärdhet är mest tragiskt att den gått förlorad?

Jag skulle nog säga
Pansarskeppet HMS Gustaf V, byggt 1920, skrotat 1970(eller var det 1974) efter att ha legat som maskinskola och fast batteri vid Bergabasen. Hon skulle varit museifartygens grand old lady och ett viktigt monument över svensk historia pga hennes intressanta tillkomst och hennes värv i mellankrigstiden och neutralitetsvakten.

Klara Kvartern, Stockholm skulle varit sjukt mycket vackrare än med dagens berlinmurskopia till kulturhus som ersatte dem.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 21 mars 2005, 19:30

Ett otal gamla stadskärnor över hela landet som ersattes med karbonkopior i betong under stadsplanerandets mörkaste år (om nu karbonkopior kan vara i betong).


(Bra tråd! Fast någon åldersgräns vet jag inte om den behövs, och ex.vis Klara var ju betydligt äldre än 50 år. Menar du kanske att den skulle ha försvunnit under det senaste halvseklet?)

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 21 mars 2005, 19:53

Jag menar att det försvunnit under de senaste 50åren, så om nån skulle rivit pyramiderna 1985 så kvalar det in här.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 21 mars 2005, 20:12

Slagkryssaren Goeben's skrotning 1971 (1974?) är också bland de tragiska förlusterna, ett skepp men en intressant historia och mig veterligen det sista av de stora skeppen från "the Great War", har öht något slagskepp/slagkrssare/kryssare överlevt ifrån den här tiden? Ryssland har ju "Aurora" i St. Petersburg men det är väl en kopia och inte orginalet(?). Japanerna har kvar "Mikasa", amiral Togo's flaggskepp vid Tsushima men finns det några mer överlevande?

Mvh
Daniel
Senast redigerad av 1 Kapten_Gars, redigerad totalt 21 gånger.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 21 mars 2005, 21:23

USS Texas (1917) som museum i Houston
USS Olympia var minns jag inte, men hon var med i Spansk-amerikanska kriget

HMS Caroline, i Belfast, inte som museum utan som gögkvarter för lokala "sjövärnskåren", skall inom kort bli museum i England tror jag. Var med vid bla Skagerack 1916

Vår egen HMS Hajen vid marinmuseum.

En förlust till men den är något äldre, branden i Galärskjulen 1921 där bla Vasaorden, Gustav III befäls slup från viborgska gatloppet och Svensksund samt Oscar II första befäl, en kanonslup gick förlorade.

Hade helt glömt Goeben.

Många ac de brittiska slagskeppen skrotades under sena 50-talet och kvalr därför in, men förlusten är ju inte lika stor om de är nyss utgånga känns det som, men skrotningen Gustaf V känns bara onödning.
Senast redigerad av 1 Psilander, redigerad totalt 21 gånger.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 21 mars 2005, 21:35

Kolla den här sidan, innehåller all världens bevarde artillerifartyg

http://www.hazegray.org/navhist/gun_ship.htm

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Inlägg av Johan Matsson » 22 mars 2005, 20:09

Var det inte en samling urgamla skrifter som förstördes i Irak under kriget? Läste om det i Time Magazine.

Ördög
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 24 mars 2004, 09:26
Ort: Helsingfors

Inlägg av Ördög » 22 mars 2005, 23:30

Några fler här som verkligen mår dåligt då en gammal kyrka brinner? Jag har inte gråtit på 20 år, men det var nära att jag gjorde det i september 1997, då interiören i den medeltida gråstenskyrkan i Tyrvis (Tyrvää) väster om Tammerfors förstördes i en anlagd brand. Jag hade besökt kyrkan två gånger, och det var väl det som gjorde min sorg så stor.

Kyrkans interiör var helt oförändrad sen 1700-talet, med trånga bänkar, predikstol, medeltida krucifix etc, och på väggarna hängde inom glas och ram olika aktstycken från 1600- och 1700-talen. Jag minns bara ett av dem, en lång dikt på alexandriner om slaget vid Narva. Den snirkliga överskriften lydde ungefär: "Åminnelse-Skrift Öfwer den med GUDS hielp af den Stormechtigste Swea Konung CARL Erhålne Oförlikneliga Seger Öfwer Tzaren af Moskwa och Dess stora Krigshär Innom ett med Wallar Stormpålar och Grafwar starkt befästat Läger wid Staden Narwa den 20 Novembris Åhr 1700." Jag läste senare i en turistguide om Öland att exakt samma skrift finns också i en öländsk kyrka - minns dock inte vilken.

Tyrvis kyrka har nu byggts upp igen, efter gammal modell - men jag kommer inte att besöka den mer. Jag föredrar att minnas den som den såg ut före branden.

Bild

Samma sorg kom över mig fyra år senare, då Södra Råda kyrka brann. Jag hade aldrig besökt den, bara beundrat dess medeltida väggmålningar på bild. Det kändes så förbannat fel att en träkyrka som byggdes då den heliga Birgitta var barn, som stod där då digerdöden rasade, då Engelbrekt gjorde uppror och då reformationen genomfördes, ska gå upp i lågor efter nära 700 år - bara för att psykiskt sjuka typer inte kan hållas ordentligt inlåsta i dagens Sverige.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 23 mars 2005, 18:43

Dresden lär ha varit en mycket välbevarad och pittoresk stad en gång i tiden, den hade säkert vart en turistmagnet idag. Om inte om hade varit.

Henke
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 25 september 2003, 18:27
Ort: Stockholm

Inlägg av Henke » 23 mars 2005, 18:48

Den gamla borgen i Kaliningrad, numera ersatt av ett halvfärdigt "Sovjeternas Palats".

Henrik

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 23 mars 2005, 20:35

I Västerås försvann i stort sett hela city i nya byggnader och öppna ytor under 1960-talet och början på nästkommande decennium.

Stefan

Användarvisningsbild
Von Bing
Medlem
Inlägg: 187
Blev medlem: 14 november 2003, 13:53
Ort: Riket där man lät Doktor Snuggles lära barn att knarka

Inlägg av Von Bing » 1 april 2005, 19:46

Bild

Avalatornet utanför Belgrad som bombades av terrorister 1999.

Bild

Fyren Pharos i Alexandria som blev den högsta fyren någonsin samt den första kända.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman » 1 april 2005, 22:28

Tirpitz sänktes på grunt vatten just utanför Tromsø. Halva vraket var ovan vatten. Den skrotades på plats. Det var ett ofantligt arbete som tog många år och som inte var klart förrän i mitten av 50-talet. Det ligger fortfarande mycket rester av den på botten runt platsen. Tänk vilken turistattraktion den hade varit i dag .....

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5042
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Inlägg av Battler » 2 april 2005, 01:46

Donkeyman skrev:Tirpitz sänktes på grunt vatten just utanför Tromsø. Halva vraket var ovan vatten. Den skrotades på plats. Det var ett ofantligt arbete som tog många år och som inte var klart förrän i mitten av 50-talet. Det ligger fortfarande mycket rester av den på botten runt platsen. Tänk vilken turistattraktion den hade varit i dag .....
Kan inte annat än hålla med, tänk om norrmännen rätat upp slagskeppet och lagt henne i en docka typ vår egen Vasa.

MVH

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman » 2 april 2005, 09:44

Battler skrev:Kan inte annat än hålla med, tänk om norrmännen rätat upp slagskeppet och lagt henne i en docka typ vår egen Vasa.MVH
Men samtidigt inser jag att det inte var realistiskt. Det hade väl varit ett gigantiskt projekt att räta upp den stora klunsen. Dessutom var ju skrotvärdet ofattbart stort och stålet behövdes i dåtidens Norge. Men den hade ju varit sevärd till och med som den låg.

Skriv svar