Tips gällande Riga tack, åker på torsdag.

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Skriv svar
axion9
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 13 mars 2005, 19:15
Ort: Trollhättan

Tips gällande Riga tack, åker på torsdag.

Inlägg av axion9 » 14 mars 2005, 09:41

Hej!
Åker till Riga på Torsdag, några tips inför resan? Kommer blir mkt museum osv.
Ngn som varit på centralmarknaden? Svårt o hitta saker från WW2 till salu?
Mvh KJ

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 14 mars 2005, 17:35

Nu var det ett tag sedan jag var i Riga, så längesen att jag inte hade börjat utveckla ett intresse för historia, men de sevärdheterna jag minns med anknytning till kultur och historia är bl a den enda kvarvarande porten i stadsmuren, den s k Svenskporten, St Peterskyrkan med en makalös utsikt över staden från kyrktornet, frihetsmonumentet (gå inte för nära*) samt marknaden med dess stora utbud av allt från himmel toll jord. Har du tid och lust tycker jag att du ska ta en liten tur runt i övriga Lettland och beundra naturen, t ex Europas bredaste vattenfall, 240 meter, utanför Kuldiga i västra Lettland. Jag har även ett svagt minne av något monument över tyskar under andra världskriget som dog i någon skog i västra Lettland då de stötte på andra tyskar, som de dock trodde var ryssar, varpå båda sidor sköt på sina egna.

* När jag var där råkade vi gå upp för en liten trappa och sätta oss på vad vi trodde var stenbänkar. Vi blev dock snabbt undansjasade av två lettiska vakter med kpistar som verkade tro att vi skulle placera en bomb eller något liknande. :)

/Johan

Skriv svar