Warszawa och Danzig

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28542
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Warszawa och Danzig

Inlägg av Hans » 7 mars 2005, 11:44

Bara för att locka hit Artur skrev jag det gamla tyska namnet istället för Gdansk :wink:

Så vad skall jag titta på, framför allt kopplat till militärhistoria.

Westerplatte och posthuset i Gdansk är inbokat redan men vad finns det mer där? Warsawa är ett svart hål för mig så alla tips emottages tacksamt.

Även hotel och resturangtips är välkomna.

MVH

Hans

Mats W
Medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: 28 oktober 2004, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mats W » 7 mars 2005, 19:45

Jag var i Gdansk i slutet av förra året, det var en rolig och intressant upplevelse. Jag tog en titt på Westerplatte med omgivning, samt kikade på posthuset. Så mycket mer vk-relaterat gjorde jag faktiskt inte på, men om du har tid att avsätta en dag så kan du åka iväg till Stutthof (http://www.stutthof.pl). Stutthof ligger 37 km från Gdansk och man kan ta bussen dit och hem. Annars kan man ju faktiskt kosta på sig en taxi då detta är ett mycket billigt färdsätt i Polen.

När det gäller hotell rekommenderas Hotel Hanza (4-stjärnigt) - http://www.hotelhanza.com

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 13 mars 2005, 19:52

I Warsawa finns ghettot utmärkt och tillhörande minnesmärke är värt ett besök. Kommer inte ihåg, men visst måste det finnas något museum över kriget och Polen. Tycker mig minnas att jag läst om något relativt nyöppnat museum, troligtvis här på Skalman. När jag var i Warsawa så var jag tyvärr inte där i syftet som krigsturist så jag kan inte ge några konkreta tips. Ett måste är dock att gå upp kulturpalatset eller vad det nu heter, den stora Stalinskyskrapan. Jag har hört att Polen fick välja mellan huset eller en tunnelbana som present av Sovjetunionen. Man valde huset, uppenbarligen valde man fel för nu har man byggt en tunnelbana också. Hade man valt tunnelbanan framför skyskrapan, tvivlar jag på att man hade byggt ett hus idag. Utsikten är åtminstone bra.

Jag vet att jag åt i Warsawa och att jag även fick testa på nattlivet, fast nu står det fullkomligt stilla. Hoppas att det åtminstone hjälper något.

/Martin

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28542
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Warsawa och Danzig

Inlägg av Hans » 15 april 2005, 11:50

BTT

Ingen som har något mer?

MVH

Hans

Mats W
Medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: 28 oktober 2004, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mats W » 1 juli 2005, 13:02

Jag flyger till Warszawa om ett par veckor, så om någon vill fylla ut den här tråden så skulle det vara mycket uppskattat.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28542
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 3 juli 2005, 11:31

Nu blev det för mig bara några timmar där så jag har inte sett något själv.

http://www.warsawtour.pl/index.php?id=51&olang=5
http://history.serw.com.pl/muzeum/index.html

och från en annan tråd om samma ämne

1. Polish Army Museum which John mentioned: yes, there is an armour display outside. Quite good, not Kubinka but not too shabby either. Mostly ex-Soviet stuff from WW2 and beyond. T34, IS2, SU152, ISU122, BTR152 etc. Good artillery collection, I particularly like the section where they show various MRLs from Katyushas to BM24, and SSM mobile launchers. Some US/UK exhibits, again mostly WW2 (Shermans, halftracks, 25pdr) but there also is an M107 parked right after you enter the museum grounds. Some German stuff, I remember an SPW 250,Hetzer, FH18, Leo1 in good order and various damaged guns and AFV parts. Also planes, WW1 guns, some naval guns. General military exhibition indoors.

2. Armour and artillery exhibition at Fort Czerniakow. I like it better than the Army Museum one. The place is smallish but I think the number of tank exhibits is about the same as in the Museum, and I think the Fort ones are more interesting and in better shape. Almost exclusively Soviet stuff (I remember one Sherman but that's it). There is an IS3, assorted T55s (two are upgraded models and you can go inside one of the plain vanilla ones if you chase away all the kids swarming around it), a t-72 and the usual T34s, SUs, BRDMs and BMPs. Some interesting variants (BRDM1 Sagger launcher ). Also artillery exhibition. Really good SAM and AAA exhibition, I was impressed by that one.

3. Warsaw Uprising Museum. This is not exactly armour related but it is unique for Warsaw, so you might want to check it out anyway. I have not been there myself but generally the people say it's good. I don't know what is their English language capability, though.


MVH

Hans

Skriv svar