Obersalzberg

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Stangbo
Medlem
Inlägg: 270
Blev medlem: 25 januari 2005, 19:31
Ort: Stånga Gotland
Kontakt:

Obersalzberg

Inlägg av Stangbo » 28 februari 2005, 14:02

För alla dem som är så intresserade av allt som har med WW2 att göra finns möjlighet att åka till Obersalzberg i Berchtesgaden. Där kommer det finnas ett nytt hotell som inte välkomnar nazister.
Själv var jag på 80-talet där och bodde i Hitlers hotell som var i amerkanskt ägo. Platsen bombaderades ju 1945 så av originalet fanns inte mycket kvar. Men amerikanerna byggde upp det igen i samma stil. Man fick vara amerikanskt för att bo där och allt fungerade bara med dollar där. jag var i samband med en amerikanskt ungdomsgrupp där på konferens. I hotellet kunde man se ingången till bunkern. Men själva bunkern fick i alla fall inte jag besöka. Detta för att jag är tysk. Jag vet inte hur det ser ut där idag. Endast att det finns ett nytt hotell där. Man lär få lära sig av historien runt den platsen, som som tur är inte bara är Hitler, utan också salt. Det finns ett saltbergverksmuseum där. Vi fick åka med ett tåg ner till de gamla gruvorna. Det var kul.

http://www.br-online.de/bayern-heute/ar ... /index.xml

Detta är en länk till hotellet. Det finns många länkar till denna trakt om man skriver in Obersalzberg i google. Men man kan naturligtvis hamna på sidor man helst vill undvika. Så var försiktig och sluka inte allt som finns för somliga sidor är inte opartiska.

Skriv svar