Budapest

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Skriv svar
Mats W
Medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: 28 oktober 2004, 17:41
Ort: Stockholm

Budapest

Inlägg av Mats W » 3 februari 2005, 14:46

Jag tänkte bege mig till Ungern och Budapest framåt vårkanten. Staden verkar ha mycket att erbjuda inom en lång rad områden. Jag tänkte bl.a. försöka ta mig runt i Raoul Wallenbergs fotspår genom att besöka områden så som det fd Ghettot, Wallenbergs kontor och den svenska ambassaden. Dock är det väldigt svårt att hitta information om Wallenberg och Budapest. Det finns en del generell info, men jag är mer ute efter adresser, platser och liknande? Även andra världskrigsrelaterade platser är av intresse, samt generella tips om staden. Jag söker personliga tips men även bra länkar och så - det mesta är av intresse.

Tack på förhand!

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 4 februari 2005, 14:19

Jag har för mig att det har förekommit om Budapest tidigare, du kan ju också söka runt på Skalman om sevärdheter i Budapest. Själv har jag aldrig varit där, men titta in i lite kyrkor o sånt när du är där.

Stefan

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 4 februari 2005, 21:30

Har tyvärr inga tips att ge angående VK 2, men om du ändå ska till denna underbara stad får du inte missa Kungliga Slottet (och historiska muséet där), Mathyaskyrkan, Hjältarnas torg (med alla historiska statyer), den romerska ruinstaden Aquincum samt armémuséet med en stor samling från de båda världskrigen

/Mikael

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 4 februari 2005, 21:39

Man skall åka tunnelbana i Budapest eftersom den är Europas äldsta efter London och rasslar fram direkt under gatan. Obs att Du inte går fel och åker den nya tunnelbanan som är en helt vanlig tunnelbana. Városliget är den stora stadsparken i norra delen av stan, lite Central Park eller Pratern eller så. Väldigt Budapest.

Bad, restauranger och kaféer framhävs så ofta att jag antar att det bör undvikas.

Men oj, inte ett ord om kriget... Sorry.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 4 februari 2005, 21:50

Bara tunenbanan i sig är ju ett stycke historia. Förutom att den är bland de äldsta i världen (1896) så är de äldre vagnarna unika, 20 år gamla och "Made in SSSR"

Glömde att nämna att historiska muséet i slottet har en stor utställning om Budapest under andra världskriget, med många fotografier och artefakter. I augusti har de f.ö. en historisk parad/festival med reenactorgrupper som deltar med kostymer från antiken (romare bl.a.) till modern tid. Tyvärr missade jag den men den ska vara mycket sevärd

/Mikael

Användarvisningsbild
Matua
Medlem
Inlägg: 69
Blev medlem: 14 mars 2005, 17:21
Ort: Södertälje

Tips i Budapest:

Inlägg av Matua » 2 maj 2005, 01:18

Att gå runt i den gamla stadsdelen Buda och titta på hus och kyrkor är ok. Något du inte får missa är museumet "Labyrinth" som är ett dunkelt, kusligt labyrintsystem med mörka gångar, skrämmande ljud och mystiska figurer, statyer och målningar. Höjdpunkten är kanske i slutet när man kommer till ett upplyst, barrockliknande rum med en fontän som sprutar VIN!!! 8)
Trevlig resa!

Skriv svar