Vad skall man se i Shqipëria.

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28575
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Vad skall man se i Shqipëria.

Inlägg av Hans » 2 februari 2005, 14:36

Jag tycker att Albanaus alla albanientrådar är intressanta men kanske borde samlas på ett ställe?

Hursomhelst, vad finns att se av 1900-hundratalshistoria? Finns det några allmäna råd att ge till någon som aldrig har varit där? Hur lätt är det att passera gränsen till Montenegro? Hur mycket betalt får du av albanska turistbyrån :lol:

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Re: Vad skall man se i Shqipëria.

Inlägg av Probstner » 2 februari 2005, 14:43

Hans skrev:Jag tycker att Albanaus alla albanientrådar är intressanta men kanske borde samlas på ett ställe?
Kolla på Wikipedia under Albanien. Där har Du dem (oftast ordagrant). Eller googla efter albanau, så blir Du hänvisad till en mängd olika forum med liknande info.

/ Probstner

Albanau
Utsparkad
Inlägg: 31
Blev medlem: 29 januari 2005, 13:41
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Inlägg av Albanau » 2 februari 2005, 17:05

Jag har bidragit med 222 albanienartiklar till Wikipedia under ett par månader, nu sprider jag detta till svenska forum och disskutera om Albanien med andra. Jag kan ge er mer information om Albanien utifrån det som finns i internet om ni är intresserad.

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Inlägg av Olof Ekström » 2 februari 2005, 21:53

Vi är inte intresserade av att få dussintals wikipediaartiklar inkletade på skalman utan sammanhang. Om det enda du vill göra är att "sprida" så ska du "sprida" någon annanstans, förslagsvis på en egen websida. Diskussion är välkommen - hittills har jag inte sett dig diskutera något alls, bara påstå. "Diskussion" sker i två riktningar.

Jag vill gärna ha kvittens på att du läst och förstått detta.

Albanau
Utsparkad
Inlägg: 31
Blev medlem: 29 januari 2005, 13:41
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Inlägg av Albanau » 3 februari 2005, 00:10

Jag nedkletar inte skalman forum:et med wikipediaartiklar, jag berikar forum:et och förökar kunskapen och intresset om Albanien bland deltagare. Dessutom deltar jag själv i diskussioner och besvarar alla frågor kring Albanien. Syftet med alla artiklar jag startar är att väcka deltagarnas intresse om Albanien och få dem att ställa frågor. Jag är ju författare till alla dessa artiklar och kan mycket mer utifrån det information som finns i alla artiklarna. Albanien är faktiskt ganska ignorerat europeiskt land, jag gör ett gott försöka att väcka intresse om den sista undangömda hörn i Europa. Jag har en stor möjlighet i den här forum att få svenskar att bekanta sig med mitt hemland. Vem som helts kan kommentarer och ställa frågor till mig om Albanien. Jag vill utrycka mina känslor med andra om Albanien, disskusioner handlar just om tycket men jag försöker samtidig vara väldig objektiv.

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Inlägg av Olof Ekström » 3 februari 2005, 00:20

Jo. Du klistrar in hela artiklar ordagrannt utan kommentar, i långa rader. Det är inte diskussion utan gränsar snarare till nedsmutsning, propaganda eller reklam.

Jag är för tillfället helt nöjd med att du bara svarat. Nu vet vi alla att du läst mitt förra inlägg. Tills Marcus eller någon annan moderator säger annorlunda kan du lugnt anta att varenda ord jag skrev i mitt förra inlägg gäller.

Albanau
Utsparkad
Inlägg: 31
Blev medlem: 29 januari 2005, 13:41
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Inlägg av Albanau » 3 februari 2005, 00:31

Olof Ekström skrev:Jo. Du klistrar in hela artiklar ordagrannt utan kommentar, i långa rader. Det är inte diskussion utan gränsar snarare till nedsmutsning, propaganda eller reklam.
Reklam är det ju inte eftersom jag inte anger länk. Det är inte heller propaganda för artiklarna är skrivna från en neutral utgångspunkt. Jag är överens om att jag måste kommentera när jag startar en diskussion, precis som jag gjorde när jag först startade en diskussion om Skanderbeg.
Albanau skrev:Jag har förtrollats av starka män som Skanderbeg, med all sanolikhet är han en av världshistoriens främsta fältherrar. Trots påtryckningen från Venedig Republiken, Grekland, Serbiska kungariket och främst Turkiet har Skanderbeg och sin lilla krigararmé besegrad alla dessa stater. Som alban är han dessutom särdeles intressant genom att han (orättvist nog) är en av de få albaner som blivit uppmärksammad i Västerlandet..

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 3 februari 2005, 08:26

Albanau skrev:Dessutom deltar jag själv i diskussioner och besvarar alla frågor kring Albanien. (...) Jag är ju författare till alla dessa artiklar och kan mycket mer utifrån det information som finns i alla artiklarna.
Förträffligt, i skrivande stund så väntar jag på
- belägg för att pelasgerna utvecklade det feniciska alfabetet
- belägg för att pelasgerna är förfäder till grekerna
- belägg för att pelasgerna är förfäder till fenicierna
- en måttuppgift för amfiteatern i Durrës

Bara så du inte glömmer nåt.

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Inlägg av Olof Ekström » 3 februari 2005, 09:46

Albanau skrev:....
Tyvärr. Det här är inte ett tyckartorg och inte en demokrati. Om det är något som är oklart får du gärna fråga, men tills dess kan du anta att spamning av forum för att "sprida information" kommer att leda till att trådar låses eller raderas och till slut att du sparkas ut. Din track record vad beträffar att bemöta kritik och underbygga argument är hittills - som Hexmaster påpekar - inte imponerande. Om du betvivlar vad jag säger kan du prova ett pm till Marcus - mitt förhandstips är att det är utsiktslöst.

Verklig diskussion är naturligtvis välkommen, det är det skalman är till för. Ditt stolta exempel med tråden om Skanderbeg kommer knappast att klara sig andra gången. Nästa gång du utan fråga eller diskussion klistrar in ett citat från nätet - oavsett om du skrivit det själv eller ej - så kommer jag att radera tråden (om ingen annan moderator hinner före). Att visa någonting man tycker är intressant brukar vanligtvis tillåtas, men de som sätter det i system för sina egna syften är vi obevekliga mot. Du är varken den förste eller siste som blir tvungen att följa forumets regler, så du har ingenting att klaga på.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11939
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 3 februari 2005, 10:59

Eftersom Albanien mer eller mindre varit ett stängt land så finns det en hel del att se på i detta land.

Stefan

Skriv svar