Dem största amfiteatern på Balkanhalvön

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 2 februari 2005, 22:04

Albanau skrev:Det är tyvärr fel, den i Aten är endast den största i Grekland och inte i hela Balkanhalvön. Mer än detta kan jag inte säga, ni får försöka söka er till böcker om detta. Lycka till!
Så om jag stöter på någon som påstår att den största amfiteatern i Grekland är större än den i Durrës, vad säger jag då?

Eftersom du skriver mycket och insatt om ditt land så tog jag för givet att du satt inne med själva uppgifterna. För min egen del spelar det ingen som helst roll var Balkans största eller minsta amfiteater ligger, däremot kan jag inte undgå att bli intresserad när någon inte kan redogöra för sina påståenden. Hur gick det egentligen till när du blev övertygad om att amfiteatern i Durrës var Balkanhalvöns största?

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 3 februari 2005, 00:31

Jag får säga att jag också är nyfiken, precis som Hexmaster.

Som jag redan sagt, vad som står att finna på nätet av c:a 5 minuters rundläsande på diverse sajter är att Atens och Durrës teatrar förefaller ganska lika i storlek men att man inte kan säga med exakthet hur stora de en gång varit.

Albanau
Utsparkad
Inlägg: 31
Blev medlem: 29 januari 2005, 13:41
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Inlägg av Albanau » 3 februari 2005, 00:36

Jag är ingen idiot, jag faktakontrollerar mina artiklar. Jag kan lova er att även enlig svenska böcker säger att Durrës amfiteater är den största i Balkanhalvön.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 3 februari 2005, 08:09

Albanau skrev:Jag är ingen idiot, jag faktakontrollerar mina artiklar. Jag kan lova er att även enlig svenska böcker säger att Durrës amfiteater är den största i Balkanhalvön.
Inga hårda ord, det är klart att du faktakontrollerar dina artiklar, just vad vi frågar efter. "Svenska böcker" sa du, vilka? Säger de bara att den är störst, punkt slut, eller anger de några mått som stöd för påståendet?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 8 mars 2005, 11:53

Hexmaster skrev:
Albanau skrev:Jag är ingen idiot, jag faktakontrollerar mina artiklar. Jag kan lova er att även enlig svenska böcker säger att Durrës amfiteater är den största i Balkanhalvön.
Inga hårda ord, det är klart att du faktakontrollerar dina artiklar, just vad vi frågar efter. "Svenska böcker" sa du, vilka? Säger de bara att den är störst, punkt slut, eller anger de några mått som stöd för påståendet?
Vi får nog utgå ifrån att Albanau kollar upp och hans uppgiftskällor är sanna, han har ju blivit utkastat så han kan nog inte svara på det. :D Men jag tycker att amfieteatrarnas kapacitet är ju besvarade, förresten kanske man kan får en nutida uppgift eftersom det finns tillställningar som spelas upp på olika amfieteatrar numera.



Stefan

Libertas
Medlem
Inlägg: 98
Blev medlem: 5 december 2004, 16:39
Ort: Sverige

Inlägg av Libertas » 19 mars 2005, 23:22

Konstigt, jag har alltid trott att Pulas amfiteater var den största (23.000 åskådare), men det kanske inte tillhör den så kallade "balkanhalvön".

Bild

Till och med ruinerna av amfiteatern i Salona ser större ut en del som Albanau presenterade.

Bild

Skriv svar