Industriella lämningar

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 2 februari 2005, 00:42

För att återvända till bryggerisektorn så finns det ju faktiskt en handfull fungerande bryggerier med delvis välbevarad och ålderdomlig teknologi kvar i Sverige. De bäst bevarade är svagdricksbryggerier.

Borns Bryggeri (Alfta, Hälsningland) är en industrihistorisk pärla med helt museal prägel (jäsutrymmena bara delvis). Bryggverk med inredd drängkammare intill. Dessutom en mycket bra dricka.

Heines Bryggeri (Anneberg, Småland) har inte samma faluröda atmosfär som Borns, men bryggverket är uråldrigt och hela byggnaden ett bra exempel på sydsvensk bryggeritradition. Bra dricka här med (men bara till jul; också enbärsdricka).

Nya Bryggeriet (Hjo, Västergötland) är inte alls lika upphetsande som helhet, men själva bryggverket är gammalt och funkar.

Alla tre går uppenbarligen att hälsa på eftersom jag har gjort det, men slå en pling före eftersom de ju i första hand är drickabryggare ochj inte industrihistoriska museiguider.

Bland våra ölbryggerier finns traditionellt bryggverk och öppna jäskärl bevarade på Krönleins (f d Appeltofftska) i Halmstad och Zeunerts (f d SOBRA, idag ägt av Kopparberg) i Sollefteå. Åtminstone bryggeriet i Halmstad har med sitt centrala läge och i stora stycken oförändrade exteriör en ålderdomlig air.

/ Probstner

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 2 februari 2005, 12:46

Vid Hebys station finns en liten tippvagn som användes under perioden som orten hade ett par tegelbruk. Det är en liten rest från förr i tiden. Heby hade en relativt tillväxande tegelindustri in på 1970-talet faktiskt, nu finns ingenting kvar förutom några lämningar. Hela orten levde på tegelnäringen förut.

Stefan

Henke
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 25 september 2003, 18:27
Ort: Stockholm

Inlägg av Henke » 2 februari 2005, 13:15

Gamla linbanor måste vara industrihistoria.

Först har vi Kristineberg-Boliden. Den är längst i världen (96 km), fraktade malm och går idag att provåka som turist:
http://www.linbanan.com/vll2historik.htm

Sedan har vi den som fraktade kalk från Forsby till Köping, går över Hjälmaren och är 42 km lång:
http://www.kalklinbanan.nu/

Henrik

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem
Inlägg: 1525
Blev medlem: 11 september 2003, 12:27
Ort: Kalmar

Inlägg av Löwe » 2 februari 2005, 19:00

Senast redigerad av 1 Löwe, redigerad totalt 10 gånger.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 2 februari 2005, 22:26

Probstner skrev:Åtminstone bryggeriet i Halmstad har med sitt centrala läge och i stora stycken oförändrade exteriör en ålderdomlig air.
Måste flika in en observation; det var en människa som gjort en avhandling om spritetiketter nånting, och som jämförde två brännvinsetiketter, den ena var från idag och den andra hundra år äldre, men båda hade samma bild av anläggningarna på Reimersholme (var det väl). Poängen var att på den tidiga etiketten stod bilden för det moderna, industriell tillverkning, den nya tidens melodi, mitt herrskap; på den senare etiketten stod samma bild för tradition, småskalighet etc.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 3 februari 2005, 00:33

Det finns "gott om" bevarade smedhyttor från 1800-t i Smålands skogar också... tyvärr kan jag inte hitta direkta infolänkar men länsmyndigheterna i Jönköping och Växjö borde ha info.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 3 februari 2005, 08:46

Jag kan bifoga med nåt som har med Småland att göra, det har funnits en rad olika torvindustrier i landskapet. Jag vet att det var en far och son som gjorde en inventering av privat intiativ i början på 90-talet, jag har artikeln nånstans hemma. Men då måste man nog kunna lite grann om ändamålet, antar jag.

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 10 februari 2005, 16:45

Ytterkvarn i Österunda socken är värt att besöka om man är tillräcklig påläst innan.

Stefan

Skriv svar