Sevärdheter i Uppland

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Sevärdheter i Uppland

Inlägg av Stefan Lundgren » 19 december 2004, 07:08

Här mina förslag till sevärdheter i Uppland.

Ytterkvarn
Intressant kvarleva från en industriepok

Odensala kyrka
Vältalade väggmålningar

Biskopskulla
Kyrkan, Erik Jansson-museet och Landberga by(husgrunderna kvar)

Nysätra kyrka
Kyrkan är givetvis intressant, men skolmuseet i närheten är intressant att titta in i.

Övergran kyrka
Fattigbössa från 1700-talet.

Yttergran kyrka
Den minsta kyrkan i Uppland, Ekilla gård, Brunnsta by(Övergran) och Ekillaravinen är intressanta mål.

Skokloster
kyrka, slott och bilmuseum, Flasta mur i närheten.

Gamla Uppsala
Fornnordisk miljö

Skogs-tibble
En av Upplands äldsta kyrkor.

Molnebo
Intresant industri område, men en del har försvunnit

Lövstabruk, Söderfors och Tobo
Bl a intressanta bruksmiljöer

Stefan

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 21 december 2004, 23:47

Eftersom jag gillar tynande, idylliska f d medeltidsstäder (typ Gamleby i Småland) så skulle jag kunna tänka mig att föreslå Öregrund till en sådan lista. Sen kan man alltid diskutera urvalet av landskyrkor, det finns ju ett gäng intressanta som Du inte har med.

/ Probstner

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 22 december 2004, 12:05

Oavsett om man gör en lista på hundra intressanta platser så hittar man säkert alltid nånting annat. Öregrund är ju intressant, men även rester av det forna järnvägsnätet i UPPLAND kan man hitta intressanta aspekter. T ex sträckan mellan Rimbo-Finsta, där syns banvallen tydligt. Men nånting som är intressant också är att hitta spår efter det förgångna som inte finns angivet i nån turistlitteratur.

Stefan

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 23 december 2004, 01:19

Har liknande spännande erfarenheter från det nedlagda smalspåret Oskarshamn-Ruda i Småland.

/ Probstner

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 23 december 2004, 13:08

FÖRST TILL PROBSTERN

Jag vet att det finns lite lämningar på järnvägar lite varstans i Sverige, men skall vi inte hålla oss till Uppland i denna tråd.*flinar*

Jag skulle nog tipsa om att det finns vandringar på den gamla kyrkogården i Uppsala under sommarhalvåret. Det ligger en del intressanta personer på kyrkogården faktiskt, men jag har inte ännu deltagit i en vandring ännu.

Personer som ligger begravda på Gamla kyrkogården i Uppsala.

Dag Hammarsköld, släktgrav
Bruno Liljefors
Fritjolf Holmgren, läkare som kom på färgtestet.
Författare som Geijer, Atterbom och Fröding.
Oskar Apri, känd dirigent.

Stefan

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Inlägg av Olof Ekström » 27 december 2004, 16:05

Mina tillägg:

Låt mig först säga att Skokloster och Gamla Uppsala naturligtvis är obligatoriska - se dem innan du beger dig på historiska utflykter någon annanstans i Uppland. Skokloster är så otroligt fint och unikt välbehållet att det inte riktigt går att beskriva - mitt enda minus är för fotoförbudet i hela museidelen. Gamlis är vad det är, muséet är ganska fint och omgivningarna är mysiga.

Så mina andra tips:

- När du ändå är i Gamlis, ta vägen ut mot Storvreta/Vattholma (den som korsar järnvägen alldeles norr om Gamlis inom synhåll från Gamla Uppsala kyrka) ett par kilometer, sväng in på grusvägen som är skyltad Valsgärde. (cykel eller bil, själva målet tar inte lång tid att se) Där finns bara några oformliga högar men det ger en helt annan syn på sakerna man just tittat på på muséet, att stå på fyndplatsen och förstå sammanhanget med hela kroppen och själen. För den som gillar gravfält är det bara att fortsätta upp längs åsystemen, exempelvis mot Vendel (gravfältet som gav namn till epoken finns inte kvar och kyrkan är väl... tja. Men Ottarshögen ligger nån kilometer därifrån). De ligger så tätt här så det är svårt att fatta.

- Vid Vendelsjön ligger Örbyhus slott (bil är ett måste). Erik XIV, ärtsoppa, det köret. Mycket fint. Slottet är i privat ägo men guidade turer finns, kolla i förväg. Picknick i slottsparken sommartid är ingen dum idé.

- Väster om Uppsala, just utanför studentomrädet Flogsta, ligger Björns hög, en rätt tjusig bronsåldershög som ligger väldigt fint (cykel, bil eller buss, högen ses snabbt men en fotvandring i hågadalen kan man fylla flera dagar med). Studera en karta innan och fundera på vattenståndet - högen anlades vid en vik och måste ha varit ännu mer majestätisk då. Bronsålderslämningarna ligger som ett pärlband intill, ner mot Predikstolen. Fornborgar på flera ställen.

- I Uppsala; Domkyrkan (jodå visst är den sevärd). Jag skulle tro att domkyrkoparken och universitetsparken alldeles intill har landets största ansamling runstenar (de flesta framplockade ur domkyrkan). Gustavianum (mitt emot domkyrkan) har bl a egyptologiska samlingar och kupolen som rymmer den anatomiska teatern. Universitetshuset är intressant inte minst som bevis på hur tidsandan förändras. Den berömda "att tänka fritt är stort men att tänka rätt är större" finns här, över ingången till aulan. Uppsala slott, scenen för sturemorden, ligger fint ovanför staden, med botaniska trädgården bakom eller framför beroende på hur man ser det. Mycken historia är förknippad till trädgården och de personer som haft anknytning till den (Rudbeck och Linné, framför allt). (Allt nåbart till fots i centrum)

- Mer centralt än någon annan sevärdhet i Uppsala: Uplandsmuséet. Ett helt ok provinsmuseum tycker jag. Kolla på nätet vad de har för utställningar för tillfället.

- Linnéträdgården är sommartid en liten oas strax norr om gågatan, men för mer genuint Linné-besök rekommenderas istället Linnés Hammarby sydöst om Uppsala. Linnés egen gård med en del saker intakta. (Linnéträdgården på gångavstånd från centrum, Linnés Hammarby kräver bil eller möjligen cykel+god kondition och bra väder)

- Från Linnés Hammmarby är det inte långt till Mora stenar. Snabbt avklarat men helt unikt. (Bil)

- Sigtuna. Sigtuna kan man nog tillbringa en vecka i, bara med historieutflykter. (Inne i Sigtuna ligger allt på gångavständ)

- Härkeberga kyrka mellan Enköping och Litslena, målningar av Albertus Pictor om jag inte minns fel - det var länge sedan jag var där.

- Tännsta kyrka, (i stråket norrut från Uppsala mot Vendel) en av landets äldre och mer välbevarade men det kan vara svårt att komma åt att se det riktigt intressanta. I krokarna ligger Viksta, Lena och Björklinge som alla har fina, gamla kyrkor och lokala sevärdheter kanske inte på riksplanet men för den som bor i närheten definitivt värda ett besök någon gång.

- I Enköpingstrakten finns ett av landets hällristningscentra, inte i klass med Bohuslän, Himmelstalund eller Tämforsen, men med åtskilliga unika ristningar. Kan vara svårtillgängligt och kräver lite förstudier. (Bil, kartor, kompass, stövlar)

- Sala silvergruva vid gränsen till Västmanland. Mycket sevärt. (Bil; jag tror det går bussar från "centrala" Sala)

- Av bruksmiljöer skulle jag vilja tillägga Forsmarks bruk, ett av de finare. (Jag vet inte om man fortfarande guidar turer på kärnkraftverket, men biotestsjön intill är ett eldorado för fågelskådare).

- Viks (eller "Wiks") slott kan vara kul. Det ser lite bedrägligt romantiskt uråldrigt ut, men i grunden är det faktiskt riktigt gammalt.

- Lännakatten går sommartid från Uppsala, en av landets äldre museijärnvägar.

(Jag hoppar över Birka, lås oss säga att det hör till Stockholm i stället, liksom Alsnö hus och Adelsö. Det finns flera fina naturupplevelser i anknytning till de historiska målen också - fågelskådare känner kanske till Hjällstaviken (området vid Härjarö och Biskops-Arnö), dessutom finns ju Fiby urskog. Dalälven uppe vid gränsen till Gästrikland är också ett fantastiskt område - och då har vi inte ens berört själva Roslagen)

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 27 december 2004, 16:22

Olof Ekström

Sala ligger i Västmanland, om du hade menat Heby så ligger detta samhälle i Uppland, gränsen däruppe går nånstans 2-3 kilometer väster om Heby.

Stefan

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Inlägg av Olof Ekström » 27 december 2004, 16:32

Ooups, det stämmer nog. Nåja, vi annekterar! Eller eftersom gruvan anses slut sedan länge, låt västmanlänningarna behålla den :-) Det är så pass nära gränsen att man lika gärna kan åka dit som till många mål som verkligen ligger i Uppland så jag låter det stå kvar.

(men tack för påpekandet!)

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 27 december 2004, 16:44

Tensta kyrka (Inte Tännsta) påminner lite grann om domkyrkan i Uppsala och tittar man närmare på kyrkan så finns det vissa likheter. Kyrkan är en av de tegelkyrkor som finns i landskapet. Övriga är bl a Skokloster, Nysätra, Vendel och tror det om du vill, Lena kyrka.

Det finns ganska många platser, Olof (Jag såg att du kommer från Bälinge), om du har vägarna förbi så kan du åka runt i Österunda lite grann. Kyrkan ligger relativt öppet, det är lite grann som kulturbygd, skolan som numera är privatbostad och är från 1800-talet. Vid vägkorset i Brunnby(200 meter från kyrkan) finns enligt muntliga uppgifter en massgrav inne i skogen. Där ligger drygt 30 personer som dog i pesten i början på 1700-talet, det finns diskussioner om det på nättidningen Rötter.

Skattmannaöns friluftområde är värt ett besök, där finns slalombacke, naturstigar och ett par ödestomter att undersöka. En kilometer bort ligger Ytterkvarn med sina lämningar av tegelbruk och kvarnindustri. Valvbron är från 1800-talets första hälft och parkera gärna bilen o promenera runt lite grann så får du en känsla om en försvunnen industriepok.

Stefan

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Inlägg av Olof Ekström » 27 december 2004, 17:21

(Helt rätt igen, om Tensta - jag vet inte varför men jag har alltid stavat det så. Det har något att göra med uttalet och att göra skillnad med Tensta i Stockholm, men både skyltar och kartor skriver Tensta, som jag flera gånger förvissat mig om. Ändå kan jag inte sluta skriva Tännsta själv. Guiden i kyrkan berättade också om namnet och jag vill minnas att han sa att lokalbefolkningen säger "Tännsta", med kort ä-ljud - men som sagt, vill man hitta så ska man leta efter Tensta och inget annat!)

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 28 december 2004, 00:46

I Roslagen finns det en del sevärdheter i Österåkers kommun.
Bl.a. Gustav Vasas barndomshem, Rydbo slott, i Rydbo mellan Åkersberga och Vaxholm. Att detta inte saluförs mer är nästan pinsamt...

Sedan finns det en gammal borgruin vid Tuna i Åkersberga. Inte mycket för världen, men i alla fall...

Sedan finns en del fornminnesmärken på västra sidan av sjön Garnsviken mellan Österåker och Vallentuna kommuner, bl.a. en kyrkoruin, och en någon runsten.

Lite info (främst kring Roslagsbanan) finns här:
http://www.osteraker.se/roslagsbanan/rydbo.html
http://www.osteraker.se/roslagsbanan/tuna.html

Mvh -Dan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 28 december 2004, 12:51

Österåker låter ju intressant, ruinerna efter Garns kyrka är ju utlagd på nätet har jag för mig. Men många platser är ju inte rekommenderade så man får blir hänvisade till kulturhistoriska bebyggelseinventeringar istället.

Stefan

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Inlägg av Olof Ekström » 28 december 2004, 13:41

Apropå slottsruin; Väsby slottsruin, alldeles intill Fasterna kyrka (en säregen kyrkobyggnad), väl värd en visit. Kontakta markägaren eller den lokala hembygdsföreningen i förväg då det är privat mark och oftast låst - om du avtalar tid kan du få en entusiastisk guidning.

Jag är lite osäker på det exakta läget men det är i trakten Gottröra-Knutby om jag inte minns fel.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 28 december 2004, 13:46

Det finns en gammal slottruin i närheten av Fasterna kyrka, men den heter Mörby. Fasterna ligger ca en mil nordost om Gottröra på vägen till Rånäs.

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 28 december 2004, 14:00

OLIKA TURER(förslag)

Uppsala-Näs
Hammarskog (promenad till Östbergstorpet)
Dalby kyrka
Västeråker kyrka
Balingsta kyrka
Wiks slott
Ölsta
Örnsundsbro
Nysätra kyrka, skolan
Härkeberga kyrka
Enköpings äldre byggnader

Litslena kyrka
Övergran kyrka
Katrinedahl herrgård
Ekilla herrgård, Brunnsta by, Ekillabadet och Krägga by.
Häggeby kyrka(skolmuseum)
Titta till höger så får ni ser ett gammalt soldattorp vid "bergsfoten"
Skokloster
Hatet(ett torp cirka ett par kilometer från Skokloster)
Flasta mur

Gamla Uppsala
Ärentuna kyrka
Landbro herrgård
Björklinge kyrka
Skuttunge kyrka
Bälinge kyrka
Åkerby kyrka
Gamlegården
Läby kyrka
Vänge kyrka
Åland kyrka

Funbo kyrka
Marielund
Lännakatten
Halkved herrgård
Almunge kyrka
Faringe gamla station
Byn Solvalla
Faringe kyrka
Bladåker kyrka

Endast listade sevärdheter

Stefan

Skriv svar