Warsawa - Vad ska man se?

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Skriv svar
Wildthing
Medlem
Inlägg: 67
Blev medlem: 3 januari 2003, 18:08

Warsawa - Vad ska man se?

Inlägg av Wildthing » 22 november 2004, 13:03

Hej,

jag åker till Warsawa till helgen och undrar om någon har bra tips på sevärdheter med anknytning till ww2?

(Jag har tillgång till bil så allt behöver inte ligga inne i Warsawa, dock i närheten)

Användarvisningsbild
Armfeldt
Medlem
Inlägg: 716
Blev medlem: 28 februari 2003, 23:45
Ort: Stockholm

Inlägg av Armfeldt » 27 november 2004, 00:35

Upprorsmuséet.

http://www.1944.pl/

Wildthing
Medlem
Inlägg: 67
Blev medlem: 3 januari 2003, 18:08

Inlägg av Wildthing » 28 november 2004, 22:01

Tack för tipset. Var där igår och det var väl sådär...

Det var ganska tunnt material om man är historieintresserad men de (vi) är nog inte målgruppen. Min fru tyckte det var en bra utställning och hon är egentligen inte intresserad alls.

De hade i stort sett all info både på engelska och polska vilket är en ovanlighet i det här landet. Tror inte de hade några guidade turer på engelska dock. De utnyttjade också flera olika medier vilket var bra (film, bilder, text, pekskärmar, riktiga vapen, modeller osv).

Däremot så faller (i mina ögon) det hela på att om man inte vet vad som hände innan man kommer vet man inte så mycket mer när man går. Vet man vad som hände innan man kommer är det inte så lärorikt utan mer intressanta ögonblicksbilder och kuriosa.

En intressant sak hittade jag dock, efter Polen erövrats 1939 planerades ett attentat på Hitler när han skulle besöka Warsawa. Dock fullföljdes aldrig planen och det stod att man inte visste varför. Har inte de något svar när lär det väl tyvärr aldrig komma fram något.

Skriv svar