Istanbul

Skriv svar
Användarvisningsbild
fenderbender
Medlem

Istanbul

Inlägg av fenderbender » 11 november 2004, 00:58

När ni till bosporen far, är detta ett måste....

Cisternen, med medusa reliefer, underbar ljussättning, droppande, önskebrunn.
Aya Sofia, ett monstruöst bygge på ca 58 meter i tak, ett stycke vikinga klotter (Halvdan...), fantastiska mosaiker, kröningsplats mm.
Blå Moskèn, en inblick i islams mattbeklädda lugna rofyllda mötesplats.
Basarerna, ett måste för alla kryddälskare, krimskramsare, godisråttor, skinnälskare, och framförallt prutare....

Maten, KEBAB, OLIVER, OLIVOLJA, TOMATER, ääääääät!! :D :o
Månen, se till att fara tillsammans med nån ni älskar, öppna en flaska vin & njut i fullmånens fantastiska sken. Bosporen i Fullmånljus= oslagbart[/b]

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 29 december 2004, 19:55

En bra nattklubb är Babylon, som ligger i närheten av Istaklìl cadesi. Hög tolernas, öppet även för homo- och bisexuella. Mycket studenter, mycket tobak. Det är dock mest tjejer som vill dansa, killarna satt bara och glodde och drack öl när jag var där.

Sen glömde du hamam (hur kan du göra det?). :lol: Det är skönt att bada bastu och få massage, men tyvärr inte så billigt längre, som det var för bara ett par år sen.

Strosa nedför Istaklìl Cadesi, affärsgatan med alla ambassader, även Sveriges. Även en fin kyrka, där man har gudstjänster för kristna turister. Dock inte öppen för turistsnabbkoll, du bör enbart gå dit om du vill möta Gud.

Dolmabahcepalatset, (rätt stavat!) ett dekadensens mecka, värdig konkurrent till Liberacemuséet i Las Vegas. Trappräcken av diamanter, mattor av sammet och en underbar trädgård. Kitsch så det står dig upp i halsen! Måste ses!

Topkapipalatset, se sultanens slott, där hans tolv fruar bodde. En mycket vacker fontän finns där, den som brukar förekomma i Ving-reklamen tror jag?

Bosporen, ta en båt över, billigt, mysigt och man kan dricka té och snacka med någon cool turk samtidigt...

Marinmuseet, många snygga män i uniform och en hel del bevarade båtar. Även information om Turkiets militärpolitik finns på en av våningarna, dock inget som man inte kan läsa sig till nån annan stans (och säkerligen inget nytt för en skalman).

Inönustadion
, för er som gillar fotboll. Akta er för huliganer dock, Istanbul har två hemmalag, Galata Saray, och ett till som jag glömt namn på.

Hippodromen, tre pelare från den osmanska tiden, värda att se.

Universitetet, ganska vackert faktiskt enligt mig.

Järnkyrkan och Patrikanen, ligger nära varandra. En kyrka gjord av gjutjärn, och Patrikanen är ortodoxernas motsvarighet till Vatikanen.

Och så en moralkaka... ge er gärna ut till förorten och se hur en vanlig turk lever. Det gjorde jag, och när jag kom hem till Sverige fick jag lite perspektiv på allt skattegnäll, välfärdssjukdomar och andra i-landsproblem som dessa människor nog skulle se som underbara "problem" att ha.
Nerslitna bostäder, smutsiga barn, ruckel, infallna tak, smutsiga gator, stängsel, nerslitna bostäder, trötthet, fallfärdiga kåkar, fattigdom, nerslitna bostäder, problem, nerslitna hus... und so weiter. :(

Glöm för all del inte öronproppar, utan dem kan ni inte sova på nätterna!

Oceanic815
Tidigare medlem

Inlägg av Oceanic815 » 30 december 2004, 00:00

Löwe skrev: Och så en moralkaka... ge er gärna ut till förorten och se hur en vanlig turk lever. Det gjorde jag, och när jag kom hem till Sverige fick jag lite perspektiv på allt skattegnäll, välfärdssjukdomar och andra i-landsproblem som dessa människor nog skulle se som underbara "problem" att ha.
Nerslitna bostäder, smutsiga barn, ruckel, infallna tak, smutsiga gator, stängsel, nerslitna bostäder, trötthet, fallfärdiga kåkar, fattigdom, nerslitna bostäder, problem, nerslitna hus... und so weiter. :(
Turkiet är ganska duktig på att gömma dessa problem, till och med i media, om man aldrig besökt turkiet, men tittade på turkisk tv varje dag skulle man tro att dem har bättre standarder än Sverige.

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem

Inlägg av Panzerschreck » 11 maj 2006, 00:12

jag bär av till Istanbul den 28 juni-7 juli, är det nån som har lite allmäna tips om denna resa?
Allt är tacksamt

mvh John

Skriv svar