Tips i Köln/Tack

Skriv svar
Mr x
Medlem

Tips i Köln/Tack

Inlägg av Mr x » 7 november 2004, 15:40

Hej!

Ska åka till Köln med några bekanta och tänkt ev se några 2:världskrigs platser är det någon som kan rekomendera några platser utställningar i Köln.

Har tyvärr inte så mycket tid då alla andra i gruppen inte delar mitt intresse :)

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 7 november 2004, 16:21

Mest tänkvärt i Köln är ju att det mesta av gammalt datum är sönderbombat. Det märks verkligen i stadsbild och atmosfär. Och så skall Du prova Kölsch, stadens egen öltyp, på t ex Päffgen eller Malzmühle. Fast det har ju inte så mycket med kriget att göra.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 11 oktober 2005, 13:54

Det som finns kvar av VK2-intresse är väl det sk EL-DE-huset vid Appelhofplatz, som var Gestapos högkvarter i Köln-Aachenomradet samt dess huvudfängelse. Byggnaden ligger centralt i Köln och var ironiskt nog ett av endast tre hus som var beboeliga i hela innerstaden varen 1945.

Annars är det väl Kölch, Domen och en del gamla romerska kyrkor som gäller ;) Staden är mer känd för media och att vara trendig numera än för att vara en gammal medeltida kulturstad. Delar av staden är ocksa bedrövligt uppbyggd, närmast som ett tjänstefel i stadsplanering, och (den aterupppbyggda) gamla stan är inte heller speciellt lockande jämfört med manga andra, t ex här en bit norrut i Düsseldorf.

/Forsberg

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 11 oktober 2005, 15:07

Om bärsen, kolla här / Probstner

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 11 oktober 2005, 16:00

Fast egentligen är den rätt blaskig ;)

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 11 oktober 2005, 16:09

Jo jo, lätt för Dig att säga som kan gå på Uerige och Füchschen... / Probstner

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem

Inlägg av Ralf Palmgren » 12 oktober 2005, 01:18

Om du skall till den världskända medeltida staden och kurfurstendömet Köln rekommenderar jag definitivt ett besök i Kölnerdomen (Kölner Dom). Det är stadens absoluta landmärke och en av Tysklands kändaste byggnader. Den finns även med på UNESCO:s världsarvslista. Här ligger även de tre lärjungarna begravda enligt legenderna. Absolut sevärdhet! Om du skall se 1 sevärdhet i Köln är det den som jag rekommenderar allra mest.

Bild
http://www.koelner-dom.de/

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 17 december 2005, 16:11

Om jag inte minns fel så kan man betala för att åka upp i tornet till Kölnerdomen.
Kölch måste man prova. Sedan har man ju de här lustiga "små" ölen- ett smalt glas på bara 2dl. :)

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 17 december 2005, 17:10

Per-Erik Larsson skrev:Kölch måste man prova. Sedan har man ju de här lustiga "små" ölen- ett smalt glas på bara 2dl.
Det är just det som är Kölsch.
BildBildBild

/ Probstner

Lord Havelock Vetinari
Medlem

Inlägg av Lord Havelock Vetinari » 18 december 2005, 17:13

Det finns ett ganska bra museum i närheten av katedralen som handlar om stadens historia. Bland annat har de en massa framgrävda mosaiker ocgh andra fynd från stadens romerska period.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 3 augusti 2006, 20:46

Även om ämnet är gammalt, så vill jag tillägga för framtida Kölnbesökare att stadsmuseet har en utställning om staden under 2VK, och det tidigare nämnda romersk-tyska museet är väl värt ett besök. Ett gammalt romerskt torn, "Römerturm", brukar kunna ses på bilder från amerikanernas intåg i staden 1945. I Kölndomen sägs de tre vise männens reliker finnas ("de tre kungarna", därav de tre kronorna i stadens vapen). Staden drabbades svårt av bombräder under kriget (260+ om jag minns rätt), och i hela den centrala staden fanns inte fler hela byggnader än att man kunnat skrapa ihop till ett kvarter. Jag har besökt staden tre gånger, och gillar den.

Skriv svar