Westerplatte & Gdansk/Danzig

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Skriv svar
Mats W
Medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: 28 oktober 2004, 17:41
Ort: Stockholm

Westerplatte & Gdansk/Danzig

Inlägg av Mats W » 28 oktober 2004, 17:50

Hej alla!

Har sökt runt lite här och hittat en del inlägg rörande dessa ämnen, men eftersom jag även är ute efter lite annan information så skapar jag en ny tråd. Jag kommer att ta en tur till Gdansk inom en snar framtid och är därför intresserad av vad jag inte får missa när det gäller saker som kan bindas ihop med händelser under andra världskriget.

Jag kommer att åka med Polferries från Nynäshamn och om jag förstått det hela rätt så kommer jag när jag kliver av färjan befinna mig precis vid Westerplatte vilket borde vara perfekt. Vad finns att se vid Westerplatte? Hur stort är området och hur pass lättillgängligt? Karta?

Sedan vad gäller själva Gdansk (jag har förstått att Westerplatte ligger lite utanför staden) så antar jag att man ska leta upp det gamla posthuset (om det finns kvar). Längre än så här sträcker sig dock inte min kunskap om kriget och Gdansk, så alla tips om muséer, intressanta platser och liknande uppskattas enormt - likaså info om eventuella butiker som säljer militaria.

Äh, ni förstår vad jag menar. Gdansk helt enkelt, vad ska man se?

:)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28575
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Westerplatte & Gdansk/Danzig

Inlägg av Hans » 28 oktober 2004, 18:25

Mats,

Det finns en "After the Battle" tidning som handlar om Danzig och striderna där 1939 ISSUE No. 65 (Code A065) WESTERPLATTE http://www.afterthebattle.com/ab-con1.html#index
Skaffa den!

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 28 oktober 2004, 18:30

Hej Mats, välkommen till forumet. Efter det att posthuset blev taget så förflyttades de tyska trupperna ur SS-Heimwehr Danzig till Gdingen och Westerplatte. I Gdingen upprättade de tyska trupperna en försvarslinje längsmed Swietojanskagatan som var Gdingens huvudgata. Om statshuset i Gdingen finns kvar vet jag inte men det vore värt ett besök då trupper ur SS-Heimwehr Danzig som en segergest efter striderna tog bort de polska nationalitetssymbolerna från den byggnaden.

Förutom Danzigs posthus, Gdingen och Westerplatte deltog också SS-Heimwehr Danzig i striderna vid Oxhöfter Kämpe och bron vid Dirschau (där även en rytteristrid ägde rum den 8. augusti 1627 då 21 svenska kompanier under personlig ledning av Gustav II Adolf besegrade en jämnstor polsk styrka).

Föreslår att du införskaffar lite litteratur innan du beger dig av, Rolf Michaelis bok SS-Heimwehr Danzig kan nog vara intressant.

I Danzig finns en mängd museum. Muzeum Historii Miasta Gdanska, beläget i det vackra stadshuset, det vill säga det historiska musumet torde vara det som mest lockar men om jag vore dig skulle jag försöka besöka så många som möjligt. Även om mycket av staden blev förstört under kriget så finns det mycket kvar att se, en hel del är återuppbyggt.

http://www.gopoland.com/wheretogo/gdansk/museums/

mvh/ Daniel

Mats W
Medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: 28 oktober 2004, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mats W » 29 oktober 2004, 00:42

Tack för tipsen! Jag har även tittat runt en del på nätet nu under kvällen och hittat en intressant och troligen väldigt sevärd plats. Stutthof var tydligen det första koncentrations-/arbetslägret som tyskarna satte upp, och även det sista att befrias. Det ligger bara 30-40 km utanför Gdansk.

Mer info : http://www.stutthof.pl

Skriv svar