Torreveja

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Skriv svar
[BBB]Thor
Ny medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: 8 augusti 2004, 21:28
Ort: sweden

Torreveja

Inlägg av [BBB]Thor » 21 september 2004, 00:23

Hejsan.

Skall flytta ner till Spanien i 6 månader och undrar om det finns något av militär historia att titta på där nere. Framför allt från WW2 men självklart så är all historia av intresse.

Tackar på förhand

/Patrik

Användarvisningsbild
Kai Robert
Medlem
Inlägg: 322
Blev medlem: 30 april 2004, 09:48
Ort: Katrineholm

Re: Torreveja

Inlägg av Kai Robert » 21 september 2004, 23:43

[BBB]Thor skrev:Hejsan.

Skall flytta ner till Spanien i 6 månader och undrar om det finns något av militär historia att titta på där nere. Framför allt från WW2 men självklart så är all historia av intresse.

Tackar på förhand

/Patrik
Förmodar att du menar Torrevieja.

Finns inte så mycket just där, en ganska ny stad. Närmaste intressanta är i Allicante, 4 mil norrut, en borg, castillo de santa Barbara. byggd på 1500-talet.
Tyvärr så stängde borgutställningen och suvenirbutiken för 4 år sen.(!!!!)

Cartagena, ca 8 mil söderut kan också vara intressant, ganska mycket lämningar från romartiden.
Tyvärr så är spaniorerna ganska dåliga på att ta hand om sina gamla lämningar, det är väldigt dåligt skyltat, ingen info på engelska, museerna har bara öppet några timmar mitt på dagen osv.

Vad jag vet så finns det inget ww2 i närheten, däremot ligger det en ubåt av senare modell i Torreviejas hamn.

MVH Kai

[BBB]Thor
Ny medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: 8 augusti 2004, 21:28
Ort: sweden

Inlägg av [BBB]Thor » 24 september 2004, 15:44

Tack så mkt för tipset.

har ju inte flyttat ner än så ursäkta min stavning *ler*

Tack än en gång...

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem
Inlägg: 971
Blev medlem: 7 oktober 2002, 16:39

Inlägg av Wolfblitzer » 24 september 2004, 19:00

Kanske beror på att Spanien var en neutral stat under VK2 ;)

[BBB]Thor
Ny medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: 8 augusti 2004, 21:28
Ort: sweden

Inlägg av [BBB]Thor » 25 september 2004, 00:01

Det var väl Sverige också men vi har ju en hel del lämningar såsom en hel del bunkrar, värn och annat befästningsförsvar i våra kustband eller...???

:)

MVH/ Patrik

Användarvisningsbild
Erik Hägerdal
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 2 januari 2004, 14:17

Inlägg av Erik Hägerdal » 28 september 2004, 21:34

Skedde det inga stridigheter i det området (spanska solkusten kring Alicante är det jag antar som efterfrågas?) under spanska inbördeskriget 1936-39? Det borde rimligtvis finnas lämningar från detta krig över hela Spanien. Södra Spanien kom förstås ganska snabbt under Francos kontroll så det kanske aldrig var några större bataljer i området.

Användarvisningsbild
Kai Robert
Medlem
Inlägg: 322
Blev medlem: 30 april 2004, 09:48
Ort: Katrineholm

Inlägg av Kai Robert » 28 september 2004, 22:44

Har varit i Torrevieja flera gånger, har sökt på nätet och via lokala turistinformationer efter intressanta historiska platser men hittat väldigt lite och faktist ingenting från Spanska inbördeskriget.
På den tiden var området väldigt glest befolkat och om det förekom några strider överhuvudtaget har jag inte hittat några uppgifter om, iallafall inte hos deras lokala turistinformationer.
Men som jag har sagt förrut, min åsikt är att spanjorerna är väldigt dåliga på att ta hand om sina historiska platser och förse dom med info för turister.

MVH Kai

Skriv svar