Cypern...och Egypten!

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28540
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Cypern...och Egypten!

Inlägg av Hans » 30 augusti 2004, 18:06

Cypern, OK då. Var vad jag sade till min Högt Ärade Hustru när vi diskuterade semesterplaner. Efterforskningar på Skalman och Tanknet ledde inte till att jag var helt begeistrad - men vad då, sol, bad och och god mat är ju inte helt fel det heller, hursomhelst går ju dagarna åt att jaga barnen, 3, 5 och 8.

Vi anländer till Pafos flygplats, mitt tränade MÖP-öga ser ju direkt två gammla rostiga (aluminium rostar väl inte, men gamla och vanvårdade då) Shackelton med RAF märkningen kvar. Flygplatsen måste ha varit gammal brittisk bas med flygplansbunkrar och diverse andra försvarsanläggningar. Vid ingången till den militära delen stod också en 40mm Bofors.

Jaha, nog med historia för denna semster förutom någon gammal mosaik och amfiteater tänkte jag men ack vad jag bedrog mig. Efter ett par dagar blir jag rejält överraskad. Min Högt Ärade Hustru har konstaterat att vi har varit gifta i 10 år och vill hitta på något, en kryssning från Limassol till Port Said och sedan en tur till pyramiderna. En av de saker som jag verkligen vill se.

Jaha, en Bahamsflaggad fransk 50-talsbåt med en besättning som motvarade halva FN's generalförsamling, både i antal och i antal nationaliteter - M.a.o. ingen finlandsbåt, men säkerheten tog de allvarligt - det var nästan som på ett flygplan. När vi pratar om säkerhet så är det vad det var vid ankomsten till Port Said, armén, hamnpolis, militärpolis, vanlig polis och turistpolis - den sistnämnda följde med bussen, civilklädd och med en bulle under kostymen (av magasinet som skymtade, den korta MP5'an?). Vi följde Suezkanalen ett stycke innan vi vek av mot Kairo och Giza. Intressant, den östra sidan var ganska grön och låglänt vilket jag inte visste, på den västra sidan var för det mesta ganska höga sanddyner. Man trodde man hade druckit för mycket då man plötsligt såg ett jättestort fartyg avteckna sig mot sanddynerna. Under vägen till Kairo skymtade ett atal armébaser och en flygbas. Under ett plåttak stod ett antal M1'or och längs vägen ett par monument med diverse sovjetiska stridsfordon. Giza var stressigt, 45min - men det gav mersmak. De ÄR maffiga! Jag skall dit igen. Egyptiska museet var också stressigt, men också det gav mersmak, gammalt hederligt museum utan interaktivt tjafs - med maskinsktivna lappar påklistrade under föremålen, som ett museum skall vara. Jag går inte in i detalj här, det krävs mer än några minuter framför datorn för det.

På tillbkavägen skymtade jag anledningen till att bli officer i egyptiska armén - deras officersklubb som liknade mest ett lyxhotell. Dessutom syntes ett museum från bussen med en M60A1, en Centurion ett antal andra stridfordon samt några stridsflygplan (Mig 21 och Su20(?)) mm. Hade de inte haft en beväpnad vakt ombord hade jag kapat bussen och stannat :lol:

Egyptierna var vänliga men aningen påträngade framförallt de som hade något till salu. Men att le, titta dem i ögonen och att säga nej fungerar väldigt bra - speciellt om man bjuder dem på en cigarett efteråt (en av de få fördelarna med att röka).

Återresan var odramatisk och det enda historiska jag upplevde på Cypern var den arkeologiska parken i Pafos, intressant - världshistoriskt arv.

Cyprioterna var vänliga, sista dagen blev jag bjuden på lunch av en cypriotisk resturangägare vars resturang vi hade besökt vid bara ett par tillfällen!

Zivania heter f.ö. deras variant av Raki (druvdestillat). Jag har haft tillfälle att smaka bättre varianter redan tidigare och eftersom uppskattar det så tycker jag att det vore slöseri att tanka en DC3'a med det :lol:
Däremot varnar jag för deras rödvin, jag provade febrilt utan att hitta något gott.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 30 augusti 2004, 18:32

Tack för det resetipset! Kanske en plats man borde besöka? :)

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 30 augusti 2004, 19:52

Pyramiderna var mycket imponerande, man fattar inte hur stora de är fören man står brevid dessa byggnadsverk. Är mycket imponerad av Napolions lantmätere? som klättrade upp och satt ditt den där stål stälningen på toppen för att kunna mäta höjden?

Skriv svar