Forsvarsmuseet i Oslo. Värt ett besök? Eller?

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem
Inlägg: 903
Blev medlem: 26 juli 2004, 04:49
Ort: Yorkshire, U.K.

Forsvarsmuseet i Oslo. Värt ett besök? Eller?

Inlägg av Mackan L » 30 juli 2004, 02:55

Jag undrar om det är värt att dra dit över dagen och titta?

Bor ju i Karlstad så det är ju hyfsat lätt att ta sig till Oslo, är väl runt 20 mil mellan Karlstad och Oslo. Var där förra våren men då var det stängt dessvärre. Fick nöja mig med T-34:an de hade utanför....

Jag har kollat lite på deras hemsida http://www.mil.no/felles/fmu/start/ men det bästa är ju att höra vad personer som besökt museet anser.
Tack på hörhand.

Mvh Marcus

Krusse
Medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 22 augusti 2004, 12:57
Ort: Stockholm

Re: Forsvarsmuseet i Oslo. Värt ett besök? Eller?

Inlägg av Krusse » 25 augusti 2004, 23:29

Absolut! Jag var där för några år sedan och då fick jag lära mig att Norge faktiskt deltog i ockupationen av Tyskland - Bassarna lär ha återvänt med allsköns veneriska åkommor. Bra genomgång av deras KA. Men de har inte så stor fast utställning utan det mesta är olika teman. Än intressantare är dock Hjemmefrontsmueét som inte ligger långt därifrån - tvärs över gården. Norrmännen äger rätt att vara stolta över sitt civila motstånd under kriget och det visar de verkligen i detta museum med radioapparater i kakburkar och allt. Forsätt sen till Rjukan och studera Tungt vatten-aktionen. De är också stolta. Dessutom är det väldans vackert.

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem
Inlägg: 903
Blev medlem: 26 juli 2004, 04:49
Ort: Yorkshire, U.K.

Inlägg av Mackan L » 28 augusti 2004, 03:29

Jag bockar och tackar för dina tips/synpunkter.

Mvh Marcus

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 28 augusti 2004, 08:03

Instämmer! Ett mycket bra museeum.
:)

Karl H.
Medlem
Inlägg: 88
Blev medlem: 20 april 2005, 18:48
Ort: Uppland

Inlägg av Karl H. » 20 april 2005, 21:35

Jo, helt klart besökvärt. Resan från Karlstad till Oslo tar ju inte mer än fyra timmar och det är rimligt billigt om man åker dit med buss (Swebuss, tex). När man väl är i Oslo kan man ju också besöka Festningen vid Vika och Nationalgalleriet.

En underbar stad.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 22 april 2005, 17:48

Jag hoppas att museet finns kvar när jag kommer till Oslo i framtiden, annars finns ju motsvarande på andra håll i Norden.

Stefan

Skriv svar