Jorvik - vikingamuseet i York

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Skriv svar
Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Jorvik - vikingamuseet i York

Inlägg av Christer Samuelsson » 17 juli 2004, 02:44

Hej alla .
För någon månad sedan hade jag förmånen att få besöka det s.k. vikingamuseet Jorvik i York.
Våra Brittiska kusiner är bra på att levandgöra historia och detta museum är inget undantag. Till att börja med placeras man i en tidsmaskin, som består av en mindre filmsal, denna kan skakas hydrauliskt, samtidigt som man visar film naturligtvis. På så vis får man förflytta sig tillbaka till år 975. Sedan blir man placerad i en typ skidlift och får långsamt fara fram genom vad som en gång varit en skandinavisk bosättning i York. Fascinerande, man hade t.o.m. sett till att det luktade fekalier, d.v.s. skit och jag försäkrar det luktade oerhört mycket skit. En mej mycket närstående dam, tyckte hon luktade så hela dagen. Något får man emellertid stå ut med, om man nu får möjlighet att besöka våra fäder för sådär 1000 år sedan.
På den här resan runt i byn fick man få beskåda damer som stod vid gärdsgården och skvallrade, barn som lekte kvinnor som vävde och spann. Det hela var illustrerat med hjälp av något som kan beskrivas som skyltdockor, som hade viss begränsad rörlighet. Gatan där museet ligger heter Coppergate, och platsen har mycket gamla anor, en gång har den faktiskt hetat Cuppergate, det finns belagt och namnet kommer från den här tiden. Här har det funnits hantverkande skandinaver och man har funnit en primitiv s.k. svegsavarv, och även svarvade föremål mestadels skålar (cups) och fat. Alltsammans finns att beskåda i en utställning efter själva skidliftsresan, förbi resterna av de hus som en gång utgjort själva Cuppergate.
Jag rekomenderar varmt ett besök. York har oerhört mycket att erbjuda den historieintresserade, senare på dagen besökte vi ett romerskt bad, det var ingen som badade, men diverse legionärer gick omkring och skramlade med sina svärd och var såvitt jag kunde bedöma oförskämda.
Skall man njuta fullt ut av York, bör man ha ett par dagar på sej.
Semesterhälsningar
Christer Samuelsson.
Senast redigerad av 1 Christer Samuelsson, redigerad totalt 22 gånger.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman » 17 juli 2004, 04:13

Och så ligger ju det nationella Brittiska järnvägsmuséet i York......

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem
Inlägg: 903
Blev medlem: 26 juli 2004, 04:49
Ort: Yorkshire, U.K.

Inlägg av Mackan L » 27 juli 2004, 03:36

Håller absolut med dig. Det finns en massa saker att se i York.
Jag hoppas att du var inne i York minister och tittade(dum fråga antar jag eftersom den är aningen svår att missa).
Den katedralen är grymt imponerande. Står en romersk pelar utanför det också. Om jag minns rätt så var det ett romersk fort på platsen där ministern ligger idag.
Jag var aldrig inne i vikingamuseet (dåligt av mig jag vet) men det var en vääääälgit lång kö och då tiden var begränsad(var bara där över dagen) valde jag att titta på annat.

Kan absolut hålla med om att britterna är bra på historisk turism. Det är ju en väldig stor industri där, jämfört med t ex Sverige.

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem
Inlägg: 896
Blev medlem: 12 december 2003, 12:18
Ort: Sverige

Inlägg av Usquebaugh » 27 juli 2004, 17:46

Det var ett tag sen nu men Jorvik var väldigt intressant. Håller också med Mackan L om att katedralen var helt enorm.

/A

Skriv svar