Museum vi skulle vilja ha

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Museum vi skulle vilja ha

Inlägg av Psilander » 15 juli 2004, 23:22

Jag har två efterlysningar på häftiga museer.

1. Svenskt kalla Kriget Muséum.
Ett museum för kalla kriget, med DC 3an som huvudattraktion, andra fasta utställnings teman borde vara: Utbåtskränkningarna under hela kalla kriget(varför inte ställa ut en Whiskey ub, de finns på civila marknaden), invasions försvar ÖBs klubba(attackeskadern E1), Kustartilleri, stridsvagn S mm Underrättelseverksamheten i sverige(bergling, Wennerström, svensk und),
Förslag på plats: Gärna nått gammalt bergrum eller motsv.

2. Nytt Örlogsmuseum

Slå ihop de marina samlingarna från Karlskrona, Stockholm och göteborg och skapa ett stort örlogsmuseum med allt ifrån Jagaren Småland till Klas Horn och flottans ankomst till slätbaken 7 juni 1522.


Förslag på plats: Flottans barndomshem, Skeppsholmen i STHLM (ta modernas lokaler), inrätta örlogsbibliotek i gammla KSS, nära till Vasa muséet, museifartygen akterFörtöja runt skeppsholmen.


Era förslag på andra häftiga muséer som inte ännu är skapade eller borde finnas i Sverige

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Inlägg av Dalmas » 16 juli 2004, 00:14

Museum jag skulle vilja ha tillbaka: gamla armémuseum.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 16 juli 2004, 16:20

jag med, faktiskt, troligtvis FMs bästa rekryterings ställe på sin tid. Jag riktigt nostalgisk närjag tänker på hur man gick där med pappa som berättade lumparminnen och visade vapen,

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28540
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 18 juli 2004, 14:29

Jag sällar mig också till de nostalgiska. Jag kommer ihåg en artikel om nya armémusum där någon sade någonting i stil med att "Det finns ju ingen människa som vill titta på sju olika varianter av remingtongevär" och jag räckte upp handen i min ensamhet och sade "Jo, det finns det - jag!"

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Inlägg av Dalmas » 18 juli 2004, 16:09

Nu vill jag inte ha tillbaka gAM pga vapnens skull, utan pedagogiska skäl. Allt på muséer idag ska vara så f-b tillrättalagt. Inget utrymme ges för att fylla ut sammanhangen med sin egen fantasi.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 21 juli 2004, 02:28

Vad sägs om slott Tre Kronor, tyvärr brann ju det, men tänk om .....
Towern släng dig i väggen

Skriv svar