Museo Militar do Porto

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28582
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Museo Militar do Porto

Inlägg av Hans » 25 juni 2004, 13:55

Förra helgen befann jag mig av någon lustig anledning i Porto (1-1). Som gammal militärgalning så måste jag ju kontrollera det lokala utbudet så jag släpar med mig grabben, min kompis och hans son till Museo Militar do Porto.

Kliver in och blir mött av jättesamlingen av tenn och leksaksoldater, tuentals från hela världen, även Sverige. I övrigt inte mycket, tror jag tills jag ser att det finns en utsida och en byggnad till. Ute finns artilleri från 1400 talet och framåt, från 1900 talet tyskt, amerikanskt, brittiskt och naturligtvis den obligatoriska 40mm Bofors. Några pansarfordon i dåligt skick - M24, M5, en Sexton och en Humber för att nämna några. Vi kunde klättra runt på dem och också in i dem utan att bli stoppade. I den andra byggnaden fanns mer artilleri, olika vapen bl.a en Vickers och en Lewis som man (fick?) fingrade på samt en del från krigen i Afrika. Och bäst av allt fär barnen, en 20mm Lvakan som de kunde rikta med - fortfarande ingen som stoppade oss :lol:

Besöket avslutades med två drickor och två öl (summa 2€) samt ett par böcker i den lilla shopen som fanns där. Inträdet var på 1,5 €.

Så om ni kommer till Porto - gå dit.

MVH

Hans


Adress och motsv. http://www.portoturismo.pt/es/visitar_p ... ilitar.asp

Skriv svar