Historiskt intressanta vägar i Sverige

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 6 december 2007, 20:10

cocteau skrev: Visst kan man också åka gamla E4 mellan Uppsala och Mehedeby, men den är ju bara gammal sedan någon månad tillbaka.
Enligt Sverige atlas från 1965 så E4:an igenom Marma, Mehedeby, Älvkarleby och Skutskär, så motorvägen mellan Mehedeby(fr o m Dalälven) är ganska så ny den med. Sträckan mellan Uppsala-Mehedeby följer delvis en gammal sträckning. Skrivit om det tidigare, vägen var spikrak norr om Uppsala även på kartor från mitten av 1800-talet.

Stefan

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Inlägg av Anders Nyman » 7 december 2007, 10:52

Vägsträckning förbi Marma, mehedeby, Älvkarleby och Skutskär, som Stefan skriver om,, är en väldigt trevlig vägsträckning.. Om man viker av från den gamla vägsträckningen och åker igenom själva samhället Älvkarleby, just denna lilla vägsträckning är också mysig, man åker tillexempell över en bro över Dalälvens forsar som är imponerande.

Användarvisningsbild
cocteau
Medlem
Inlägg: 492
Blev medlem: 23 maj 2005, 14:36
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av cocteau » 7 december 2007, 15:50

Du tänker nog på Karl XIII bro från 1816?

Länk till artikel

Det är väldigt kul och stå på den vid Fallens Dag när man känner kraften från vattnet. Även om dom spiller en bråkdel av vad som gick därunder vid en riktig vårflod innan kraftverket byggdes.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 7 december 2007, 17:43

Den gamla sträckningen av riksväg 77 från Uppsala till Norrtälje är också historisk, det är den som går förbi Mora stenar och strax innan denna byggnad är det vid kommunsgränsen en gammal milstolpe....Sevärd.

Östuna kyrka åker man också förbi, Tisslinge gård och där Östunasjön låg kan man se i samband med kraftiga regnoväder.

Stefan

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Inlägg av Anders Nyman » 9 december 2007, 15:50

Hur pass äldre eller nyare måste en väg vara för att få vara med här i denna rubrik... Det fanns en vandringsväg sedan 1500-talet och 1600-talet som gick härifrån Dalarna ner till Stockholm. Som folk vanndrade ner till den kungliga huvudstaden,, ibland Sommartid finns det ett gäng som håller den traditionen uppe med att gå den sträckningen som börjar i Mora hela vägen ner till Stockholm.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 9 december 2007, 18:27

Anders Nyman skrev:Hur pass äldre eller nyare måste en väg vara för att få vara med här i denna rubrik... Det fanns en vandringsväg sedan 1500-talet och 1600-talet som gick härifrån Dalarna ner till Stockholm. Som folk vanndrade ner till den kungliga huvudstaden,, ibland Sommartid finns det ett gäng som håller den traditionen uppe med att gå den sträckningen som börjar i Mora hela vägen ner till Stockholm.
Jag har också hört talas om det, men dom följer på ungefär den nuvarande riksväg 70:s nuvarande sträcka va!!!

Stefan

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Inlägg av Anders Nyman » 9 december 2007, 18:46

Jag vet inte exakt denna sträckning av den äldre vandringsväg men det är väl inte helt omöjligt att den följer ungefär Rv:s 70 väg. Men från Mora och en bit neråt går den en bit inne skogen några kilometer in från Riksvägen.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 9 december 2007, 18:56

Det kanske blir en intressant diskussion i framtiden. :roll:

Någonting som vi har mer eller mindre utelämnat i denna diskussion är de forntida hålvägarna. Dessa används mer eller mindre än idag som trafikerade mindre bilvägar, vissa är ännu idag orörda medan andra är det inte. Men det kanske man kan öppna en tråd om.


Stefan

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 10 december 2007, 12:46

I mina gamla hemtrakter finns Rv26/Nissastigen mellan Halmstad och Jönköping. En ohyggligt tråkig sträcka som delvis påminner om inre norrland i sin ödslighet, men utan fina vyer (om man inte har en vurm för tät granskog...) Men den är ändå intressant då den är urgammal och ger en bra vink om hur folk förflyttade sig förr. På västra sidan är gränsen mot Västergötland, som var en ordentlig naturlig barriär under närmare ett millenium. Än idag finns egentligen bara två bra förbindelser, Rv 40 och Rv 27, varav den första är ordentligt krokig och smal sträckan Ulricehamn - Bottnaryd (över gränsen) och den senare går 'på tvären' över åsar och högmossar mellan Gislaved och Tranemo (i förlängningen hela vägen till Målsryd). Att smålänningarna hade bäst förbindelser söderut mot Halland och Skåne är uppenbart.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 10 december 2007, 17:20

Ett sevärd tips om vägen i kulturlandskapet

publikationswebbutik.vv.se/upload/2348/2004_99_vagen_i_kulturlandskapet.pdf

Den måste ni titta i, finns en del om historiska spår.

Stefan

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Inlägg av a81 » 12 december 2007, 21:29

Stefan Lundgren skrev:
cocteau skrev: Visst kan man också åka gamla E4 mellan Uppsala och Mehedeby, men den är ju bara gammal sedan någon månad tillbaka.
Enligt Sverige atlas från 1965 så E4:an igenom Marma, Mehedeby, Älvkarleby och Skutskär, så motorvägen mellan Mehedeby(fr o m Dalälven) är ganska så ny den med. Sträckan mellan Uppsala-Mehedeby följer delvis en gammal sträckning. Skrivit om det tidigare, vägen var spikrak norr om Uppsala även på kartor från mitten av 1800-talet.

Stefan
Sträckningen på gamla E4 (nu länsväg 600) norr om Uppsala är mycket äldre än så. Den fick den spikraka sträckningen redan under 1600-talet(!), om jag inte minns fel under drottning Kristinas tid. Jag har också för mig att detta var det största eller åtminstone ett av de största vägprojekten i Europa under den tiden. Det är märkligt att vägen inte uppmärksammas mer. Det finns inte ens en skylt om detta längs vägen.

På Internet är det också tunt med information om vägen. Detta är det enda jag hittar:

http://www.bjorklingehembygdsforening.c.se/spikraka.htm

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Inlägg av Anders Nyman » 13 december 2007, 07:50

Nissanstigen som Belisarius nämner i sitt sista inlägg åkte jag på för inte så länge sedan.. Den är fin den vägen tycker jag, på så sätt att man färdas igenom en bit av det småländska höglandet... Å, sträckan igenom Smålands Stenar är fin tycker jag, ett fint samhälle att stanna till vid och ta en bensträckare vid.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 20 december 2007, 16:50

a81 skrev:
Stefan Lundgren skrev:
cocteau skrev: Visst kan man också åka gamla E4 mellan Uppsala och Mehedeby, men den är ju bara gammal sedan någon månad tillbaka.
Enligt Sverige atlas från 1965 så E4:an igenom Marma, Mehedeby, Älvkarleby och Skutskär, så motorvägen mellan Mehedeby(fr o m Dalälven) är ganska så ny den med. Sträckan mellan Uppsala-Mehedeby följer delvis en gammal sträckning. Skrivit om det tidigare, vägen var spikrak norr om Uppsala även på kartor från mitten av 1800-talet.
Sträckningen på gamla E4 (nu länsväg 600) norr om Uppsala är mycket äldre än så. Den fick den spikraka sträckningen redan under 1600-talet(!), om jag inte minns fel under drottning Kristinas tid. Jag har också för mig att detta var det största eller åtminstone ett av de största vägprojekten i Europa under den tiden. Det är märkligt att vägen inte uppmärksammas mer. Det finns inte ens en skylt om detta längs vägen.

På Internet är det också tunt med information om vägen. Detta är det enda jag hittar:

http://www.bjorklingehembygdsforening.c.se/spikraka.htm
Det stämmer, förresten utgick jag inte ifrån att vägsträckningen var från 1800-talet utan jag bara kommenterade det.

Stefan

Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem
Inlägg: 443
Blev medlem: 26 mars 2002, 13:10
Ort: junakopunger

Inlägg av Private Snafu » 21 december 2007, 11:56

Gamla Kalmarvägen från Jönköping mot Vetlanda och Kalmar. Kör till Tenhult sydöst om Jönköping. Ta sedan vägen mot Ödestugu/Hok/Växjö. Vägen är något rätad men bitvis ser man den gamla vägen bredvid. Tror att den följer orginalsträckningen i ca 2 mil (Tenhult-Hok).
Vägen har mkt gamla anor. Tar man av mot Vetlanda (skyltat fintorp har jag för mig) så övergår vägen till grusväg.

Lite kuriosa är att detta är vägen som troligtvis Gustaf II Adolf färdades under Kalmar kriget juli 1612 när han skulle möta Rantzau åt Vimmerby hållet. Precis vid korsningen där man kan välja att köra åt Kalmar (Växjö) eller Vetlanda så heter platsen Skansabacken. Ett fantasieggande namn som pekat på vägens betydelse en gång i tiden.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Inlägg av Anders Nyman » 23 december 2007, 09:43

Mellan Borlänge och Smedjebacken här i Dalarna går det en liten trevlig väg,, förbi gamla hyttor och Herrgårdar. Den vägen är väldigt trevlig, om man inte har bråttom så kan man åka den vägen, å stanna till vid äldre smedjor och herrgårdar och njuta av Historiska miljöer. Istället för att åka den stora vägen över Ludvika till Smedjebacken som är stor och tråkig.

Skriv svar