Resetips Normandie

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Resetips Normandie

Inlägg av Mathias Forsberg » 21 juni 2004, 15:38

Åker till Normandie om en vecka och har funderingar kring resetips. Alla som har tips eller erfaranheter är välkomna att bidra med input.

De större och mer klassiska sevärdheterna (pointe du Hoc etc) är förhoppningsvis kända av militärhistoriskt intresserade och det skulle därför vara mycket värdefullt att få tips om mindre och lokala intressanta företeelser.

Jag inleder med att saxa in PK:s utmärkta inlägg:
Normandie rekomenderas ett besök vid muséet vid Bayeux som innehåller mycket uniformer, utrustning och andra intressanta ting. Kan även rekomendera ett besök i området väster om Caen om du är intresserad av att se platserna där hårda strider rådde under Operation Epsom. Några platser där hårda strider rådde är "Hill 112", samt de små orterna Cheux, Cristot och St Manvieu. Ett mer eller mindre måste är att besöka Villers-Bocage där SS-Hstuf Michael Wittmann lyckades slå tillbaka en Brittikt attack, samt dennes grav vid La Cambe där Wittmann vilar med sin besättning som stupade under Operation Totalize.

Kan även rekomendera att kolla in Tigern som lyckades undkomma Falaise fickan och som numera står uppstäld vid den franska orten Vimeotiers.

/PK

PK
Medlem
Inlägg: 240
Blev medlem: 24 januari 2003, 17:23
Ort: Stockholm

Inlägg av PK » 21 juni 2004, 15:55

Hejsan Mathias, om jag vore du, så skulle jag ta o besöka trakterna kring Bourguebus (Söder om Caen) där LAH satte stopp för Montgommerys Operation Godwood, och lyckades förinta mer än 100 allierade stridsvagnar under 18-21 Juli 1944.

/PK

Klasse
Medlem
Inlägg: 86
Blev medlem: 24 mars 2004, 23:39
Ort: VästraGötaland

Inlägg av Klasse » 21 juni 2004, 16:42

Det finns ett bunkermusseum i Ouistreham som många av mina vänner som har missat, är värt att se. Eftersom den ligger nära stranden och har en utmärkt vy över hela Sword Beach sektor och har en intresant historia.
http://www.warmuseums.nl/gal/072gal.htm

Memorial For Peace - Caen är inte specielt bra. Det är dyrt och tar lång tid att besöka museet. Bättre att spendera tiden åt att studera område kring Caen.

Om du åker till Bayeux för att se Musée de la Bataille de Normandie - Bayeux som är en av det bästa D-Day museum. Jag var där en heldag. Passa på att se Tapisserie de Bayeux (Bayeuxtapeten) som är en av det bästa museet som jag har varit på!
http://www.bayeux-tourism.com/eng/decou ... uvrir.html

Klasse

Användarvisningsbild
Anton Severin
Medlem
Inlägg: 698
Blev medlem: 30 oktober 2003, 20:49
Ort: Habo

Inlägg av Anton Severin » 21 juni 2004, 16:44

På midsommardagen åker jag ner. Kommer att kunna spendera fem dagar i Normandie området så jag har tänkt lägga upp en färdplan. Hur många museum, landstingningsstränder m.m. är lämpligt att besöka varje dag? Det är ju lämpligt om varje dags utflyktsmål inte ligger för långt ifrån varandra. Man kanske kunde ha ett tema för varje dag.
Det skulle vara kul om någon kunde ge ett förslag på en färdplan.

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5047
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Inlägg av Battler » 21 juni 2004, 17:10

Tjörnarpsbuss har Normandie i sitt reseprogram:
http://www.tjornarpsbuss.se/showtrip.asp?trip=184

MVH

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 21 juni 2004, 17:18

PK skrev:Hejsan Mathias, om jag vore du, så skulle jag ta o besöka trakterna kring Bourguebus (Söder om Caen) där LAH satte stopp för Montgommerys Operation Godwood, och lyckades förinta mer än 100 allierade stridsvagnar under 18-21 Juli 1944.

/PK
Hmmm det var inte bara LAH som var inblandad. Jag skulle vilja påstå att huvudelen av striden genomfördes av KG von Luck.
Iofs så var många förband inblandade.

:)

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Inlägg av Johan Matsson » 21 juni 2004, 23:41

Åker ni till Normandie bör ni spendera någon dag i Rouen. De många kyrkornas stad. Staden har skrivit späckat med historia, med några intressanta musseer men eftersom detta är en andra världskrigs avdelning kan jag bara tipsa om en plats nära centrum. Komer ej ihåg exakt var, skulle kanske kunna peka ut det på en karta, men en hel kyrkvägg är träffad av grova kulor. Vet inte vad som hände där (och egentligen inte heller i vilket krig) men effektfullt är det. Man känner hur fienderna skjutit mot varandra runt gathörnet. Som om det hände i går.

Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem
Inlägg: 443
Blev medlem: 26 mars 2002, 13:10
Ort: junakopunger

Inlägg av Private Snafu » 22 juni 2004, 09:04

Point de Hoc är en given plats att besöka. Finns även mycket att se i städerna. Börja studera husfasaderna. Gjorde det när jag var nere. Det var ofta man såg skador efter splitter och eldgivning. Framförallt på fönsterkarmar och runt dörrar m.m.

En annan intressant grej är att titta på gamla foton och leta upp platsen om möjligt för att sedan ta ett nyt foto.

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 12 juli 2004, 17:17

Det visade sig vara mycket enkelt att resa runt i Normandie, åtminstone om man har en bil. Avstånden är mycket korta (Caen - Cherbourg är inte mer än 120 km på motorväg) och det är väl skyltat. Bor man i Caen ligger allt inom en timmes bilfärd. Fyra dagar räcker mer än väl (vi tog en avstickare till Mont St. Michel en dag av våra fem i Normandie).

För den mindre insatte besökaren går det t o m att bara följa de speciella D-Day-skyltarna som gör att man slussas fram till alla bevarade sevärdheter.

Muséet i Bayeux är det klart bästa, tillsammans med bunkern i Ouistreham (med mycket bl a sovjetiska handeldvapen) och det brittiska fallskärmsjägarmuseet. Den gamle brittiske soldaten på bilden tyckte att de amerikanska museérna var för "teatraliska", vilken man utan tvekan kan skriva under på. Ett besök vid Point de Hoc är ett måste, främst pga de bevarade kratrarna som verkligen får en att inse vad "carpet bombning" innebär. Tyvärr är det ett jäkla blåshål, om man som jag hatar blåst.

Omaha Beach är annars den mest intressanta landstigningsstranden. Många motståndsnästen är bevarade och det finns gott om information kring bemanningen, striderna och utgången för dessa.

/Forsberg
Bilagor
IMG_0277.JPG
Veteran
IMG_0277.JPG (30.86 KiB) Visad 6677 gånger
IMG_0681.JPG
IMG_0681.JPG (27.3 KiB) Visad 6677 gånger
IMG_0812.JPG
IMG_0812.JPG (38.54 KiB) Visad 6677 gånger

Användarvisningsbild
Anton Severin
Medlem
Inlägg: 698
Blev medlem: 30 oktober 2003, 20:49
Ort: Habo

Inlägg av Anton Severin » 12 juli 2004, 20:54

Jag kom tillbaka från Frankrike och Normandie igår. Under de fyra dagar som jag hade till mitt förfogande hann jag se mer än 14 museum och platser. Vissa dagar blev det dock lite väl mycket att ta in så jag skulle rekommendera att man max stannar på tre platser om dagen. Musée Mémorial de la Battaille de Normandie i Bayeux och Le Mémorial, un Musée pour la Paix i Caen bör man dock lägga en heldag på (jag gick två timmar på Battalie de Normandie och hann inte läsa en tredjedel av vad jag skulle ha velat).

Tre museum som jag varmt rekommenderar är:

Musée Airborne i Sainte-Mére-Église – Mycket fin utställning och lätt att veta vart man skulle gå. Bra samling med uniformer och annan militaria. Dessutom riktigt häftigt att de hade fått in en C-47 i museet (på tal om det kan jag inte låta bli att nämna att jag fick se en riktig C-47:a flyga på låg höjd över stranden vid Cabourg :P ).
Musée de la Percée de Bocage i Saint-Martin-des-Besaces – Oerhört bra utställning. Eftersom allt står på franska får man låna en handradio som talar en igenom hela utställningen. Allt är helautomatiserat med lampor som lyser upp bilderna och utställningarna som man ska titta på samtidigt som man lyssnar på den engelsktalande berättaren. Här finns också ett helt otroligt diorama, även det med ljus och berättelse. Enda negativa är väl att det ligger så avsides.
Mémorial Pegasus i Ranville-Benouville – Stor samling av vapen, uniformer och utrustning. Intressant historier om enskilda soldaters öden och en Horsa i naturlig storlek. Det bästa var dock att gå på original bron som finns på museiområdet. Det var mycket gripande att se kulhålen tillsammans med kransarna som var utplacerade på bron.

Resterna av Mullbery B utanför Arromanches är också ett måste.

Skriv svar