Sevärdheter i Calais området

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5047
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Sevärdheter i Calais området

Inlägg av Battler » 6 juni 2004, 19:57

Tänkte stanna ett eller två dygn i Calais, innan jag åker över kanalen. Så min fråga är: Finns det minnesmärken, befästningar och muséer i området, med anknytning till 2 vk. Någon som varit där ?

MVH

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28577
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Sevärdheter i Calais området

Inlägg av Hans » 7 juni 2004, 09:29


Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5047
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Inlägg av Battler » 21 juni 2004, 15:18

Tackar Hans för länkarna. Någon på forumet som varit i Calais med omgivningar ?

MVH
Senast redigerad av 1 Battler, redigerad totalt 22 gånger.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 21 juni 2004, 17:21

Battler skrev:Tackar hans för länkarna. Någon på forumet som varit i Calais med omgivningar ?

MVH
Tyvärr inte....lämna gärna en liten reserapport när du kommer hem.

:)

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Sevärdheter i Calais området

Inlägg av varjag » 22 juni 2004, 06:08

Battler skrev:Tänkte stanna ett eller två dygn i Calais, innan jag åker över kanalen. Så min fråga är: Finns det minnesmärken, befästningar och muséer i området, med anknytning till 2 vk. Någon som varit där ?

MVH
För måmga herrans år sedan....då stod en kanonbunker för en av de stora 16-tums kanonerna i Lindemann-batteriet kvar. Hört att mycket rivits i samband med Kanaltunneln senare.

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5047
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Inlägg av Battler » 1 augusti 2004, 14:12

MD650 skrev:....lämna gärna en liten reserapport när du kommer hem.
Så är jag hemma igen! Befästningar och bunkrar finns det gott om, åkte ut till udden Cap Gris-Nez och höjden/berget Cap Blanc Nez, där det är välfyllt med betongkonstruktioner. Dessa är vid stranden eller närområdet till stranden. Åkte några ggr kustvägen* CD 940 från Calais och västerut (som längst till Ambleteuse), man har bra utsikt från vägen, landskapet är öppet (man ser många bunkrar från vägen) och odlingsfälten gär ända fram till strandkanten. Besökte Batterie Todt som ligger i Audinghen några km från strandlinjen vid Cap Gris-Nez, det härbärgerade en 38 cm kanon när det var i drift, nu är kanonen borta men i gengäld har de en 28 cm tysk järnvägskanon (en av två bevarade) inom muséieområdet, plus utställningar inomhus med tysk utrustning från 2 vk.
http://web.ukonline.co.uk/gaz/bt.html

*Landskapet kuperat, så det är mycke vackert och när man är uppe på höjderna erbjuds en fantastisk utsikt, både över land och hav (kanalen).

MVH

Skriv svar