Turist i Berlin

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Skriv svar
Lasse i gatan
Medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: 31 maj 2004, 17:03
Ort: Skåne

Turist i Berlin

Inlägg av Lasse i gatan » 31 maj 2004, 20:25

Äntligen skall jag ta mig som turist till Berlin :D
Tips om vad skall jag som ww2 intresserad inte bör missa mottages med tacksamhet. Museum som kulhål allt är av intresse.
Har för mig att jag för några år sen såg en webbsida om Berlin med bilder före slutstriden och efter någon som vet ?

Raffe
Medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: 11 mars 2004, 16:03
Ort: SWE

Inlägg av Raffe » 31 maj 2004, 21:54

Har åxo varit där och det finns inte mycket mer än museum för den ww2-intresserade. Däremot om du är intresserad av kalla kriget och dess fasor, blir utbudet ett helt annat...

EDIT: Du kan ju alltid slänga ett öga på wansee-kåken om du vill, men jag tyckte iaf inte det var värt besväret att åka ut dit.

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5042
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Inlägg av Battler » 31 maj 2004, 22:28


Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 1 juni 2004, 01:18

Vet inte fall det har skrivits om det i nån av de länkade trådarna, men det lär finnas nått hus som heter Weinhaus "nånting". Som lär vara ett av få som överlevde andra världskriget i Berlin. Kanske kan vara nått att se!

Annars är Potsdam och Sans Soucci-slottet nått alldeles extra, om du är intresserad av historia i allmänhet.

/Robert Sköld

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 1 juni 2004, 06:01

Den ryska krigskyrkogården och monumentet i Treptow Park är värd ett besök.....den röda bohusgraniten där togs direkt från Rikskansliets ruiner.

LEW
Medlem
Inlägg: 183
Blev medlem: 5 augusti 2002, 12:55
Ort: Berlin

Inlägg av LEW » 1 juni 2004, 14:52

Det bästa man kann göra är att skaffa sig en bok t.ex. Anthony Beavors slutstriden och sedan bestämma sig för vad man vill se. Ett Exempel vore Moltke-brücke som idag ser ut som en vanlig bro, men om man vet vilka strider som utspelades där så blir det hela mer intressant.

Annars kann man titta på
1. Reichstag (där finns det fortfarande klotter från de ryska soldaterna)
2. gå längs Wilhelmstrasse
http://www.topographie.de/wilhelmstr/
3. titta på flaktornen Humbolthain och friedrichshain
http://www.geocities.com/isanders_2000/ww2.htm
4. Titta på Luftwaffenmuseum (svårt att komma dit)
5. Gå till Deutsches Historisches Museuum (unter den Linden) dom har just nu en väldigt bra utställning om 1 Världkriget
6. Anti-Krigsmusseum i Wedding (Handlar mest om 1 Världkriget)
den som inte blir krigsmotståndare efter det här borde söka upp en läkare
7. Ta dig tid att åka ut till seelow höjderna
8. titta på Gedenkstätte Deutscher Widerstand i Tiergarten (Stauffenberstrasse 13)
9. Gedenkstätte Plötzensee Nära Flyplatsen Tegel (Där mördades motståndarna till hitler)

+ allt som alla andra nämnt och en hel del annat.

LEW

Lennart
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 18 april 2002, 20:31
Ort: Höganäs

Inlägg av Lennart » 2 juni 2004, 21:39

Rörande Berlinbesök
Jag kan rekommendera Jan Mosanders "Berlin, krutrök, murbruk och delikatessdiskar". Det är bokförlaget DN som är utgivare. ISBN 91-7588-461-5. Kan beställas på nätet eller lånas på biblioteket. Här finns många uppslag utöver de ordinarie turistfällorna, även gällande DDR tiden. Både Siegessäule och riksdagshuset uppvisar fortfarande skottskador från kriget.
Lycka till
Lennart

LEW
Medlem
Inlägg: 183
Blev medlem: 5 augusti 2002, 12:55
Ort: Berlin

Inlägg av LEW » 3 juni 2004, 10:01

Lennart skrev:Både Siegessäule och riksdagshuset uppvisar fortfarande skottskador från kriget.
Jag är nästan 100% säker på att varken Siegessäule eller riksdagshuset uppvisar skottskador. Båda renoverades i samband med att Berlin blev regeringssits igen.

Sedan den här frågan dök upp har jag tittat på husen i Berlin och har inte sett någon som har kulhål kvar. Möjligtvis finns det några kvar i Prenzlauer Berg eller Friedrichshain.

Interessant kann också "das Sovietische Ehrenmahl" vid Brandenburger Tor vara. Där står två T-34 som man kan titta på.

Om ni ser någon som på kvällen joggar vid Siegessäule eller Brandeburger Tor helt i rött, så hälsa på honom för det är jag.
:D

LEW

Användarvisningsbild
Ljunggren
Medlem
Inlägg: 183
Blev medlem: 29 mars 2002, 17:07

Inlägg av Ljunggren » 15 september 2004, 17:47

LEW skrev:
Lennart skrev:Både Siegessäule och riksdagshuset uppvisar fortfarande skottskador från kriget.
Jag är nästan 100% säker på att varken Siegessäule eller riksdagshuset uppvisar skottskador. Båda renoverades i samband med att Berlin blev regeringssits igen.


LEW
Sant, själva kulhålen finns inte kvar längre. Men man kan verkligen se hur lappad sandstenen är där kulor och granater en gång träffat.. Detta tycker jag syns särskilt tydligt på Riksdaghuset och Brandenburger Tor
Senast redigerad av 1 Ljunggren, redigerad totalt 15 gånger.

Lasse i gatan
Medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: 31 maj 2004, 17:03
Ort: Skåne

Inlägg av Lasse i gatan » 5 december 2004, 19:05

Eftersom mitt hotel låg på Östra sidan av berlin fanns det några hus som uppvisade skottskador på min gångväg till tunnelbanan.
Tog en bild på ett hus som höllpå att renoveras så när jag åkte hem var fasad putsen nedknackad och spåren borta.
Men bilden blev rätt häftig , om man nu får säga så om så allvarliga saker som krig. Men visst syns det spår av lagningar av krigsskador på de berömda byggnaderna i Berlin. Speciellt om ni åker rundturer med kanlbåten, rekomenderas.
Bilagor
1kulhål.JPG
1kulhål.JPG (178.45 KiB) Visad 2617 gånger

Användarvisningsbild
Erik Hägerdal
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 2 januari 2004, 14:17

Inlägg av Erik Hägerdal » 6 december 2004, 16:37

Jag vet inte om Berlins omgivningar räknas till den här tråden men jag tar upp två historiskt intressanta platser som ligger direkt utanför Berlin: Sachsenhausen och Wandlitz.

Sachsenhausen som ligger i utkanten av Oranienburg (kan nås med S-bahn eller buss) finns inte mycket av det gamla kvar utan det mesta är byggt 1961 under DDR-tiden. Detta året öppnades Sachsenhausen som ett minnesmärke över antifascismens triumf över fascismen (med ett gräsligt ful 40 meter högt monument bl.a.) och man valde att rekonstruera enbart ett fåtal av lägerbyggnaderna. Fram tills nästa år håller man på med en renovering av området, bl.a. ska nya byggnader uppföras och gamla utställningen fasas ut samt att muséet även kommer omfatta en utställning över Röda Arméns läger 1945-1950 som tog över lägret från nazisterna. Under tiden kan man i de gamla utställningslokalerna se bilder som "De befriade tjeckoslovakiska arbetarna spelar musik för röda befrielsefronten" "de tyska arbetarna enades i denna svåra stund i sin kamp" och liknande. Annars måste jag säga att lägret hade svårt att riktigt gripa mig, att det mesta som sagt mest var en tom ödemark där många av lägerbyggnaderna hade stått och att området just nu är en byggarbetsplats gör att det är svårt att föreställa sig vad som verkligen hände här. Intressant var det ändå, och jag rekommenderar ett besök där för den som har vägarna förbi. Det var första gången jag besökte ett av de otaliga nazistiska lägren överhuvudtaget.

Länk till Sachsenhausens hemsida

Wandlitz då? Wandlitz var DDR-pamparnas fritidsbostäder där de och deras familjer vistades under vardagar och på helgerna. Området var delat i två delar med två murar som skilde dem åt, där den ena delen var pamparnas område och den andra var där militärpersonal, övervakare m.m. bodde och de på den ena sidan kände knappast till den andra sidans existens utan hade som uppgift att se till att ingen tog sig in i det som räknades som "viltforskningsområde för forskning av mufflonfår"...

Direkt efter murens fall beslöt de kvarvarande resterna av det styrande partiet SED att området skulle bli en Brandenburg Klinik. Idag är Wandlitz kraftigt förändrat jämfört med förr. Ungefär hälften av alla byggnader som fanns 1990 är rivna, mycket har byggts nytt och tillkommit och pamparnas bostäder är numera sjukbostäder för de som bor på kliniken. Särskilt mycket information om hur det såg ut på den gamla tiden finns inte på plats: Hade det inte varit för att det stod en man med en husvagn som sålde häften om områdets historia hade jag inte vetat mycket om området idag. Om pamparnas bostäder kan man säga att de inte är särskilt imponerande, de ser ut som om de hade kunnat vara svenska villor från 50-talet. Man kan som sagt inte komma in i så många hus eftersom det mesta tillhör kliniken och endast är till för patienter och personalen. Man bör kunna lite tyska innan man besöker Wandlitz eftersom det finns ingen information på engelska.

Länk med information om Wandlitz

Karta över Wandlitz som det ser ut idag.Nästan allt är nybyggt utom det övre högra hörnet som fortfarande ser ut som det gjorde 1989.

Användarvisningsbild
Juten
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: 1 juni 2004, 18:45
Ort: Roskilde

Inlägg av Juten » 7 februari 2005, 19:04

"die Mauer museum"...ganske vist mest kold krig. :roll: ..meen der er skam også lidt verdenskrig og et atom-beskyttelsesrum... :)

Skriv svar