Sevärdigheter i ROM

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Skriv svar
chups
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 25 januari 2004, 00:37
Ort: skellefteå

Sevärdigheter i ROM

Inlägg av chups » 24 februari 2004, 01:51

Hej
Åker till sommaren för första gången till ROM och undrar om någon har några "måste ses" tips utöver colosseum, Peterskyrkan. Lite annorlunda/bortglömda/inte så kända historiska tips helt enkelt.
vh
chups

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 24 februari 2004, 08:47

Tja, några antika tips är ju Forum, som breder ut sig nordväst från Colosseum, med Titus, Septimius Severus och Tiberius triumfbågar. Kanske främst av intresse för den som är intresserad av spridda ruiner är väl själva Forum, men i alla fall... Sedan finns det bättre bevarade ting, som Trajanuskolonnen, Marcus Aureliuskollonen... Men bäst bevarad och av intresse kan kanske Pantheon vara, med sin stora kupol (skall ses inifrån). Den var först ett tempel till alla gudar, sedan en kyrka, och nu med tillgång för allmänheten i restaurerat skick har jag för mig. Den har stått upprätt genom 2000 år.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 24 februari 2004, 09:07

Om Trajanuskolonnen kan sägas, att de samtida romarna menade den som något av världens åttonde underverk. Det var inte bara kolonnen, hela området runtom har tydligen grävts ur grantikullen vid vars Trajanuskolonnen står. Pengarna för finansiering togs ur det oerhört stora Dacien-rovet.

Henke
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 25 september 2003, 18:27
Ort: Stockholm

Inlägg av Henke » 24 februari 2004, 12:04

Ostia Antica tyckte jag var mycket intressant, dvs ruinerna av Roms gamla hamnstad Ostia. Stort ruinområde med relativt lite turister, ger en ganska bra bild av hur en romersk stad såg ut då det begav sig.

Ca en halvtimme med pendeltåg från centrum har jag för mig.

Henrik

chups
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 25 januari 2004, 00:37
Ort: skellefteå

Inlägg av chups » 24 februari 2004, 17:56

tackar för tipsen! Googlade runt och kollade in några platserna.. mäktigt, längtar redan dit. En trip till Pompeii blir det också.

Skriv svar