Slagfältsresa Berlin-Bastogne

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
JonasR
Ny medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 11 oktober 2003, 11:44
Ort: Stockholm
Kontakt:

Slagfältsresa Berlin-Bastogne

Inlägg av JonasR » 11 oktober 2003, 11:53

Gott folk. Nu på torsdag bär det åter av på en ny slagfältsresa i god anda. Det är över två år sedan jag gjorde det senast, då till Verdun. En del kanske minns den dagbok som jag publicerade här på Skalman då (som förövrigt går att läsa på min hemsida).
Nu ska färden gå till områdena kring Berlin (kanske en avstickare in i Polen) för vidare färd till områdena kring Bastogne.

Nu undrar jag om det finns några om har varit i dessa områden och som kan rekomendera mig vad jag inte bör missa.

När resan är avslutad kommer jag lägga upp bilderna på min egenhändigt (men i dagsläget inte så uppdaterade) snickrade hemsida.

Mvh
Jonas
http://www.battleguide.net

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 11 oktober 2003, 12:40

Om Du ändå ska till Bastogne kan jag rekommendera museet i La Glaize.
Innehåller mycket bra från striderna dec -44.
Bl.a en Tiger II.

La Glaize ligger strax N om Bastogne.

:)


Edit:

Tyvärr hittar jag inte länken till museet :(

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28567
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Slagfältsresa Berlin-Bastogne

Inlägg av Hans » 13 oktober 2003, 09:39

Jonas,

Förutom Bastogne http://www.bastognehistoricalcenter.be/ så rekommenderar jag museet i Diekirch, Luxembourg
http://www.nat-military-museum.lu/pages ... ofile.html
Inom rimligt avstånd finns också Maginotlinjens största fort, Hackenberg, Frankrike http://perso.wanadoo.fr/fasf/Ouvrages/hackenberg.htm

MVH

Hans

JonasR
Ny medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 11 oktober 2003, 11:44
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av JonasR » 15 oktober 2003, 23:07

Först, Tack till Hans och MD650 för de goda tipsen, vilket lett till att vi på lördag besöker Hackenberg (om vi hittar det) :)

Så, inte många timmar kvar nu. Vi har gjort preliminära planer på hur resan ser ut.
Det startar med en kort visit i Peenemunde, sedan följande orter. Ravensbruck, Sacksenhausen, Berlin, Seelow höjderna, Zossen, Halbe. Ni som läst "Berlin, slutstriden 1945" av Antony Beeor vet vad jag vilka platser jag pratar om.
Sedan över till Hackenberg, Bastogne (med stor omnejd), Arnhem, Munster sedan avslutning i Kiel för att se på en Ubåt.

Kameran är laddad, väskorna packade. Stor rapport kommer här när jag kommer hem nästa vecka.

Tillsvidare, håll till godo med http://www.battleguide.net och jag lovar att det kommer in mycket gott där när jag kommer hem när jag nu precis beställt 40mb nytt utrymme.

Mvh
Jonas

Mr x
Medlem
Inlägg: 1249
Blev medlem: 8 augusti 2003, 19:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr x » 15 oktober 2003, 23:41

Hej!

Kan rekomendera en tur till Haus der Wannsee-Konferenz Am Grossen 56-58 D-14109 Berlin. Man kan åka med S1 eller S3 station Bahnhof Wannsee sen bus till station der Wannsee-Konferenz mycket se värt och så vackert det ligger.Sen finns det Memorial to German resistance(Stauffbergsstrasse 13-14),Topography of the terror(corner of Niederkircherstrasse and Wilhelmstrasse)

Ha en trevlig resa

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28567
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 16 oktober 2003, 11:01

JonasR skrev:Först, Tack till Hans och MD650 för de goda tipsen, vilket lett till att vi på lördag besöker Hackenberg (om vi hittar det) :)
Jonas,

hoppas du har tillgång till en dator under resan och kan läsa detta

- Hackenberg is located on the Hackenberg ridge near the village of Veckring. Leave the N153 at the village of Koenigsmaker and turn onto the D2. You will pass one of the Maginot Line above-ground garrison camps about 2km down on the left. (A friend tells me that this is now a paintball range). Continue to D60 past Buding. Continue towards Veckring. You will see an M10 tank parked on the left side of the road just south of the village. Turn left there and follow the road to the Munitions Entrance.

Ungerfär 15 km rakt ÖSTERUT från Thionville (som i sin tur ligger ungefär mitt emellan Metz och Luxemburg).

Tänk på att det är bara öppet på helger (1:a april t.o.m. sista oktober) och från klockan 14:00.

Är du i trakterna är det dessutom inte långt till Verdun...som också är väl värt besöket

MVH

Hans
...som inte kan skilja på väderstrecken....

JonasR
Ny medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 11 oktober 2003, 11:44
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av JonasR » 16 oktober 2003, 12:31

Tack Hans. Jag gjorde ett sista koll innan vi åker nu. Färjan från Trelleborg går kl 22.30 ikväll.
Kanske vi tar en tripp till Verdun också, men där har jag redan varit två gånger förut med många intressanta nergångar i diverse tunnlar. På min sida hittar du en ganska intressant historia när vi letade efter ett hål där en amerikanare försvann för en så där 50 år sedan. Kolla under DIARY (dag 2 och dag 1) under ww1. Jag är med i en tysk organisation som får gräva och krypa i tunnlarna runt Verdun

Mvh
Jonas

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28567
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 16 oktober 2003, 12:41

JonasR skrev:Tack Hans
Väl bekomme, trevlig sida du verkar ha - är numera bland favoriterna.

Trevlig resa!

Hans

Användarvisningsbild
Protiwa
Medlem
Inlägg: 123
Blev medlem: 3 maj 2003, 13:23
Ort: Stockholm

Inlägg av Protiwa » 16 oktober 2003, 14:05

@JonasR - Mycket trevlig sida du har! :D

Skulle vilja se lite mesa bilder från dom olika slagfälten....

Har själv funderingar på att åka ner till invationskusten till sommaren.
Svärfar ska vara reseledare på en tur med. Skulle vara kul att åka dit - det är ju 60 års jubeleun och allt.

Sune
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: 21 oktober 2003, 16:57
Ort: Skåne, söder om Stockholm

Inlägg av Sune » 21 oktober 2003, 18:18

I Berlin får du inte missa bunkern intill Anhalter-Bahnhof.
Det är den ända bunkern som är öppen för allmänheten.
Det var byggd för 4000 människor, men rymde 12000 under krigets sista vecka. 3 personer per kvadratmeter! De vågade inte gå ut på över en vecka.
Nu fungerar bunkern som museum med bl.a. stora skarpa flygfoton som amerikanarna tog varje år av Berlin under kriget. Man kan tydligt se hur innerstaden successivt förvandlades till ruiner.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 21 oktober 2003, 21:02

Hackenberg?
Är det ett fort i Maiginot-linjen?

:)

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem
Inlägg: 971
Blev medlem: 7 oktober 2002, 16:39

Inlägg av Wolfblitzer » 21 oktober 2003, 21:12

JonasR skrev:Jag är med i en tysk organisation som får gräva och krypa i tunnlarna runt Verdun
Det låter mer läskigt än spännande, där ligger (precis som på ovanjorden) outlösta bomber och gångarna kan rasa!

JonasR
Ny medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 11 oktober 2003, 11:44
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av JonasR » 22 oktober 2003, 00:35

Då mina vänner, tillbaka i Stockholm.
En kort rapport vilka platser jag besökte innan jag skriver in en rapport och allt som fyller på min sida med några av de 600bilder jag tagit på dessa 5 dagar.

Dag 1
Pennemünde
Ravensbrück
Sacksenhausen
Stor fet bunker på Hochstrasse i Berlin..

Dag 2
Küstrin i Polen (en stad som blivit jämnad med marken)
Seelowhöjderna
Zossen
Regeringskvartern i Berlin

(på kvällen körde vi till Metz)

Dag 3
Verdun
Hackenberg (3 timmars tur inne i ett av maginotlinjens största fort, helt fantastiskt)

Checkade in på ett hotell som låg tvärs över gatan mot General McAuliffes HK i Bastogne

Dag 4
Rundvandring i Bastogne med tillhörande hotell och divers intressanta platser. (inhandlade en present till min flickvän i form av en bazookaraket på ett av museerna)
Besök i skogen vid byn Foy (ni som sett "Bands of Brothers" vet vilken skogsglänta jag pratar om. Skyttevärnen fanns fortfarande kvar!!!!)
Poteau, åkte Halftrack och tittade på platserna efter (enligt uppgift) amerikanarnas största pansarslag ägde rum.
La Glacie, försökte byta bilen mot en Tiger II
Stannade i Malmedy, Trois Point samt Stavelot för att andas in atmosfären.
Besökte den äng där lite över 80 amerikanska POW blev avrättade utanför Malmedy, i Baugnez
Henri-Chappel, besökte krigskyrkogården för över 8000 amerikaner

Dag 5
Pansarmuseet i Munster
U-995 utanför Kiel

Kl 23.01 klev jag innanför dörren till min lägenhet

Summa sumarum. 7 länder, 500 mil, lite över 20 olika historiska platser och två timmar film samt lite över 600 kort......

Mvh
Jonas Rydin

(kan för övrigt berätta att en raket till bazooka EJ är en bra present till en flickvän efter rundresa i Europa ;) )

ps, Wolfblitzer, jo, jag håller med att det är läskigt, men det är det som är själva känslan lite. Att vara på en plats där få varit innan. Men, självklart är det stora säkerhetstänkanden när vi går ner i Tunnlar eller råkar stöta på en granat när det grävs. ds.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28567
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 22 oktober 2003, 09:24

Jonas,

Välkommen tillbaka, vad bra att du uppskattade Hackenberg, kanontornen och diselaggregaten imponerar mest på mig förutom storleken på hela anläggningen.


Vi väntar med spänning på reserapporten.

MVH

Hans

MD650 - Ja, se länken ovan.

JonasR
Ny medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 11 oktober 2003, 11:44
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av JonasR » 26 oktober 2003, 17:16

Då mina vänner.
Då är första bildserien upplagd på min sida.
Det är från Ovrage de Hackenberg, en del av maginotlinjen. De ligger under ww2 sectionen
Se och njut :)

Mvh
Jonas
http://www.battleguide.net

Skriv svar