Resedags…
Re: Resedags…
Tackar och kitoos.
MVH
Hans
MVH
Hans
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2024
"För länge sedan lekte en jättepojke i Kvarken. Han fyllde nävarna med stenar från den svenska sidan och släppte ner dem på den finska sidan. På så sätt blev Höga Kusten djup och stenfri och skärgården utanför Österbotten full av öar, grynnor och stenar."
Säger legenden.
Var det så?
Faktum är att den svenska sidan, den Höga Kusten är djup, med höga klippor vid vattnet och utan en större skärgård. Den finska sidan, utanför Österbotten är full av öar, en skärgård som fortfarande förändras. Varför?
"När den tre kilometer tjocka inlandsisen täckte världsarvet, pressade den ner jordskorpan ungefär en kilometer. Då inlandsisen började smälta lättade trycket på jordskorpan och den började höja sig tillbaka mot den nivå det befann sig på innan istiden. Det här fenomenet kallas postglacial landhöjning och det förekommer överallt i regionen, även under havsytan."
I Osterbothnia-museet i Vasa hittar vi den här miniatyren:
med texten...
...men inte svaret varför de svenska och finska kusterna just här är så olika?
...utom det som vi läser i legenden...
Vi har med tåget från Helsingfors kommit till Vasa.
Forts.
Säger legenden.
Var det så?
Faktum är att den svenska sidan, den Höga Kusten är djup, med höga klippor vid vattnet och utan en större skärgård. Den finska sidan, utanför Österbotten är full av öar, en skärgård som fortfarande förändras. Varför?
"När den tre kilometer tjocka inlandsisen täckte världsarvet, pressade den ner jordskorpan ungefär en kilometer. Då inlandsisen började smälta lättade trycket på jordskorpan och den började höja sig tillbaka mot den nivå det befann sig på innan istiden. Det här fenomenet kallas postglacial landhöjning och det förekommer överallt i regionen, även under havsytan."
I Osterbothnia-museet i Vasa hittar vi den här miniatyren:
med texten...
...men inte svaret varför de svenska och finska kusterna just här är så olika?
...utom det som vi läser i legenden...
Vi har med tåget från Helsingfors kommit till Vasa.
Forts.
Vad heter den jättefina badplatsen utanför Ume, jag var där förra årtusendet och vart djupt imponerad.
Närmaste jag kommit.
MVH
Hans
Närmaste jag kommit.
MVH
Hans
-
- Medlem
- sveahk
Det är märkligt när du befinner dig på jord och klippor som varje år växer upp ur havet. Uppåt, inte mycket, bara 8-10 mm, men ändå, i ditt huvud växer det så det knakar - vad blir det, efter tio år en dm, efter hundra år...knappt en meter!
Överallt, nästan överallt runt om världens alla lågt liggande kuster tar havet över - men här i Norra Kvarken är det tvärtom - eller...åtminstone så länge tills klimatändringarna även här saktar ner den tillväxten...
------------------------------
Myggor, myggor, myggor!
Våra värdar, Joakim och Maria har tagit oss ut från fastlandet till Molpehällar, en ö i Norra Kvarken. Snabbt gick det i det grunda vattnet - över 40 knop i deras lilla RIB-båt!
Och landade ute vid havsbandet vid den gamla sjöbevakningsstationen på öns sydsida.
Landhöjningen skickade här upp fyra små öar till vattenytan för blott 4-500 år sedan. Nu har de vuxit samman till Molpehällar, med glattslipade klippor, enrisbuskar, och igenvuxna kärr.
Inte mycket att se, men där öns gamla fyrbåk stod, dit vill vi. Så, vi vandrar genom den låga skogen, tvärs över ön för att beskåda en replika. Följda av tusentals myggor, ojoj, sällan upplevt! Förvarnade har vi smort in oss med det som inte myggor tycker om, men det gäller att hålla munnen stängd...!
Mojkepä Båk, den första båken i Bottniska viken, enligt uppgift byggd 1668, när landhöjningen hade gjort Wargöleden in till Gamla Wasa vansklig att trafikera även för dåtidens inte alltför djupgående segelfartyg.
Ett "långa vägar synligt torn", förmodligen 10-12 meter hög, en "vippfyr som bestod av ett högt trästativ med en lång hävarm i vars ena ände en järnkorg för bränslet (ofta kol) var fastgjord."
Ett dramatiskt slut fick vippfyren. Det sägs att den 12 augusti 1808 under det svensk-ryska kriget kom ryssen - de brände ner fyren och "efter dramatisk kamp" dödade de ryska soldaterna Molpehällars sista fyrvaktare, Jakob Rautio...
Forts.
Överallt, nästan överallt runt om världens alla lågt liggande kuster tar havet över - men här i Norra Kvarken är det tvärtom - eller...åtminstone så länge tills klimatändringarna även här saktar ner den tillväxten...
------------------------------
Myggor, myggor, myggor!
Våra värdar, Joakim och Maria har tagit oss ut från fastlandet till Molpehällar, en ö i Norra Kvarken. Snabbt gick det i det grunda vattnet - över 40 knop i deras lilla RIB-båt!
Och landade ute vid havsbandet vid den gamla sjöbevakningsstationen på öns sydsida.
Landhöjningen skickade här upp fyra små öar till vattenytan för blott 4-500 år sedan. Nu har de vuxit samman till Molpehällar, med glattslipade klippor, enrisbuskar, och igenvuxna kärr.
Inte mycket att se, men där öns gamla fyrbåk stod, dit vill vi. Så, vi vandrar genom den låga skogen, tvärs över ön för att beskåda en replika. Följda av tusentals myggor, ojoj, sällan upplevt! Förvarnade har vi smort in oss med det som inte myggor tycker om, men det gäller att hålla munnen stängd...!
Mojkepä Båk, den första båken i Bottniska viken, enligt uppgift byggd 1668, när landhöjningen hade gjort Wargöleden in till Gamla Wasa vansklig att trafikera även för dåtidens inte alltför djupgående segelfartyg.
Ett "långa vägar synligt torn", förmodligen 10-12 meter hög, en "vippfyr som bestod av ett högt trästativ med en lång hävarm i vars ena ände en järnkorg för bränslet (ofta kol) var fastgjord."
Ett dramatiskt slut fick vippfyren. Det sägs att den 12 augusti 1808 under det svensk-ryska kriget kom ryssen - de brände ner fyren och "efter dramatisk kamp" dödade de ryska soldaterna Molpehällars sista fyrvaktare, Jakob Rautio...
Forts.
Inte den enda fyren i Östra Rikshalvan ryssen gett sig på.
https://varldenshistoria.se/krig/andra- ... roda-armen
Tack för att du delar.
MVH
Hans
https://varldenshistoria.se/krig/andra- ... roda-armen
Tack för att du delar.
MVH
Hans
Under Krimkriget revs alla båkar och fyrar för att inte hjälpa engelska och franska örlogsfartyg under räder på finska kusten
Alla, även norr om Åland typ?
MVH
Hans
MVH
Hans
Ja.
Engelsmännen var uppe längs hela finska kusten och brände och härjade. Allt som flöt beslagtogs. Amiral Plumridge som ledde operationen blev i folkmun kallad Amiral Plundring.
Uppe i Uleåborg brände de några förråd. Det väckte ett ramaskri hemma i Storbritannien eftersom förråden innehöll varor som redan var köpta och ägdes av brittiska köpmän.
I Karleby gjordes en landstigning som misslyckades. Vilket genast av ryssarna blev kallad en "stor seger". Barkassen som lämnade kvar finns ännu utställd på Mustasaari.
Kriget förlorades av Ryssland, men politiskt blev det en vinst för Finland eftersom de fick tsarens tillit, när också allmogen gjorde motstånd mot landstigningarna. Det var inte speciellt populärt att bli utsatt för plundring.
Att riva båkar var ett sätt att försöka förhindra fartygen att komma in till kusten. Men de fick, i synnehet på Åland, ofta hjälp av inhemska lotsar att navigera i de steniga farlederna.
Tack cats.
MVH
Hans
MVH
Hans
- sveahk
Hittade den här kartan som enligt uppgift visar Europa vid slutet av den senaste istiden.
Om den stämmer...är det intressant att se Bottniska Viken som enda vatten täckt av is vid den tiden - innan allt började smälta...
----------------
Efter myggvandringen var det dags för Molpehällarnas specialare...
...innan det blev dags för öns lilla privatmuseum - vrak och smuggelgods, hembränning och kustbevakning. En härlig pyttipannablandning!
Stay tuned!
Hans K
Om den stämmer...är det intressant att se Bottniska Viken som enda vatten täckt av is vid den tiden - innan allt började smälta...
----------------
Efter myggvandringen var det dags för Molpehällarnas specialare...
...innan det blev dags för öns lilla privatmuseum - vrak och smuggelgods, hembränning och kustbevakning. En härlig pyttipannablandning!
Stay tuned!
Hans K
Kartan får mig att tänka på: https://sv.wikipedia.org/wiki/Sveafallen
Har varit där.
Och: https://sv.wikipedia.org/wiki/Doggerland
Har inte varit där, bara en bit ovanför.
MVH
Hans
Har varit där.
Och: https://sv.wikipedia.org/wiki/Doggerland
Har inte varit där, bara en bit ovanför.
MVH
Hans
- sveahk
Om vi ska titta först på hembränningen. I Finland, och då speciellt här i Kvarkens skärgård ser väl den apparaturen i stort sett ut som lite varstans i världen, större kännedom om hur det fungerar har jag inte men låter mig gärna upplysas!
Den här destillationsmaskinen hittade vi ute på ön, en replika antar jag.
Jästpåsarna står bredvid och tomflaskorna likaså. Vad behöver man annars? Socker, kanske frukter så att det hela inte bara smakar pyton? (Som om det vore ett kriterium...!?)
Informationsskyltar hittade vi, en härute och en i Vaasa. Jag ställer ut dem okommenterade - kanske någon kan berätta mer?
Ah ja, ett undrande har jag. Det står: "Förbrukningen av brännvin blev vanligare i Österbotten först under början av 1700-talet" - ok, så långt hänger jag med, men nästa sats: "De ryska soldaterna lärde allmoge att koka brännvin." Stopp och belägg, väl inte redan på 1700-talet?
Ett s.k. fun fact innan vi går vidare: Alko inledde sin verksamhet den 5 april 1932 klockan 10. Det är ursprunget till den välkända sifferserien 5-4-3-2-1-0.
forts.
Den här destillationsmaskinen hittade vi ute på ön, en replika antar jag.
Jästpåsarna står bredvid och tomflaskorna likaså. Vad behöver man annars? Socker, kanske frukter så att det hela inte bara smakar pyton? (Som om det vore ett kriterium...!?)
Informationsskyltar hittade vi, en härute och en i Vaasa. Jag ställer ut dem okommenterade - kanske någon kan berätta mer?
Ah ja, ett undrande har jag. Det står: "Förbrukningen av brännvin blev vanligare i Österbotten först under början av 1700-talet" - ok, så långt hänger jag med, men nästa sats: "De ryska soldaterna lärde allmoge att koka brännvin." Stopp och belägg, väl inte redan på 1700-talet?
Ett s.k. fun fact innan vi går vidare: Alko inledde sin verksamhet den 5 april 1932 klockan 10. Det är ursprunget till den välkända sifferserien 5-4-3-2-1-0.
forts.
Det måste syfta på stora och lilla ofreden 1713-1721 respektive 1742-1743 då Finland var under rysk ockupation.sveahk skrev: ↑7 augusti 2024, 15:10Ah ja, ett undrande har jag. Det står: "Förbrukningen av brännvin blev vanligare i Österbotten först under början av 1700-talet" - ok, så långt hänger jag med, men nästa sats: "De ryska soldaterna lärde allmoge att koka brännvin." Stopp och belägg, väl inte redan på 1700-talet?