Resa med bil till Ryssland.

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 17 augusti 2007, 13:06

Stefan Lundgren skrev:Är det inte en säkerhetsrisk att köra i Ryssland?
Jag vet inte hur det är nu direkt, men jag känner till att det finns gott om vägpirater och att lokala polisen inte hjälper till när det är utlänningar inblandade.

Stefan
Jo, det är därför som hyrbilsföretagen inte vill att du kör in i deras bilar i Ryssland och Österuropa.

Användarvisningsbild
G:son
Medlem

Inlägg av G:son » 17 augusti 2007, 13:12

Stefan Lundgren skrev:Är det inte en säkerhetsrisk att köra i Ryssland?
Jag vet inte hur det är nu direkt, men jag känner till att det finns gott om vägpirater och att lokala polisen inte hjälper till när det är utlänningar inblandade.

Stefan
Klart att det har sina risker. Men det finns hederliga miliser i Ryssland också, så det beror lite på turen, vad man kan råka ut för. Trafikkulturen är en annan sak, risken för olyckor är hög. Men "alla" som bor invid ryska gränsen i Finland tankar sina bilar där, plus en jerrykanna på 20 liter (max tillåtna mängd). Trots kostnader för visum et cetera lönar det sig.

Men längre bilresor in i landet rekommenderas nog endast för äventyrslystna ungkarlar. Finska lastbilschaufförer brukade köra i konvoj, när de körde varor till och från Ryssland, det var säkrare så. Men nu är det nästan bara ryska bilar på den rutten. De känns i allmänhet igen på, att de är nyare än de finska. Finska åkare kör med gamla rosthögar, pga den stenhårda konkurrensen och galopperande kostnader.

Användarvisningsbild
cocteau
Medlem
Kontakt:

Inlägg av cocteau » 20 augusti 2007, 10:40

Ett stort problem i Ryssland är kvalitén på vägarna. Även nyrenoverade vägar är väldigt ojämna, troligtvis för att dom var ett hafsverk från början. Dåligt eller inget underarbete under asfalten. Sådeles är det vanligt att ryssar som ska åka mellan kolahalvön och Sankt Petersburg skaffar sig finsk turistvisum och åker från Salla till Vaalimaa i Finland. Jag har själv åkt M-18 från Kandalaksha till Monchegorsk, och den har långa sträckor med totalt buten asfalt där farten är nedsatt till 40. Igenom Karelen ska vägen enligt uppgift vara ännu sämre.

Min enda erfarenhet av trafikpolisen är att dom totalt struntar i ickeryska bilar. Det finns en permanent kontrollpunkt som vi alltid åker förbi på väg till sommarstugan. Vi har ofta blivit stannade i ryskregistrerade bilar, och aldrig i svenskregistrerad bil.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 20 augusti 2007, 11:04

cocteau skrev:Min enda erfarenhet av trafikpolisen är att dom totalt struntar i ickeryska bilar. Det finns en permanent kontrollpunkt som vi alltid åker förbi på väg till sommarstugan. Vi har ofta blivit stannade i ryskregistrerade bilar, och aldrig i svenskregistrerad bil.
Ärliga poliser, annars skulle man mycket väl kunna tänka sig att de skulle dryga ut kassan lite.

På tal om trafikpolisen. Från fjolårets The Moscow Times.
Traffic police across the country will give a free pass to women drivers who commit minor traffic violations on Wednesday in honor of International Women's Day, a senior police official said Monday.

"Traffic policemen will not darken the holiday for 'driverettes,'" Deputy Interior Minister Alexander Chekalin said at a news conference, RIA-Novosti reported. "On this spring day, representatives of the fair sex will not be punished for minor traffic violations."

Traffic police in some regions already have a tradition of letting women drivers get away with infractions on the March 8 holiday, Chekalin said.

"In some places they congratulate the women drivers, and in other places they even give them small presents such as festive postcards with the traffic police insignia or small bouquets of flowers," he said.

This year, traffic police in Nizhny Novgorod and Krasnodar will present women they pull over with flowers rather than traffic tickets, RIA-Novosti and Interfax reported.
/Martin

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Re: Resa med bil till Ryssland.

Inlägg av Anders Nyman » 15 september 2010, 20:04

Åker man på Transibiriska järnvägen igenom Ryssland så tar man sej ju rätt bra fram,, men om man vill ta sej igenom Ryssland med bil, hur väl är det utbyggt för bilturism igenom detta stora land, Tillexempell Campingar, vanndrarhem. :?

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 15 september 2010, 23:05

hur väl är det utbyggt för bilturism
Tja vägen till Yakutsk är ett bra exempel..... :lol:
Vägen till Yakutsk.jpg
Vägen till Yakutsk.jpg (35.16 KiB) Visad 1380 gånger
Här gäller bara bandfordon - och BREDA BAND skall dm ha oxå, Varjag
Bilagor
damsel in distress.jpg
damsel in distress.jpg (39.43 KiB) Visad 1380 gånger
4WD duger inte.jpg
4WD duger inte.jpg (59.75 KiB) Visad 1380 gånger

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 16 september 2010, 12:54

Om den bilen längst ner på Varjags inlägg har verkligen fastnat så kan undra hur han har hamnat där och hur det gick för mannen/bilen.
Ärliga poliser, annars skulle man mycket väl kunna tänka sig att de skulle dryga ut kassan lite.
Glöm inte bort vodkafllaskorna eller dunkar med hembränt sprit!!! :lol:

Jag läste en artikel om bilismen i Ryssland för 15 år sedan i "Vi bilägare" och jag har säkert skrivit om det tidigare. Rasar inte bilen ihop hos bilprovningen så kan man åka därifrån sedan man har lämnat en vodkaflaska till kontrollanten.

Råkar man ut för en poliskontroll så kan man alltid lämna lite sprit eller någonting annat i drickväg.

O andra sidan, vilken säkerhet ger polisen då? :wink:

Stefan

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 16 september 2010, 13:24

Om den bilen längst ner på Varjags inlägg har verkligen fastnat så kan undra hur han har hamnat där och hur det gick för mannen/bilen
Bildtexten om denne optimist lydde
Have you ever seen a more unbelievable picture of a car stuck in mud?
Skillnaden mellan vanliga bilar och 4WD's, fick jag tidigt lära mig - är att när du kör fast i en vanlig bil, är det fem meter från vägen - och du kan lätt bogseras tillbaka till fast mark.
När du kör fast med en 4WD - är du 50 meter från vägen - och behöver en bärgningsbil med winsch för återtåget :lol:
(Det vill säga - OM din bogseranfästning är stark nog att hålla för påfrestningarna..... :roll: )

Här en hel bildsvit av The Russian Highway from Hell.....

http://www.ssqq.com/archive/vinlin27c.htm

Varjag (ex Daihatsu Feroza, Mitsubishi Pajero & Nissan Patrol)

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 16 september 2010, 14:54

Det måste vara ett elände att åka på den där vägen och jag tycker att personerna på bilderna inte är så märkbar frustrerade.

Stefan

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 17 september 2010, 08:21

Vi ska kanske passa oss för att spekulera alltför mycket, det finns dåliga vägar och det finns bra vägar i Ryssland. Inte heller tror jag att det är såp klokt att generalisera utifrån en 15 år gammal utgåva av "Vi bilägare". Mycket har hänt och jag tvivlar starkt på att det 1995 var kutym att bilen godkändes om den inte ramlade samman och man gav flaska vodka.

/Martin

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 18 september 2010, 00:26

Martin Lundvall skrev:Vi ska kanske passa oss för att spekulera alltför mycket, det finns dåliga vägar och det finns bra vägar i Ryssland. Inte heller tror jag att det är såp klokt att generalisera utifrån en 15 år gammal utgåva av "Vi bilägare". Mycket har hänt och jag tvivlar starkt på att det 1995 var kutym att bilen godkändes om den inte ramlade samman och man gav flaska vodka.

/Martin
Nu blev jag lite nyfiken, är inte Ryssland korrupt längre och har det ryska samhället förbättras på den punkten. :)

Stefan

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 18 september 2010, 10:50

Martin Lundvall skrev:Vi ska kanske passa oss för att spekulera alltför mycket, det finns dåliga vägar och det finns bra vägar i Ryssland. Inte heller tror jag att det är såp klokt att generalisera utifrån en 15 år gammal utgåva av "Vi bilägare". Mycket har hänt och jag tvivlar starkt på att det 1995 var kutym att bilen godkändes om den inte ramlade samman och man gav flaska vodka.

/Martin
För sedan 1995 ha det väl hänt mycket å till det bättre säkert. För det skulle vara intressant å få resa igenom detta stora land,, för det finns säkert så otroligt mycket vackert å få se där. :wink: :wink:

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 21 september 2010, 08:26

Stefan Lundgren skrev:

/Martin
Nu blev jag lite nyfiken, är inte Ryssland korrupt längre och har det ryska samhället förbättras på den punkten. :)
Fortfarande korrupt men där med inte sagt att man ska generalisera så grovt så att allt handlar om mutor.

/Martin

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 24 september 2010, 00:17

Ett stort ryskt problem, har ju varit avsaknaden av en ordentlig ''allvädersväg'' väst > öst genom hela det väldiga riket. Då man redan haft den mäktiga Transsibiriska järnvägen i mer än hundra år - tycks man ryckt på axlarna årt denna uppenbara brist i kommunikationerna. Om jag fattat rätt, kom någorlunda vägar - med eller utan asfalt till t.ex. Irkutsk så sent som på 60-talet. Öster om Irkutsk gick det trögt fram tlll Chita - och där blev det mer eller mindre stopp. Träskmarkerna öster om Chita i det s.k. Zilovgapet;

http://en.wikipedia.org/wiki/Zilov_Gap

Amur Highway, M 58:an mellan Chita och Chabarovsk såg så sent som 2003 ut så här;
Amur Highway 2003.jpg
Amur Highway 2003.jpg (115.01 KiB) Visad 1266 gånger
då ett par engelsmän försökte sig på den i en Ford Sierra Skrothög :roll:
http://www.theitchmag.com/features/the- ... iasiberia/

Krafttag togs under Putin 2004 - som med rysk bombasm - förklarade vägen öppen 2004. Sanningen - var den att BITAR här och där - var färdiga. Men för att ta sig fram i menföre MELLAN dessa bitar - krävde ibland bandfordon! 8O
Jag vet inte hur det står till idag, men har inte än hört basunerna stötas - för en rysk triumf över leran och träsken.

http://en.wikipedia.org/wiki/Amur_Highway

I dom trakterna sågs många byar ha en sån här parkerad ....
bytransportör.jpg
bytransportör.jpg (34.24 KiB) Visad 1266 gånger
och dom var definitivt inte prydnadssaker :D

Varjag

Skriv svar