Ryssland - vad ska man se?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 26 januari 2005, 17:11

Jag tror inte att det är så farligt att ta kort på historiska lämningar i Ryssland, förutom att det möjligen är så vid militärbaser och flygplatser. Apropå militärbaser, kan man inte göra en exkursion till Murmansk?

Stefan

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 26 januari 2005, 18:23

Hans skrev:
Gyps skrev:
se till att du har kameran med dig
Blir man inte gripen för spionage då? :)
Den risken kan vi ta :lol: Martin klarade ju av att plåta några flyplan utan att bli tagen av FSB.

MVH

Hans
Jasså ni leker med mitt liv? :( Det kana annars vara en lämplig dagsutflykt, iväg tidigt på morgonen. Vara där några timmar för att sen åka tillbaka. Fotografering ska man vara lite försiktigt med, Ljubljanka har jag förvisso tagit foto på. Fast jag har kompisar som har atgit foto på vad de trott varit helt vanliga byggnader, fast ack så fel de haft. De har dock klarat sig undna med lite förhör och ingen mutning har behövt ske.

De ställen som jag har varit på är:
  • Moskva
    St Petersburg
    Kazan
    Niznjy Novgorod
    Arkangelsk
    Vladimir
    Suzdal
    Sergej Posad
    Jaroslav
    Istra
    Gorki Leninskie
Jag får helt enkelt åka till Rostov Velikij och sen inkomma med en rapport vilken av den Gyllene ringens städer som är vackrast. Tack för alla förslagen och fortsätt gärna komma med förslag även om jag kanske har varit på ställen eller redan planerar att åka dit så gör det inget.

/Martin

Frogman
Medlem

Inlägg av Frogman » 28 januari 2005, 08:53

Kaliningrad verkar intressant, går en färja ifrån Gdansk dit, samma färjeterminal som Nynäs-färjan.

Henke
Medlem

Inlägg av Henke » 28 januari 2005, 09:03

Jag kan inte rekommendera Viborg av egen erfarenhet, men jag är mycket nyfiken på hur denna stad ser ut idag, nu när vi fått oss en fjärrstyrd skalmänning med fotofunktion att leka med :P :D.

Henrik

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 29 januari 2005, 03:04

Henke skrev:Jag kan inte rekommendera Viborg av egen erfarenhet, men jag är mycket nyfiken på hur denna stad ser ut idag, nu när vi fått oss en fjärrstyrd skalmänning med fotofunktion att leka med :P :D.
När jag tänker efter verkar Viborg vara ett mycket bra tips. Jag håller med om att det skulle vfara intressant att se.

/Martin

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 29 januari 2005, 13:55

Redan nämnt i annan tråd, men jag är intresserad av alla uppgifter om ev rester av medeltida stadsmurar i Viborg.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 29 januari 2005, 15:37

Probstner skrev:Redan nämnt i annan tråd, men jag är intresserad av alla uppgifter om ev rester av medeltida stadsmurar i Viborg.
Uppfattat. Det dröjer innan jag ger mig iväg, det är fullt med snö i Moskva nu.

/Martin

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Kontakt:

Re: Ryssland - vad ska man se?

Inlägg av Mats » 24 juli 2006, 20:49

Martin Lundvall skrev:Jag sitter inte bara på mitt rum i Moskva jag försöker se lite av Ryssland också, jag tycker jag har lyckats hyfsat. Jag är dock inte nöjd och vill ju se flera ställen. Har ni tips på städer eller platser som är intressanta. Skriv också varför just dessa platser är värda ett besök.

/Martin
Ska till Moskva om nån vecka. Stannar i fyra dagar. Vad bör man inte missa som historieintresserad? Hela Kremlområdet är givetvis inbokat. Sen ska det finnas nåt stort och intressant krigsmuseum hyfsat centralt. Och så ska jag se Lubljanka (?). Och en liten tur på floden. Har inte råd att köpa en flygtur i en MiG29 tyvärr. Men har någon lite fler tips?

Användarvisningsbild
Thorbjörn Wikström
Medlem

Inlägg av Thorbjörn Wikström » 24 juli 2006, 22:02

Jag skulle ta en trip norrut mot Archangelsk och då via städerna Vologda, Kargopol och Cholmogory. Sedan freån Archangelsk skulle jag ta en båt elller ett mindre flyg till Solovetskiöarna. Många av dessa ställerna har en mycket gammal historia med anknytning till Sverige. Hör av dig Martin om du vill ha mer specifika tips..

Mvh

Thorbjörn

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Re: Ryssland - vad ska man se?

Inlägg av Martin Lundvall » 24 juli 2006, 22:26

Mats skrev: Ska till Moskva om nån vecka. Stannar i fyra dagar. Vad bör man inte missa som historieintresserad? Hela Kremlområdet är givetvis inbokat. Sen ska det finnas nåt stort och intressant krigsmuseum hyfsat centralt. Och så ska jag se Lubljanka (?). Och en liten tur på floden. Har inte råd att köpa en flygtur i en MiG29 tyvärr. Men har någon lite fler tips?
Väpnade styrkornas museum är mycket bra.
Segerparken med medföljande museum för stora fosterländska kriget är också intressant men tar tid och kan hoppas över om man har mycket att göra. Ett centralt beläget museum är museet för modern historia och som tidigare var Revolutionsmuseet vilket till viss del fortfarande lyser genom i vissa av utställningarna. På detta museum får man absolut inte missa Stalins rollerblades gjorda av "tacksamma" arbetare.
Mausloeet är kanske inte värt att stå i kö för en timme, bara om man tycker att det är kul att titta på en valenin och se på alla gravstenar i muren. Novodevitjiklostret är värt ett besök, brevid ligger kyrkgården där sådana som Cjrusjtjov är begravda som inte ansågs tillräckligt ina för Kremlmuren.
Vill man se sovjetkitsj ska man åka ut till VDNCH, en park som öppnades 1939 för att visa Sovjetunionens framsteg. :roll: De vackra byggnaderna är kvar men deras innanmäte är ersatt med diverse affärer, symaskinaffärer tillhör enligt min erfaren de mest frekventa. Min favoritbyggnad är paviljongen för köttproduktion.
Om duy åker på floden kommer du se den gigantiska statyn på Peter den store som från början ha sägs ha varit en columbusstaty och som varken Moskva eller St Petersburg ville ha i sin stad. Moskva drog det kortaste strået.
Om det blir för mycket i staden kan du åka till parken Kolomonskoe, mycket vacker och även här finns det historiska byggnader.

/Martin

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Mats » 25 juli 2006, 19:20

Tack för förslagen Martin!

Jag ska bo på Hotel Bega vid Hippodromen. Verkar inte vara helt centralt, men det var det bästa som kunde uppbringas. Fasar redan hur det ska gå att ta sig runt med buss eller tunnelbana om allt står med kyrillisk skrift. Men taxi är ju ett alternativ, men då har jag hört att man måste vara lite vaksam så man inte blir blåst. Men det är väl som i alla länder egentiligen.

Mausoleet måste jag bara se. Risken är nog att det är kö. Sen har jag hört att man inte får fota den gode Lenin. Samma sak i tunnelbanan tydligen. Trist tycker jag.

Så av de två olika museerna rekommenderar du alltså Väpnade styrkornas museum?

Sen vill jag i alla fall se några av de "Seven Sisters" eller vad de heter. Underbara kommunistiska skyskrapor byggda under Stalins tid.

Den där VDNCH-parken; är det där pelaren som ska hylla Sovjetiska kosmonauter står?

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Mats » 28 juli 2006, 21:55

Har du några bra tips på klubbar/uteställen i Moskva?

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 28 juli 2006, 22:22

Mats skrev: Jag ska bo på Hotel Bega vid Hippodromen. Verkar inte vara helt centralt, men det var det bästa som kunde uppbringas. Fasar redan hur det ska gå att ta sig runt med buss eller tunnelbana om allt står med kyrillisk skrift.
Undvik bussar, de är långsamma och man hamnar lätt i kö och kan man inte språket och inte tycker det är kul att komma vilse så ta metron. Metron är snabb (nåja, de skryter med att de kan bölåsa i 90 km/timmen i metron) går ofta (varannan minut under rusningstrafik) och är faktiskt logisk uppbyggd. Varje linje har sin färg och nere i metron är det relativt lätt att orientera sig man har med sig en metrokarta, förslagsvis på engelska och ryska, och ser vilken färg man ska till och sen hitta den nere i underjorden. Väl på tåget är det bara att räkna stationer. Det svåra är att komma upp ovan jorden på rätt ställe, finns oftast två olika utgångar och den ena är oftast fel då man hamnar på fel sida vägen.
Dessutom är hela metron i sig en upplevelse.
Men taxi är ju ett alternativ, men då har jag hört att man måste vara lite vaksam så man inte blir blåst. Men det är väl som i alla länder egentiligen.
Liksom de flesta i Moskva tar jag alltid svarttaxi. Sträck bara ut armen mot gatan så har snart två tre bilar stannat. Hälften av prsiet jämnfört med vanliga taxi och man kan hamna i de mest roliga bilarna, polisbilar, militär, vanlig, direktörsbilar vars chaufför extraknäckar lite. Enda regeln är att man ska vara lite vaksam, åk endast i bilar där det endast är en person i. Känn er för, känns det inte bra ta en annan bil. Fast så farligt tror jag inte det är jag har av olika anledningar hamnat själv i bilar och ibland även somnat.
Mausoleet måste jag bara se. Risken är nog att det är kö. Sen har jag hört att man inte får fota den gode Lenin. Samma sak i tunnelbanan tydligen. Trist tycker jag.
Lenin får man inte foto, man får inte ens ha med sig kamera. Teoretiskt sett inte ens mobilkamera. Något sådant förbud finns dock ej metron, inga som helst förbud mot att fota.
Så av de två olika museerna rekommenderar du alltså Väpnade styrkornas museum?
Är man intresserad av krig och krigshistoria, utan tvekan ja. De har dessutom lite fordon, flygplan och till och med en båt på bakgården. Mitt råd är att du gör upp en lista på allt du vill göra och rangordnar det. Låter kanske tråkigt men avstånden är så stora i Moskva så ska man hinna se allt så finns det risk att man inte hinner koppla av.
Sen vill jag i alla fall se några av de "Seven Sisters" eller vad de heter. Underbara kommunistiska skyskrapor byggda under Stalins tid.
Den största är universitetet, MGU. Den enligt mig vackraste är det huset som ligger vid floden rätt så nära Kitajgorod. Utrikesministeriet är så centralt att du inte kan missa det.
Den där VDNCH-parken; är det där pelaren som ska hylla Sovjetiska kosmonauter står?
Inte säker på vilken du menar. Menar du denna? Bild
Det är ett rymdmuseum som ligger precis utanför parkens huvudentré, den är 100 meter hög och byggd av titan.
Porten till parken kröns med statyn av en bonde och arbetare som tillsammans håller upp hammaren och skärna, en av de klassiska sovjetmotiven.
Annars finns Gagarinmonumentet men det ligger på ett annat ställe.

Klubbar har jag gott om erfarenhet, skriver om det imorgon. Vill du ha restaurangtips också?

/Martin

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Mats » 28 juli 2006, 22:46

Tack Martin! Mycket uppskattat. Taxin låter ju spännande. Men misstänker att du kan språket, vilket så klart underlättar. Kanske med lite vodka innanför västen. :)

Martin Lundvall skrev:Klubbar har jag gott om erfarenhet, skriver om det imorgon. Vill du ha restaurangtips också? /Martin
Ja, tack. "Vanliga" matställen där man får lite typisk rysk mat. Har läst att den ska vara ganska bastant jämfört med svenska mat, hur nu det är möjligt.
Menar du denna?
Precis! Den är ju enormt häftig. Men letar febilt i min Rough Guide to Moscow och hittar inte VDNCH-parken. Vad heter den "på riktigt?" Är det Victory Park som den heter?
Fast så farligt tror jag inte det är jag har av olika anledningar hamnat själv i bilar och ibland även somnat.
Ja, det känner man igen allt för väl...

Sen har jag velat sett en fotbollsmatch också. Men alla sidor är på kyrilliska. Omöjligt att veta om det är nån match. Skulle vilja se en match på den gigantiska Stadium Luzhniki.

Bild
Källa: http://www.photoweb.ru/prophoto/Gallery ... kt/17e.htm

Är du i Moskva mellan den 2-6:e Augusti och är sugen på en vodka så hojta till. För det har jag också läst - de dricker vodka till allt.

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 29 juli 2006, 09:40

Martin Lundvall skrev:jag har av olika anledningar
Eufemismernas stormästare... ;)

Skoj att läsa den här tråden även om Moskva ligger långt i framtiden!

Mvh Petter

Skriv svar