England utom London (inklusive andra delar)

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Re: England utom London (inklusive andra delar)

Inlägg av Stefan Lundgren » 14 maj 2026, 01:58

Nu kom jag på en annan liten stad i Devon som är intressant att besöka, nämligen Totnes, den har bl a ett antal handelshus ifrån 1570-talet, en portal som man går under på huvudgatan och en promenad på The Butterwalk—-kanske ett besök i St Mary’s Church från 1400-talet (iallafall blev kyrkan ombyggt då, men är betydligt äldre). Kanske kan man göra en tripp till Dartmouth med bl a slottet och fyren, båda orterna ligger vid floden Dart (den sistnämnde vid mynningen).

Stefan

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 18 maj 2026, 14:50

Dartmouth hyser även Britannia Royal Naval College, där Royal Navys officerare utbildas. Man utbildar även officerare från utländska flottor. Flottan har utbildat officerare i Dartmouth sedan 1863, dagens campus byggdes 1905.
1280px-BRNC-Dartmouth.jpg

South End Court
Medlem

Inlägg av South End Court » 18 maj 2026, 21:52

Patrik Öbrink skrev:
30 januari 2026, 09:02
Jag besökte Uffington White Horse. Det var ganska värdelöst, den bör ses från ovan. Dessutom regnade det. Men den låg längs den planerade rutten så det blev ingen omväg i alla fall.

https://en.wikipedia.org/wiki/Uffington_White_Horse
Det är ett ställe man stannar till på om man har vägarna förbi skulle jag säga, om man inte är specialintresserad. Man kan se lite vitt nedifrån och från ett visst ställe ser det rätt bra ut. Att gå omkring där uppe och känna historiens vingslag samtidigt som man föreställer sig ett annat landskap är en bra paus. Att ta Stonehenge, Woodhenge, Uffington White Horse är en bra rutt. Det hinner man med om man bor runt London men sen är man trött.

Det stod en bra glasskiosk här:

https://www.google.com/maps/place/Uffin ... FQAw%3D%3D

När jag var där.

/South End Court

Skriv svar